Bergen dørk Startet 29.Januar.2011 Del på Facebook Startet 29.Januar.2011 Det er nok tråder om dette på Båtplassen, men jeg drister meg likevel frampå med en tråd for synspunkter. Snakket med en hyggelig båtmann i marinaen i går som har en Scand 360 (flott båt, forresten). Han har kalesje fra Helly Hansen med Lightex-duk. Se mer info her: http://www.båtkalesjer.org/helly-hansen-kalesje/ Han skrøt veldig av denne duken, som er av en mye lettere og mer "regntøy-aktig" type. Det var bortimot som et nytt liv med kalesje etter at han hadde gått over til denne typen. Tror mange nye båter (bla fra Askeladden) leveres med disse kalesjene. Jeg har tradtex på min, men sliter både med å holde den tett nok (det kan nok ha flere årsaker, men er et stadig tilbakevendende problem) og med at eks fugledrit "etser" seg nedi duken. Og jeg ser at jeg enten denne eller neste sesong må vurdere ny kalesje. Hva mener dere? Lightex eller Tradtex? Etter en anbudsrunde hos forskjellige kalesje-makere med tilbud på samme kalesje på alt fra 15 til 24 000, er det ingen tvil om at Helly Hansen er rimeligst, men er det andre konsepter der uten, som ikke koster skjorten? Oppsummert: Fordeler og ulempler med Lightex (den moderne kalesjen iflg HH) Andre konkurrende kalesjetyper. NB! Er det en tråd som svarer nokså eksakt akkurat på dette, så er det flott med en henvisning til den. Vi trenger jo ikke gjenta ting til det kjedsommelige her på forumet heller. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Jeg snakket med en kar her forleden, og han sa at denne typen dugger innvendig fordi den ikke puster bra nok. Har selv ikke erfaring med denne, men det gjorde meg så skeptisk, at jeg valgt tradisjonell duk. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Jeg spurte min båtnabo om akkurat det og han hevdet det ikke var noe problem; vi får høre om det er noen med denne kalesjen med båten ute om vinteren som har noen synspunkter. Men som du sier har jeg også hørt akkurat dette. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Verdens mest brukte duk fra markilux dugger som f#¤# innvendig...det er klimaet i båten som bestemmer som eg ser det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Puffen Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 jeg hadde HH duk på Marexen. Produsert i 2005. Erfaringen var at denne var altfor tett(pustet ikke), og ble "oppbrukt" dobbelt så fort om tradisjonell duk. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Jeg kjøpte den kalesjen du henviser til hos HH for et par år siden til min Scand 360se. Hadde fra før av "vanlig" kallesje. Har ikke angret et sekund på dette - en meget lett kalesje som tar veldig liten plass (viktig for meg som har kalesjegarasje i targa'n). Den er også potte tett og trenger ingen impinering etc. Ser imidlertid litt antydning til blåmann innvendig etter litt fukt. Regner med at dette går greit å vaske bort med ett eller annet (?) Eneste negative jeg har opplevd er at den er noe tynn og lett å slipe hull i på utsatte steder. Det skjedde hos meg, dvs ikke hull men tynnslitt på en kvadratcm eller to. Fikk tilsendt lappesaker fra HH, men har ikke prøvd dette enda da det trengtes noe temperatur.. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 Og du har ikke erfart at den "slår seg" mer enn den gamle kalesjen? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
alfb Svart 29.Januar.2011 Del på Facebook Svart 29.Januar.2011 (redigert) Som sagt slår den seg noe, derav antydningen til blåmann - men ikke noe mer enn den gamle mener jeg. Ligger i år utpå sjøen med båten og denne kalesjetypen kan nok virke noe "kaldere" enn den gamle. Men jeg angrer som sagt ikke ;-) Redigert 29.Januar.2011 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.