Jump to content

Fram 21 bygge om til åpen snekke?

Lynvingen

Recommended Posts

Hei jeg har fått rotet meg bort i ett "større" prosjekt på en sliten Fram 21.

Egentlig syntes jeg båten er veldig stygg.Så fantaserte om og bygge den om til Åpen snekke. Fylle-snekke som vi kaller det her.

Noen som har noen erfaringer rundt dette med og bygge om?

Pass på at ikke overbygget er med på å stabilisere formen på båten og at den ikke er en del av den bærende konstruksjonen.

Det er noe dritt om du bruker masse tid og penger på å lage fyllebåt og den så bare egner seg til flatfyll på land. (kanskje det tryggeste egentlig)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Overbygget trur jeg ikke skal være noe problem. Det er veldig tynt og kjent for at man ikke kan gå på taket for det er så tynt.

Sitter en FM bensin motor i den, starter men stopper fort siden den brukner i bensin.

Lyst til og bytte ut denne til en god gammel sliter som alltid starter og er diesel med sikkelig snekke lyd. Noen som har noen motor forslag ? og vet om dette er mye jobb og bygge om?

Tenkte på noe som ikke er avhegi av strøm bla. annet..

Ingen som har vært borti slike prosjekter?

Det skal være bensinmotor i gamle snekker... :yesnod:

Gamle bensin båtmotorer som FM/ Sleipner/ Marna går med lav kompresjon og lavt turtall. De støyer mindre og vibrerer mindre enn diesel. Kanskje litt smak og behag - men de har rett snekkelyd spør du meg. Og så er det noe med hva som er orginalt. Det er litt verneverdig, og ofte også tilpasset og bra - dersom det ikke er helt skrot da..

Dersom motoren "drukner" i bensin kan det om du er litt heldig fikses uten altfor store probleme.

Kanskje bare å løsne flottør-mekanismen... Se til at ting i forgasseren er ok - dyser og kanaler åpne, choke-spjeld vandrer fritt, pakninger er tette, filter i orden, ren bensin på tanken. Pleier ikke være veldig krevende. Det må bare være i orden :drink:

Setter du en bil med halv tank til å stå over vinteren får du gjerne litt trøbbel da også...

Men uansett - lykke til med båten :smiley:

Ingen som vet om noen bilder på nett av en Fram som er bygget om?

Jeg skal i allefall ha en driftsikker motor som tøffer avgårde slik som den på filmen dere ser..

Så om den orginale FM motoren som sitter i har det potensialet gjenstår og se..

Det blir også stereo i denne..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...