Jump to content

Båtgigant i pengeskvis

Bergen dørk

Recommended Posts

er slått opp i Bergens Tidende papirutgaven i dag. (med fare for å starte en tråd på en nyhet som allerede er kjent).

Johs Lunde Marine Group i Bergen (forhandler av Princess og eier av mangt og meget på båtfronten i visse deler av byen) har store likviditetsproblemer. Det går endatil rykte om at de vil bli fratatt agenturet på Princess; noe som tilbakevises av lokal sjef i Bergen.

Resultatet for businessen i Bergen var minus i fjor, på tross av 350 mill i omsetning...eller kanskje derfor. Ikke vet jeg. Det framkommer også noen antydninger om at regnskapet er pyntet litt på, men det får en ta som kun foreløpige rykter. Og sannsynligvis går det bedre eks i Bergen (på tross av underskudd) enn i en del andre deler av gruppen....iallefall basert på antydninger i artikkel.

Hvis denne "giganten" ryker er det kanskje bra for den øvrige delen av båtbransjen, eller hva tror dere? For egen del synes jeg de har blitt vel dominerende og prisdrivende i feil retning, men her er det nok ulike synspunkt.

Fant ikke tilsvarende nyhet på nettet i farten, men kanskje ligger den der ute et sted...ask google, not me! :wink:

mvh Bergen Dørk

Hvis denne "giganten" ryker er det kanskje bra for den øvrige delen av båtbransjen, eller hva tror dere? Fant ikke tilsvarende nyhet på nettet i :wink:

Dette er jo en skikkelig gladnyhet.

Hvis denne "giganten" ryker vil det være det beste som har skjedd båtbransjen i Norge på mange år.

Men - det var vel noen av oss som "forutså" dette for en tid tilbake her på båtplassen og ---

Lykke til -----

Redigert av Nils1 (see edit history)

Ønsker jo vanligvis at folk lykkes. Men om Johs Lunde hadde forsvunnet som en båt aktør hadde de fleste vel blitt glad... Har aldri hatt sans for deres "cut-throat" forrettningspraksis.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg jobbet for en av forhandlerne som Johs lunde kjøpte opp under finanskrisa! Til tross for bedre tider og forholdsvis stor suksess med salg av båter fra konkursboet til Askeladden som de fikk røvet til seg til utrolig lave priser (Askeladden har forøvrig saksøkt johs lunde nå) skylder de meg fortsatt flere titalls tusen som jeg allerede har avskrevet :headbang: Disse folka lagde et helvete for meg i hele fjord vinter, og det er vel unødvendig å uttrykk min mening (glede) over å stadig lese artikler om at det går til helvete med disse folka! Johs lunde har vært involvert i mange forskjellige virksomheter tidligere, og ifm saken jeg kjørte i fjord fremkom det mye interessant om deres virksomheter for å si det slik... Jeg vet at jeg er langt i fra den eneste som har blitt påført betydelige tap pga disse folka sin slue forretningsmoral :headbang: Det er mange underleverandører som har måttet lide, eller gjør det enda pga disse useriøse aktørene. Det er synd og ødeleggende for en allerede sårbar bransje! Tror jeg skal ta meg et par ekstra :drink: i kveld :giggle: :giggle:

Johs Lunde Marine Group AS har slitt i flere år. Her er et innlegg fra meg i tråden "Båt-relaterte nyheter i mediene" som beskrev den økonomiske situasjonen i 2008 og 2009:

Stortap i båtmarkedet

Johs Lunde Marine satset da andre bremset.

Sitater:

Johs Lunde Marine fikk i fjor et underskudd på hele 90,3 millioner kroner i fjor, skriver Finansavisen. Selskapet kjøpte en rekke nye båtforhandlere i Skandinavia samtidig med at markedet skrumpet inn med finanskrisen.

Selskapet anslår tapet på svingninger i det engelske pundet til mellom 17 og 18 millioner kroner.

Johs Lunde Marine er oppført med 11 inkassosaker og selskapet får refs av revisor for manglende kontroll og styring i 2008.

Ønsker man flere økonomiske tall, kan man for eksempel se på denne linken, som viser at Johs Lunde Marine Group AS blant annet har stor gjeld:

Årsregnskap

Redigert av Capitaine (see edit history)

Og her er en av de sakene som har skapt mye frustrasjon for mange båteiere i en av de større marinaene i Bergen:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skyhoeye-priser-paa-baatplassene-908525.html

Tror det var OK å ha båt i denne marinaen rent pris- og servicemessig. Nå er det nytt regime som rår og mange vurderer nok å selge sine båter. Johs Lunde vil slå sammen de "små" plassene til plasser for større båter (og de med økonomisk evne til å kjøpe både dyre båter og dyre båtplasser). Ikke bra i lengden for båtlivet i Bergen, der mange er prisgitt en kommersiell marina fordi Bergen kommune aldri får tilrettelagt noe særlig utbygging for båtforeninger eller andre mer ideelle foretak.

mvh Bergen Dørk

Og hvorfor i helvete skal det være bergen kommune sitt ansvar legge til rette for flere båtplasser når nesten ingen av båtene er i bruk. At de på dette forumet er mer båtinteressert enn gjennomsnittet er en ting. Men jeg bor rett ved siden av en av de store båthavnene i Bergen og ser med selvsyn at flesteparten av de båtene som ligger der er nesten aldri i bruk. Dette er meningen til fler bekjente med lignende boplasser ved andre båthavner. Dette er som med golf at noen med ekstra stor egeninteresse kjemper igjennom sine særinteresser. Skal det lages nye halvoffentlige båtforeninger så bæør de lokaliseres til friluftsområder som kommunen allerede har båndlagt ellers må de anlegges av private på deres egen private grunn slik som annen næringsvirksomhet.Båtplasser bør ikke være noen hellig ku men ren busines.

Hvis denne "giganten" ryker er det kanskje bra for den øvrige delen av båtbransjen, eller hva tror dere?

Tror nok også at det er flere sider av en sak og har intrykk at Lunde & Co har hatt bedre rutiner for service, reklamasjoner og etterservice (sett fra kunden sin side, vet ikke hvordan de behandler sine underleverandører, ref servicemannen) enn hva som har vært tilfelle for endel småfirma.

Båtbransjen er jo ikke akkurat kjent for å ha like godt utbygd servicenett som f.eks bilbransjen og tror at stordriften som Lunde har prøvd på er til kundens beste. Er dermed ikke sikker på om det er noen "seier" om de skulle dukke under.

Men de bør jo i likhet med småbedrifter helst tjene penger på butikken om de skal ha livets rett....

Det er to perspektiver her - det operative og det finansielle/strategiske. Min opplevelse er at det er det sistnevnte som svikter (mest). På rent salg og kundebehandling er forhandlerleddet noenlunde :-) OK. Et stort minus at en sentral medarbeidet gikk ut i egen virksomhet og tok med seg Saga, men ingen irreparabel skade.

Problemet ligger etter min vurdering i en alt for mangslungen total virksomhet uten et godt "lim" som binder det hele sammen, koblet med en alt for ekspansiv, nesten ukritisk vekst. De kan nok gjøre comeback men den finansielle eksponeringen virker å være svært begrensende på handlefriheten og den har for lengst virket negativt inn forretningsmessig. Så det er rikelig grunn til tvil; og når DET blir en almengyldig analyse blir det fort "game over" hvis ikke JLMG er om seg med skadebegrensning.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg har lest litt om dette og legger merke til en par ting. De hadde 10 mill i ubetalt kortsiktig gjeld. De ha tilført 15 mill i kapital. 5 mill i fri kapital er ikke mye på en så stor virksomhet. De har flere nye 2010 modeller til salgs. De har også usolgte båter tatt i innbytte. Og nye båter de kjøper inn legges i et annet selskap i samråd med banken. Jeg har også registrert at Dockside Marine ikke lenger er med i Lunde Gruppen, men nå igjen er tilbake på forrige eier. En annen ting jeg reagerte på da vi vurderte en ny P50 i fjor var at moms og hk avgift var med i beregnings grunnlaget for forskuddsbetalingsplan etter kontrakt. Det utgjør over 1.5 mill på en slik og skal betales først når båten kommer til Norge. Tanken med betalings plan er å finansiere bygging av båten. Ikke forhandlers løpende penge behov. Jeg hadde aldri akseptert den betalings planen. Men det virket som om det var helt vanlig å akseptere det blant princess kunder. Det er også interessant at både Saga og Windy nå har forlatt Norsk Båtsenter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kommer nok ikke som noen stor overaskelse at dette måtte velte tilslutt desverre:-(

Når både Windy og Saga valgte å følge den "sentrale personen" sier vel også sitt om måten å drive foretning på hos Lundegjengen.

Men trist er det uansett, det er jo en del arbeidsplasser der oppe.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...