Jump to content

Nybegynner seilbåt?

wutech

Recommended Posts

Vi er en familie på to voksne og to barn (1/2år og 2 1/2år) som har lyst til å prøve seilbåt. Erfaringen fra seilbåt er begrenset, men vi har hatt båt i mange år men da begrenset opp til 19 fot og påhenger.

Vil ikke ha for stort, da jeg ser for meg at feilene en kan finne på å gjøre øker med størrelsen på båten og ei heller veldig gammelt da min trivsel med båt er større med å bruke enn å vedlikeholde selv om sistnevnte er noe en ikke kommer fra i større eller mindre grad. Men på en annen side er minstekravet et eget toalettrom og fasiliteter slik at en kan dra på kortere turer.

Har bl.a funnet en greit utstyrt 2000 modell Hunter 260 med innenbords Yanmar 9hk diesel og fast vingekjøl, denne kan bli vår for ca 250.000. Noen som har erfaring med båttypen? Eller har tips til andre aktuelle båter?

hilsen

Even

Vi er en Familie med 3 barn og begynte seillivet vårt 2 år siden med en Albin Ballad. Enig i at det er mange gamle båter der det blir fort mer vedlikehold enn bruk. Men for 250000 kan du få utrolig mye båt som er bra vedlikehold fra 80-tallet. Se på Maxi Fenix som jeg synes er en flott nybegynnerbåt. Få du en bra vedlikeholdt exemplar der motoren er skiftet så ville jeg sett på den. Evt. også Albin båtene fra den tid.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hunter er vel litt spesielt, sats på en liten båt som reagerer raskt på rorutslag og trim, på den måten lærer du fortere. For 250' har du mye å velge i. nyere motor, og kansje en akterlugar. Husk at seilbåt ikke kun er seiling, det er og mye plass pr. fot, bobåt istedenfor transportbåt, mannskap istedenfor passasjer. Tenk litt på sånne ting og. Jeg er veldig fornøydd med å ha en ledig salong på regnfulle kvelder når unga har lagt seg. Og eldste gutten har nettopp avansert fra fenderslask til fokkeslask og er veldig stolt av det :)

stå i ro båt!

Jeg har faktisk lest begge disse to før, men begge disse artiklene beskriver 260 med opptrekkbar kjøl og vannbalast ,og denne båten har andre seilegenskaper enn den med fast kjøl og lavere tyngdepunkt. Jeg har også lest andre artikler som sier at dersom en vurderer Hunter 260 anbefales å kjøpe 260 eller 270 med fast kjøl - og det er nettopp en 260 med fast kjøl og innenbords diesel jeg refererte til tidligere.

Men jeg spør fordi jeg ønsker innspill :-) Og gjerne på andre aktuelle båter, men jeg ønsker nok helst innenbords diesel da vi har lettest tilgang til tankanlegg med diesel i indre del av Trondheimsfjorden.

Redigert av wutech (see edit history)

Jeg har vært på forumet her en del år og vet at mange av disse veldig nyttige trådene ofte blir forvandlet til "/imot ett spesielt merke/opprinnelses land" diskusjoner. I den anlednig vil jeg si at jeg ikke har noe spesiellt i mot Hunter og at den er en flott båt. Grunnen til at jeg skrev spesielt er høystsubjektiv. Vi vurderte en Hunter da vi byttet båt sist, og fant en del løsninger som vi ikke så i Franske eller Svenske båter,derav "spesiell" For oss virket det som om denne modellen var designet mer med hensyn på at den skulle gå an å dra etter en bil enn å kunne seile. Takk for komplimentet på båten min, jeg er veldig fornøyd med den. Vi voksne sover i forpiggen, og det er god plass. Vi kjøpte overmadrass for putene er tynne. I akterlugaren holder guttene til. Du får den med diesel også men da må du ofre en køyplass akter. Den seiler bra, så jeg klarer meg fint med visp bakpå. Strømmanglel er jo det store minuset. Vil gjerne utfordre veteraner på forumet til å komme med betraktninger om båtvalg uansett modell. Så kan dette bli en nyttig tråd isteden for en av disse Bavariatrådene

stå i ro båt!

.., men jeg ønsker nok helst innenbords diesel da vi har lettest tilgang til tankanlegg med diesel i indre del av Trondheimsfjorden.

Bare husk at det er en seilbåt du skal kjøpe og forbruket av drivstoff på en mindre seilbåt er vel ikke mere enn hva man med enkelhet får med seg på en ti-liters kanne?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så kan dette bli en nyttig tråd...

Støtter absolutt denne, og jeg er ikke låst til noe merke - men vil som de aller fleste selvfølgelig ha mest igjen for pengene i forhold til behovet/ønskene.

For meg er det, lettseilt, bør kunne seiles alene, nyere båt (max 15år), eget toalett, soveplass til 2 voksne og 2 barn og siden forbruket nok er lavere på en seilbåt enn en motorbåt så skal jeg moderere meg til helst diesel :-)

Flere tips/innspill?

Har du vurdert Delphia 26? Synes de har flere interessante løsninger. Her er en fabrikkny båt- riktignok med påhengs. Men med en så liten båt synes jeg kan man bruke pengene annerledes enn investere i innenbords Diesel.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Som Fanafjord foreslår er ditt budsjett veldig nære hva du kan få ny båt for f.eks deltania25 om du er villig til å droppe innebordsmotoren, Deltania kan også fåes med fast kjøl.

Men om du liker Hunteren så er det vel bare å hoppe i det. Ser av egen erfaring at en ikke helt vet hva en er ute etter første gang en kjøper seilbåt og at en derfor må igjennom en læreprosess før en er mere bestemt på hva en egentlig vil prioritere (f.eks outboard kontra innebordsmotor, tur eller regatta preget). Og Hunter er sikkert grei å få solgt igjen også.

Det er vel egentlig ikke så mange nyere såpass "små" seilbåter å velge mellom da jeg har inntrykk av at salgsvolumene er små for båter i denne størrelsen som du ser etter.

Lykke til uansett.

Jeg ville sett på en båt som det går mange av, f.eks Maxi. Hvis du skulle få behov for seil, sprayhood, deler så er det plenty av leverandører. Vi har en båt det ikke går så mange av her i landet og det er vanskelig å få kjøpt ting og tilbehør. Det var en eneste salmaker som hadde mal til sprayhood som passet til vår båt. Tips og råd fra andre som har samme båt er jo også greit å kunne ta med seg.

Jeg tror det er ca 1985 modell.

Mulig det er bare meg, men det syns jeg er gammelt på en båt. Det går ikke bare på vedlikehold og hva som er byttet av seil og motor, men også den utviklingen som har vært. Jeg er eksempelvis ikke veldig begeistret for bruk av mye mørkt treverk som må oljes og behandles...

Jeg vet ikke hva det er men "mindre seilbåter" fra andre halvdelen av 90-tallet finnes knappt nok. Enten går du tilbake til 80-tallet (Maxi 77, Albin Express, etc) eller så er de siste årene kommet noen interessante båter. Er det bare meg som opplever det sånt?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Mindre svingkjølbåter er vanligvis bare C sertifisert. De har ikke den stabiliteten som en ballastkjøl. Jeg synes selv at en slik planende seilbåt med påhengs er hverken fugl eller fisk. Tror neppe du kan seile de med stor høyde. (Men jeg har aldri prøvd)

Delphia 26 som jeg linket til tidligere har ballastkjøl og er klassifisert B. Den har antagelig HELT andre seilegenskaper en Odin etc.

planende seilbåt med påhengs er hverken fugl eller fisk.

Er vel nettopp det som er tanken bak båten også, at en skal få litt av alt og da er det vel som med det meste her i verden - det må gå ut over egenskapene. Er uansett ikke aktuell.

Et annet interessant spørsmål er jo hvor stor båt en kan/bør prøve seg borti som nybegynner på seil?

Alt under 30' skal vel gå greit å håndtere. Spørsmålet bør vel heller være hvor mye seil en skal ha oppe i forhold til hvor mye det blåser. Hva med den Fabiola'en som er til salgs i Kopervik. Trailbar båt med gode seilegenskaper har jeg hørt. Jeg tror markedet er økende for disse. Synes også å huske at det lå en First 24 til salgs på den der himmelblå øya, er ikke det i nærheten av deg? (ikke noe mobbing av geografikunnskapene mine nå :) )Jeg holder på å bytte ut deler på min 83 modell nå. Selv om beneteau er en stor leverandør så kan jeg bare glemme å få bytte deler til f.eks løygang, alt er gått ut på dato, og jeg kjøpe komplette pakker. Så etter min mening om du kjøper en sjelden båt eller en gammel, så må du rekne med å bruke penger på deler.

stå i ro båt!

Et annet interessant spørsmål er jo hvor stor båt en kan/bør prøve seg borti som nybegynner på seil?

Vår første seilbåt i 2009 var en Albin Ballad. 30 fot og overhode ingen problem. Den første sommeren lekte vi oss med å seile rett til kai uten motor på. Gikk fint det. Det største jeg hadde før var en 21 fots snekke. I 2010 ble det en Bavaria 32 AC som er en veldig mye større båt enn Balladen - også dette var ingen problem.

Når du har familie og liker livet på sjøen så er det fort mere plass du vil ha. Vi for vår del har etter to sesonger med seiling i år valgt å prøve en 37 fots båt.

Hva med den Fabiola'en som er til salgs i Kopervik. Trailbar båt med gode seilegenskaper har jeg hørt.

Sikkert grei til sitt bruk, men vi solgte vår etter to sesonger og har vel aldri vurdert å kjøpe en tilsvarende igjen. Alt var enkelt, lett, minimalistisk, men så lett (og tynn i skroget) at jeg følte ubehag ved å (måtte) gå ombord i båten når den stod på hengeren.

Vi opplevde båten som en forstørret jolle med forsøksvise boegenskaper, men egentlig ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei Wutech,

størrelsen ville jeg ikke bekymret meg for, en 35 foter er på mange måter enklere å håndtere enn en 21 eller 27 fots båt (så sant du da ikke er utrolig kortsynt :smiley: )

Har vært i samme situasjon selv, og med 1 1/2 og 2 1/2 år gamle barn så ville jeg skaffet så stor båt som mulig. Fordelen med Hunteren er jo at produsenten har prioritert plass nedunder, så den er nok en god del større enn 80-talls båtene mange brenner for. Seilgleden tror jeg dere vil få uavhengig om båten seiler "skarpt" eller ikke. Dessuten var det slik når vi var ute med små barn at vi gikk for motor 80 % av tiden, også seilte vi når vi hadde barnefri.

mvh

F

Synes også å huske at det lå en First 24 til salgs på den der himmelblå øya, er ikke det i nærheten av deg? (ikke noe mobbing av geografikunnskapene mine nå :)

Nesten 30 mil, og noen ferjer så nærheten vet jeg ikke :-)

Fabiola blir for mye jolle, sikkert kjempelflott nybegynnerbåt dersom budsjettet ditt er 100" og du kun skal tenke på deg selv og fruen, men med barn ombord er toalett er minimumskrav! :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...