Jump to content

Får man kjøpt skilletrafo hos en el.grossist, og hvilken type?


Tom Rør

Recommended Posts

Noratel og Victron er transformatorer med galvanisk skilte primær- og sekundærviklinger, mens Mastervolt ser ut til å være en switch-mode spenningsomformer. Dermed stiller jeg meg litt undrende til at Mastervolt kan tilby fullstendig galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm. Denne teknologien har jeg imidlertid ikke all verdens greie på, så det hadde vært kjekt om noen kyndige kan oppklare litt her...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Dermed stiller jeg meg litt undrende til at Mastervolt kan tilby fullstendig galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm.

Jeg har ikke satt meg så grundig inn i hvordan Mastervolt har løst dette i praksis, men jeg har målt på dem og de virker. (Det er vel også som forventet når vi har med en av verdens fremste på marine elektronikk å gjøre).

 

Den eneste betenkeligheten jeg har hatt vedrørende dette produktet er driftsikkerhet opp mot tradisjonelle trafoløsninger som tross alt har bortimot null feil. Jeg er ikke sikker, men å spare 16 kilo vekt kan jo være viktig for noen. En 22-24 kg. Trafo må tross alt festes veldig godt.

Link to post

Jeg kan pr d.d. dessverre ikke bidra til å oppklare "mysteriet". Jeg spurte en gang ledelsen i Victron om de kom til å lansere en "lettvekts trafo" basert på HF switchmode a la Mastervolt sin. Svaret var at hadde de ønsket det, hadde de gjort det lenge før Mastervolt lanserte sin, og at de aldri kom til å gjøre det. De var overraskende bestemt på dette punktet, men jeg fikk ikke vite hvorfor. Jeg har til og med et veddemål på gang med dem på dette. Dette var på lanseringstidspunktet (5-6 år siden?). Jeg har enda ikke vunnet veddemålet, men jeg tror neppe det er de 5 halvliterne som holder dem igjen....

 

Spørsmålet er kanskje mer naturlig å stille til Mastervolt, da de av en like underlig grunn har beholdt modellene med tunge trafoer.

 

Vår 3600W modell med mykstart i Victron's solide, velkjente kapsling koster veiledende 7 500 +mva. (Noe mindre til BP medlemmer.) Nå skal det legges til at denne, i tillegg kan transormere fra 230V til 115V og omvendt.

Link to post

Jeg har til og med et veddemål på gang med dem på dette.

Var innsatsen såpass stor at det ikke lønner seg for dem for da taper de såpass at fortjenesten forsvinner. :giggle:

 

Som jeg sa så ser jeg ikke helt hensikten, men jeg mistenker at denne trafoen er en del av et litt større utviklingsprosjekt. Mastervolt er jo relativt store på shoremaster systemer til superyacht.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...