Jump to content

Noen som har erfaringer med Instrumenter fra Nexus NX-serien?

TomEik

Recommended Posts

Jeg holder på å planlegge utskifting av instrumentene i min seilbåt. Det er noen gamle VDO-greier ikke ikke fungerer til annet enn pynt, og de pynter ikke opp akkurat...

Har lyst på fart, dydbe og vind- instrument.

Har sett på litt forskjellige merker og kunne egentlig ha tenkt meg Raymarine ST60-serien men det blir i dyreste laget for meg. Derfor prøver jeg å finne ut beste og billigst alternativ.

Ser at det er noen som heter Nexus NX Sea data som virker kurrant. Men er det noen som har erfaring med disse? Ser det er trådløs vindgiver og det er jo spennede. Slipper å dra så mye kabel, men fungerer det over lengre tid? Evt har noen andre instrument merker å foreslå? Seatronic og andre leverer startpakker med Nexus NX Sea Data som har det jeg trenger, hvis noen vil anbefale det da...

Dette gjelder da til min 30-fots C&C 30E, seilbåt.

Ser på hjemmesiden til Nexus at er en nord for 50:th om vinteren bør en ikke bruke tråløst, men ledning.

If you are under the 50:th latitude during winter time we recommend the wired transducer to your system.

Tråløst er ok hvis en bare bruker båten April - September, dette sier de ikke noe om, hvis en ikke spør.

Og vindmåler må ned til sender hver gang batteriet er tomt for strøm og pares på ny.

Det kan bli mange turer i mastetoppen hvis en bruker båten om vinteren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har Silva i min 4. båt, dvs jeg har hatt Silva i alle.

Begynte med en Silva 2000/2200, dvs vindmåler i toppen av masta. Denne var med kabel. Dette var en Risørskøyte.

I båt nr 2, (Fjord 725) kjøpte jeg inn Silva kartplotter, kombi server med logg/lodd/GPS og etterhvert "Steer Pilot" analog instrument. Dette er det instrumentet som jeg liker best*.

I båt nr 3, (SeaRay 270) hadde da Silva skiftet navn til NX2 og her ble det også server med logg/lodd/GPS, i tillegg "Steer Pilote", analog dybde og autopilote. Dette koblet jeg sammen med en Furuno Radar/Kartplotter med overlay. Fikk kompasskurs til autopiloten fra Furunoen, som var koblet til serveren via NMEA 0813.

I nåværende båt, en Nordline 36, her jeg igjen server med logg/lodd/GPS, kjøpte denne gangen kompasset fra NX2 og har da 45° versjonen. Dette er igjen koblet til autopilot.

Har følgende instrumenter inne: Multiinstrument, autopilote og rorindikator. Resten av dataene (fra NMEA) vises på kartprogrammet.

På loftet har jeg: Multiinstrument, Steerpilote, Analog dybde og autopilote.

* Steerpilote, er veldig anvendelig, da en kan legge inn en rute, fra PC (kartprogram) og aktivere denne. Da vil kursen da skal styre overføres til Steerpilote og du har et meget bra hjelpemiddel til å styre etter. Dette er spesielt viktig på planende båter, da en her må korrigrer for bølger, treffe disse optimalt, for å unngå slag. Steerpiloten, vil hele tiden fortelle omtrent hvor du skal.. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...