Jump to content

Får man kjøpt skilletrafo hos en el.grossist, og hvilken type?

Tom Rør

Recommended Posts

Det er flere ting som er bra med Victron trafoen, men det kan nevnes at den er veldig enkel å konfigurere til båtens anlegg. I tillegg har den overstrøsvern på primær og sekundærside slik at man slipper å montere dette eksternt for å oppfylle kravene. (Man kan rett og slett ikke gjøre feil).

Noratel og Victron er transformatorer med galvanisk skilte primær- og sekundærviklinger, mens Mastervolt ser ut til å være en switch-mode spenningsomformer. Dermed stiller jeg meg litt undrende til at Mastervolt kan tilby fullstendig galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm. Denne teknologien har jeg imidlertid ikke all verdens greie på, så det hadde vært kjekt om noen kyndige kan oppklare litt her...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dermed stiller jeg meg litt undrende til at Mastervolt kan tilby fullstendig galvanisk skille mellom landstrøm og båtstrøm.

Jeg har ikke satt meg så grundig inn i hvordan Mastervolt har løst dette i praksis, men jeg har målt på dem og de virker. (Det er vel også som forventet når vi har med en av verdens fremste på marine elektronikk å gjøre).

Den eneste betenkeligheten jeg har hatt vedrørende dette produktet er driftsikkerhet opp mot tradisjonelle trafoløsninger som tross alt har bortimot null feil. Jeg er ikke sikker, men å spare 16 kilo vekt kan jo være viktig for noen. En 22-24 kg. Trafo må tross alt festes veldig godt.

Jeg kan pr d.d. dessverre ikke bidra til å oppklare "mysteriet". Jeg spurte en gang ledelsen i Victron om de kom til å lansere en "lettvekts trafo" basert på HF switchmode a la Mastervolt sin. Svaret var at hadde de ønsket det, hadde de gjort det lenge før Mastervolt lanserte sin, og at de aldri kom til å gjøre det. De var overraskende bestemt på dette punktet, men jeg fikk ikke vite hvorfor. Jeg har til og med et veddemål på gang med dem på dette. Dette var på lanseringstidspunktet (5-6 år siden?). Jeg har enda ikke vunnet veddemålet, men jeg tror neppe det er de 5 halvliterne som holder dem igjen....

Spørsmålet er kanskje mer naturlig å stille til Mastervolt, da de av en like underlig grunn har beholdt modellene med tunge trafoer.

Vår 3600W modell med mykstart i Victron's solide, velkjente kapsling koster veiledende 7 500 +mva. (Noe mindre til BP medlemmer.) Nå skal det legges til at denne, i tillegg kan transormere fra 230V til 115V og omvendt.

Jeg har til og med et veddemål på gang med dem på dette.

Var innsatsen såpass stor at det ikke lønner seg for dem for da taper de såpass at fortjenesten forsvinner. :giggle:

Som jeg sa så ser jeg ikke helt hensikten, men jeg mistenker at denne trafoen er en del av et litt større utviklingsprosjekt. Mastervolt er jo relativt store på shoremaster systemer til superyacht.

Tror jeg betalte rundt 4500-5000,- for Noratel sin trafo - og denne kan også konvertere fra 230 til 115 - men andre veien er jeg usikker på. :rolleyes:

Denne henger godt i skottet ved hjelp av 6 gode "treskruer" - montert "stående". Har mykstart og virker generelt til å være av meget god kvalitet.

Vår 3600W modell med mykstart i Victron's solide, velkjente kapsling koster veiledende 7 500 +mva. (Noe mindre til BP medlemmer.) Nå skal det legges til at denne, i tillegg kan transormere fra 230V til 115V og omvendt.

Er det komplisert å montere den som Du selger?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...