Tom Rør Startet 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2011 Jeg skal ha skilletrafo ombord, og lurer på hvilken type jeg bør kjøpe? Er det spesielle typer for bruk i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 http://www.noratel.no/content/view/full/4934 Fås i 10A og 16A utgave. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 28.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 Jeg har Noratel 16 A ringtrafo med mjukstart, helt grei. Noen ganger får den en egenfrekvens, som gir during. Det er ikke værre at jeg kan leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 Takk for kjappe tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Flere av oss her på BP har kjøpt Vectron skilletrafo. Farco her på BP importerer denne. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Da må den sjekkes ut! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Det er flere ting som er bra med Victron trafoen, men det kan nevnes at den er veldig enkel å konfigurere til båtens anlegg. I tillegg har den overstrøsvern på primær og sekundærside slik at man slipper å montere dette eksternt for å oppfylle kravene. (Man kan rett og slett ikke gjøre feil). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 Jeg har Mastervolt sin 16A sak, veier bare 6kilo http://www.mastervolt.com/marine/products/mass-gi/mass-gi-35-kva-16a-lightweight/ Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Har den samme, er lydløs Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Hva koster en slik fra Noratel sammenlignet med en fra Victron eller Mastervolt, og hva er de viktigste forskjellene? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøtunga Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Noratel og Victron er transformatorer med galvanisk skilte primær- og sekundærviklinger, mens Mastervolt ser ut til å være en switch-mode spenningsomformer. Dermed stiller jeg meg litt undrende til at Mastervolt kan tilby fullstendig galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm. Denne teknologien har jeg imidlertid ikke all verdens greie på, så det hadde vært kjekt om noen kyndige kan oppklare litt her... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
logget av Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Dermed stiller jeg meg litt undrende til at Mastervolt kan tilby fullstendig galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm. Jeg har ikke satt meg så grundig inn i hvordan Mastervolt har løst dette i praksis, men jeg har målt på dem og de virker. (Det er vel også som forventet når vi har med en av verdens fremste på marine elektronikk å gjøre). Den eneste betenkeligheten jeg har hatt vedrørende dette produktet er driftsikkerhet opp mot tradisjonelle trafoløsninger som tross alt har bortimot null feil. Jeg er ikke sikker, men å spare 16 kilo vekt kan jo være viktig for noen. En 22-24 kg. Trafo må tross alt festes veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Jeg kan pr d.d. dessverre ikke bidra til å oppklare "mysteriet". Jeg spurte en gang ledelsen i Victron om de kom til å lansere en "lettvekts trafo" basert på HF switchmode a la Mastervolt sin. Svaret var at hadde de ønsket det, hadde de gjort det lenge før Mastervolt lanserte sin, og at de aldri kom til å gjøre det. De var overraskende bestemt på dette punktet, men jeg fikk ikke vite hvorfor. Jeg har til og med et veddemål på gang med dem på dette. Dette var på lanseringstidspunktet (5-6 år siden?). Jeg har enda ikke vunnet veddemålet, men jeg tror neppe det er de 5 halvliterne som holder dem igjen.... Spørsmålet er kanskje mer naturlig å stille til Mastervolt, da de av en like underlig grunn har beholdt modellene med tunge trafoer. Vår 3600W modell med mykstart i Victron's solide, velkjente kapsling koster veiledende 7 500 +mva. (Noe mindre til BP medlemmer.) Nå skal det legges til at denne, i tillegg kan transormere fra 230V til 115V og omvendt. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Jeg har til og med et veddemål på gang med dem på dette. Var innsatsen såpass stor at det ikke lønner seg for dem for da taper de såpass at fortjenesten forsvinner. Som jeg sa så ser jeg ikke helt hensikten, men jeg mistenker at denne trafoen er en del av et litt større utviklingsprosjekt. Mastervolt er jo relativt store på shoremaster systemer til superyacht. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Tror jeg betalte rundt 4500-5000,- for Noratel sin trafo - og denne kan også konvertere fra 230 til 115 - men andre veien er jeg usikker på. Denne henger godt i skottet ved hjelp av 6 gode "treskruer" - montert "stående". Har mykstart og virker generelt til å være av meget god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Vår 3600W modell med mykstart i Victron's solide, velkjente kapsling koster veiledende 7 500 +mva. (Noe mindre til BP medlemmer.) Nå skal det legges til at denne, i tillegg kan transormere fra 230V til 115V og omvendt. Er det komplisert å montere den som Du selger? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Er det komplisert å montere Nei, men det skal selvfølgelig utføres av en autorisert installatør. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Tom Rør Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Har en kompis som er installatør, så det burde gå bra! Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Tipper han kompisen din kan skaffe skilletrafo ganske billig også da, Tom! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Jeg får sjekke, men jeg er opptatt av at det skal være en som er egnet for bruk i båt ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Nettopris for LS10-230 ligger rundt 5200 eks mva, frakt og miljøgebyr, så da tenker jeg det er like godt å handle Victron hos Farco... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.