Lynvingen Startet 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2011 Hei jeg har fått rotet meg bort i ett "større" prosjekt på en sliten Fram 21. Egentlig syntes jeg båten er veldig stygg.Så fantaserte om og bygge den om til Åpen snekke. Fylle-snekke som vi kaller det her. Noen som har noen erfaringer rundt dette med og bygge om? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Bruk støvmaske ihvertfall:) Post masse bilder av fylle-snekka di Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Pass på at ikke overbygget er med på å stabilisere formen på båten og at den ikke er en del av den bærende konstruksjonen. Det er noe dritt om du bruker masse tid og penger på å lage fyllebåt og den så bare egner seg til flatfyll på land. (kanskje det tryggeste egentlig) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lynvingen Svart 27.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Overbygget trur jeg ikke skal være noe problem. Det er veldig tynt og kjent for at man ikke kan gå på taket for det er så tynt. Sitter en FM bensin motor i den, starter men stopper fort siden den brukner i bensin. Lyst til og bytte ut denne til en god gammel sliter som alltid starter og er diesel med sikkelig snekke lyd. Noen som har noen motor forslag ? og vet om dette er mye jobb og bygge om? Tenkte på noe som ikke er avhegi av strøm bla. annet.. Ingen som har vært borti slike prosjekter? Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Det skal være bensinmotor i gamle snekker... Gamle bensin båtmotorer som FM/ Sleipner/ Marna går med lav kompresjon og lavt turtall. De støyer mindre og vibrerer mindre enn diesel. Kanskje litt smak og behag - men de har rett snekkelyd spør du meg. Og så er det noe med hva som er orginalt. Det er litt verneverdig, og ofte også tilpasset og bra - dersom det ikke er helt skrot da.. Dersom motoren "drukner" i bensin kan det om du er litt heldig fikses uten altfor store probleme. Kanskje bare å løsne flottør-mekanismen... Se til at ting i forgasseren er ok - dyser og kanaler åpne, choke-spjeld vandrer fritt, pakninger er tette, filter i orden, ren bensin på tanken. Pleier ikke være veldig krevende. Det må bare være i orden Setter du en bil med halv tank til å stå over vinteren får du gjerne litt trøbbel da også... Men uansett - lykke til med båten Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Jau. Bensinsnekka har skikkelig kul dunkelyd :) Her er min. 2 sylindret Sleipner 7-9hk, fra midten av 50 tallet. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
alma Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Overbygget kan du bare kappe av. Ganske mange Fram 21 som går uten faktisk Sitér dette innlegget Link to post
Lynvingen Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 Ingen som vet om noen bilder på nett av en Fram som er bygget om? Jeg skal i allefall ha en driftsikker motor som tøffer avgårde slik som den på filmen dere ser.. Så om den orginale FM motoren som sitter i har det potensialet gjenstår og se.. Det blir også stereo i denne.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 Hvorfor ikke ha en helt ny motor? Eller en liten bilmotor? Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Var det ikke en Fram 21 Jan Erik Larsen bygget om i autofil i sin tid?? Eller var det en Fram 19? http://www.nrk.no/programmer/tv/autofil/1.457906 Sitér dette innlegget Link to post
Lynvingen Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Samma ideen som jeg tenkte på...Kanskje ikke helt like proft men "I LIKE IT!!" Sikkert en nydelig båt og pilse i en vakker sommer kveld. Trenger bare styrman nå hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Trenger ikke styrmann. Om politiet spør hvem som styrer, så sier du at du har bindt fast rorkulten eller i at det er autopiloten som styrer, når du er stupfull (er da ikke i teorien du som styrer) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.