Jump to content

Kjøleaggregat og strømforbruk i maxi fenix seilbåt

jacobno

Recommended Posts

Hei, jeg er lei av å måtte bytte fryseelementer på tur. Færre og færre bytter inn gamle og jeg ender ofte med å kjøpe nye frosne. Så nå har jeg alt for mange.....

Vurderer derfor å installere en ekstern Isotherm (Danfoss) kjølekompressor med fordamper i eksisterende kjøleboks på ca 40l i vår Maxi fenix dinette. Med 6-8 fryseelementer holder den originale boksen i ca 3 dager. Har i den forbindelse 3 spørsmål.

1. Jeg tenkte å bruke den minste flate fordamperen siden boksen er såpass liten. Er det noen gode grunner til å velge O-fordamper isteden? Så vidt jeg forstår kan den brukes som fryser i midten. Jeg har også lest at den kjøler mer effektivt. Hva ville dere valgt i en så liten kjøleboks?

2. Jeg har et forbruksbatteri på kun 75Ah. Vi bruker motoren lite så lenge det er greit med vind. I tillegg liker vi best å ligge i uthavner. Finner vi et sted vi liker godt kan vi gjerne bli i 3 dager. Øvrig strømforbruk er begrenset til Raymarine ST1000 autopilot, Garmin 620 gps/plotter og litt belysning. Har ikke gått tom for strøm de tre siste sesongene. Hva tror dere jeg kan forvente meg av strømforbruk med kjøleaggregatet? Trenger jeg kanskje et nytt batteri? Erfaringer?

3. Tenkte å montere kompressoren i et forholdsvis lite stuerom under pentry. Tempraturen dere er som regel ganske lav, men det er ikke god ventilasjon. Vil det være nødvendig med forbedret ventilasjon her?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...