Jump to content

Kalesje fra Helly Hansen med Lightex duk

Bergen dørk

Recommended Posts

Det er nok tråder om dette på Båtplassen, men jeg drister meg likevel frampå med en tråd for synspunkter.

Snakket med en hyggelig båtmann i marinaen i går som har en Scand 360 (flott båt, forresten). Han har kalesje fra Helly Hansen med Lightex-duk. Se mer info her: http://www.båtkalesjer.org/helly-hansen-kalesje/

Han skrøt veldig av denne duken, som er av en mye lettere og mer "regntøy-aktig" type. Det var bortimot som et nytt liv med kalesje etter at han hadde gått over til denne typen. Tror mange nye båter (bla fra Askeladden) leveres med disse kalesjene.

Jeg har tradtex på min, men sliter både med å holde den tett nok (det kan nok ha flere årsaker, men er et stadig tilbakevendende problem) og med at eks fugledrit "etser" seg nedi duken.

Og jeg ser at jeg enten denne eller neste sesong må vurdere ny kalesje.

Hva mener dere? Lightex eller Tradtex? Etter en anbudsrunde hos forskjellige kalesje-makere med tilbud på samme kalesje på alt fra 15 til 24 000, er det ingen tvil om at Helly Hansen er rimeligst, men er det andre konsepter der uten, som ikke koster skjorten?

Oppsummert:

Fordeler og ulempler med Lightex (den moderne kalesjen iflg HH)

Andre konkurrende kalesjetyper.

NB! Er det en tråd som svarer nokså eksakt akkurat på dette, så er det flott med en henvisning til den. Vi trenger jo ikke gjenta ting til det kjedsommelige her på forumet heller. :crazy:

mvh Bergen Dørk

Jeg kjøpte den kalesjen du henviser til hos HH for et par år siden til min Scand 360se. Hadde fra før av "vanlig" kallesje. Har ikke angret et sekund på dette - en meget lett kalesje som tar veldig liten plass (viktig for meg som har kalesjegarasje i targa'n). Den er også potte tett og trenger ingen impinering etc. Ser imidlertid litt antydning til blåmann innvendig etter litt fukt. Regner med at dette går greit å vaske bort med ett eller annet (?)

Eneste negative jeg har opplevd er at den er noe tynn og lett å slipe hull i på utsatte steder. Det skjedde hos meg, dvs ikke hull men tynnslitt på en kvadratcm eller to. Fikk tilsendt lappesaker fra HH, men har ikke prøvd dette enda da det trengtes noe temperatur..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...