bukt Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 men forsvaret de tar jo ikke inn folk som faktisk vil i forsvaret. Hadde du lest hva jeg skrev ...skrev Forsvaret har store problemer med dette i rekruttering av nye befal, kan ikke se at de er der ufrivilligt .... Link to post
Avsluttet_1 Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 (redigert) Jeg har hatt egen båt på hytta siden jeg var 6 år. Har aldri vært noe problemer med det. Så lærte jeg om motorer når jeg var i den alder. Jeg husker at fattern fortalte hvordan motoren virket og han viste meg og bruttern en motor innvendig. Vi lærte å skru og mekke i tidlig alder, så ansvar for egne maskiner har vel ikke vært det største problemet gjennom tidene Siden vi flyttet hit til Lillestrøm for 3 år siden, så er jeg ute i sommerferien fra 9 om morgenen til middagstider, så ut igjen på vannet til 10-11 tiden på kvelden. Vinteren går med til mekking og oppgradering på båten(båtene) Eventuelt modellbåtbygge. Synes dere jeg er "litt utenom det vanlige" som ikke spiller hele dagen, men mekker motor/båt og faktisk lærer noe nyttig? Redigert 2.Februar.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Link to post
Lykken VI Svart 7.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 At du er "litt utenom det vanlige" vil sikkert mange mene. Jeg mener det er posetivt det du gjør/ får til. Du har jo en unik mulighet i forhold til mange som ikke kan ha egen båt og komme seg til sjøen på egen hånd. Og det er sikkert mange barn som ikke får lov/har råd til å dra på sjøen. Du nytter jo muligheten du har til å lære "noe nyttig" samtidig som du gjør noe du interiserer deg for. Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Mariell Svart 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 Forsvaret har store problemer med dette i rekruttering av nye befal. aldri har nivået vært dårligere på de søkende enn nå. Fedme og tiltaksløshet er den nye folkesykdommen desverre Om forsvaret vet jeg ikke, men tviler ikke på at det er riktig. Om tiltaksløshet er jeg det stemmer. Kjenner desverre litt for mange av typen. Er ikke overviktige, men du verden så giddaslause og i dårlig fysisk form. Så båt. Mine har rodd, innenfor synsfelt fra 4-5 års alderen. Jolle med motor alene ifra 9-10 år. turer rundt øyene vi har ligget på fra samme alder. Men vært veldig klar på hvor de skulle og at de skulle være innom båten minst en gang i timen. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
alma Svart 7.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2011 veldig bra emne er seriøst opptatt av at guttene mine skal bli skikkelige menn og ikke pingler og regelryttere. dette innbærer at de er nødt å få prøve seg , med bil , båt , motorsag , brennevin og kvinnfolk etc etc dette kan kanskje virke flåsete - men de skal likelvel gjennom alt dette , med minst mulige skader. vi Skremmende at det faktisk er mulig å skrive noe så latterlig. Pingler og regelryttere da gitt. Det er faktisk STRAFFBART for ikke å snakke om at du setter dine egne og andres barn i livsfare ved å kjøpe brennevin, låne bort bilen osvtil mindreårige. Link to post
Lykken VI Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2011 Mange visninger i forhold til antall som stemmer. Nå litt over 1200 visninger og kun 160 som har stemt. Hadde vært interesant med mange som stemte, da hadde det vist mer sannsynlig gjennomsnittlig meninger. Det har faktisk endret seg med mest økning på mellom 12 og 14 år. Oppfrodring gi din stemme Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Jernklumpen Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 størsten på 9 får kjøre korte turer med klassisk with 10 (den gule) med 6 hk alene\med broren på 6, på korte turer 5min\eller så vi ser de. men neste sesong blir det 15hk hidea med plombering så båten går akkurat i plan?, noen tips på og lage fartssperre? tenkte på og stoppe gasskontrollspaken?? Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
magnumlars Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Eg vart sjølv gitt tilliten til å aleine bruke familiens 15 fotar med 8 hk påhengs når eg var 10 år. Eg hadde so og sei ingen erfaring med sjøen og båtliv før dette, men var forsiktig og brukte båten med vett innanfor eit begrensa område. Hadde aldri potensielle farlige situasjonar, men fekk motorstopp eit par ganger. Men stort sett var det bere å pusse pluggane litt so var det igang igjen. Var vel eit par ganger eg måtte komme meg til land ved hjelp av å ro og, men då lærte ein seg no det i alle fal Link to post
junior 1 Svart 17.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2011 Guttungen fikk kjøpe sin første jole med 5hk da han var 9 år, han hadde jo endel restriksjoner om når / hvor han kunne kjøre til å begynne med, men disse ble det mindere utav etter hvert. La unge en få frihet under ansvar. Link to post
Lykken VI Svart 25.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Da har gutten(12år) fått en gammel påhenger, Evenrude 4hk sikkert 20 år gammel, som han har forsøker å starte. Fikk løsna stemlene, den hadde satt seg, rensa gasser og div. Han skrur selv, med litt veilendning... Den starter med stopper nesten med en gang. Motoren skulle kastes, men han lærer seg hvordan en påhenger fungerer, og kansje får han den grei. Synes det er nyttig lærdom og ha med seg. Han sparer nå for å kjøpe en 13foting eller lignende, for å dra på sjøen alene i. Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Laholm Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Vi har nok kjørt veldig likt opplegg til det Mariell beskriver. Store individuelle forskjeller mellom barna, stort sett er de bedre på teknisk utstyr enn pappa. Eldstemann la listen, ville ikke ha motor på jollen før han var 10. Men han og de yngre søsknene fikk gå ut med jollen så snart de klarte håndtere årene. Så blir det jo et spørsmål om definisjonen "dra alene". Inntil 12 års alder hadde vi dem innenfor synsfeltet. Et gjennombrudd kom da vi for mange år siden møtte FinnC og han stilte sin jolle til disposisjon. Da hadde de tre plutselig to joller med motor, og storkoste seg. Når det gjelder moderskipet gjelder klare regler. Det står til disposisjon så snart båtførerprøve og VHF-sertifikat er anskaffet. Til nå er det bare en av dem som fyller kravene, men han driver opplæring av bror som er interessert. Konklusjonen blir at alderen ikke er avgjørende, men verifikasjon at de fyller de krav som skal oppfylles i henhold til regelverk og modenhet. Kanskje et veldig byråkratisk svar, men det virker for oss! Laholm Link to post
Laholm Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Valgte å svare at alder ikke har betydning. Det er bare delvis riktig, alder skal være innenfor lovbestemte krav! Laholm Link to post
Lykken VI Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Da ble praksis slik for oss. 12åringen har kjøpt seg pioner 13 foting som han har pusset på siste 10 - 12 kvelder. I går sjøsatte han båten og jeg var med ut første turen, så en tur alene. I dag dro han og en kamerat ut, og etter en times tid dro jeg også ut med "storbåten". Og vi lå på hver vår plass å fisket, merkelig følelse. Målte farte med 4hk og det er ca 12 km/t noe som blir ca 6knop. Så minstemann på 12 drar ut alene i båt, mens 15 åringen ikke har den interessen. Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
bukt Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 (redigert) Var ute på fjorden i går med båten, lillemann på snart 3år nå i okober var styrmann igjen og nå kjørte han perfekt dit jeg pekte mens jeg passet gassen. Grunnet lav alder så naturligvis Litt ufokusert som nå og da så blikket ble låst litt på annet enn det forran båten men hentet seg inn når jeg sa "hvor kjører du nå ?" Han er som sin far , "pappa gi mer gass" men båten gikk desverre ikke fortere enn 35 knop til hans store frustrasjon Fortsetter han slik blir det nok "egen" jolle på han i 5 årsgave med fjernstyrt stopp Redigert 22.Juli.2011 av bukt (see edit history) Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Alene på sjøen...?? Litt selvskryt: Jeg lærte å ro da jeg var 4 år, og har ikke tatt nevneverdig skade av det, bare litt. Men dersom en mener "dra alene på sjøen" i en motorbåt er det helt bak mål for en 4 åring, mener jeg. Men med tilsyn kan 4-åringen lære å behandle en båt med årer, og når de kan svømme, med seil (optimist o.l.) og enda litt senere, seilbrett/kano. Å inntrodusere unger til påhengbåter = uforsvarlig barnevakt til plage for sine omgivelser. (Nå blir det månelyst ) Link to post
Mouche Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Tror kanskje "unger" er et litt for vagt begrep til å få de helt store fiskene. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lykken VI Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Å inntrodusere unger til påhengbåter = uforsvarlig barnevakt til plage for sine omgivelser. (Nå blir det månelyst ) Månelyst blir det vel ikke, kansje... At barn bruker båter med påhenger er "plage for sine omgivelser" Bråker motoren mer når det sitter en barn foran og gir gass ? Villmannskjøring foregår kansje mest i alderen overgang til å bli voksen, og det inntrykk jeg har at det er de som ikke har vært mye på sjøen før som er værst Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
CB. Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 For egen del har jeg vært i båt siden gud utleverte meg til glede for konkeriket Første båten var en Vg.jolle som 5 åring, det gikk litt for tregt slik at den ble påmontert en 5 hk. og ble byttet ut med en With 10 ft i 12 års alderen med samme motor. Den planet, motor ble byttet ut med 9,5, 20 og 25, Yamaha så klart da jeg var rundt 16. Etter det ble det litt pinnebåter som Yngling, Soling osv osv... At ungene får lov å prøve seg i ung alder er en forutsetning for at de skal bli båtvandte i voksen alder. Erfaring gjør mester. Mye bedre enn med voksne "folk i båt" som tror båt fungerer som en bil der første runde på sjøen kommer i 25 års alderen. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bukt Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 At ungene får lov å prøve seg i ung alder er en forutsetning for at de skal bli båtvandte i voksen alder. Erfaring gjør mester. Mye bedre enn med voksne "folk i båt" som tror båt fungerer som en bil der første runde på sjøen kommer i 25 års alderen. Kan ikke være mer enig , ser og legger fort merke til hvem som er båtfolk og "folk i båt" etter et kjapt møte eller lese i forskjellige tråder... Link to post
ollebolle2 Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Guttungen er 6 og har lekt under tilsyn de siste 2 årene i gummibåt påmontert 4hk. Nå er det 14" silver viking og 15 hk som han bruker. Selvsagt med vest og dødmannssnoren på kroppen. Han styrer alt selv og vi følger med fra terrassen på hytta.. Ville nok ikke latt han styre fritt i oslofjorden med tett trafikk, men her på øya er en helt alene og som en annen var inne på må en gi ungene tillit til å prøve selv. Har tvillinger som nå er 3 år og det er imponerende hvor flinke de er blitt bare vi voksne lar de prøve og feile. Neste sommer skal de nok gjøre som broren tenker jeg;) Noe annet er selvsagt å slippe de avgårde helt uten regler\tilsyn. Link to post
bukt Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Har tvillinger som nå er 3 år og det er imponerende hvor flinke de er blitt bare vi voksne lar de prøve og feile. Neste sommer skal de nok gjøre som broren tenker jeg;) Er skikkelig gøy å se hvor kjapt de små tar ting, varmer en båtfrelst far sitt hjerte Link to post
Arve A Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Er nok et veldig godt poeng at mange unger ikke takler en uforutsett hendelse så veldig godt. Jeg kom tøffende inn norskerenna på vei mot strømstad i fjor sommer da jeg fikk se en 8-10 år gammel guttunge virre rundt i leia. Han prøvde å få gummijolla (med en 6-7hk) opp i plan. Problemet var at han ikke hadde nok luft i patongene. Vet ikke om han hadde vært på noe eller om han hadde kjørt sånn lenge. Men begge sidepatongene virket 3/4 luftfylte. Når han ga full gass knakk baugen på båten opp og jolla steilet. Jeg ga han et tut i hornet, både for å si fra at jeg kom bakfra og i tilfelle han trengte hjelp. Han vinket desperat til meg og jeg prøvde å singnalisere at han skulle ligge rolig så jeg kunne tøffe bort til han. Men han snudde jolla og ga full gass mot meg. 20-30m fra meg steilet jolla fullstendig og gikk rundt. Guttungen forsvant og jolla ble liggende med motoren i været fortsatt snurrende. Jeg ropte på min egen 16 åring som lå i kahytten for å få henne til å ta kontrollen om bord. Selv satt jeg båten i fri og kastet litt klær og sko mens jeg sprang på dekk for å stupe etter han. Da dukket han opp av vannet og kastet seg opp på jolla som lå med bunnen i været (motoren hadde nå stoppet). Ned til roret igjen og manøvrere meg bort til han. Da dukket det plutselig opp en prinsess, 40+ eller noe, i plan rett mot meg. Ok, vi lå mitt i leia, men han burde vel kunne se at det var en situasjon på gang. Jeg hengte meg på hornet og vinket desperat for å få oppmerksomheten hans. Da hørte jeg guttungen rope, det er fatter'n. 3 hylende kvinner sprang rundt på dekk mens "fatter'n" slapp båten ned av plan og fikk guttungen ombord. Jeg prøvde å rope over at jolla gikk rundt fordi den manglet luft, men ingen tok noe notis av meg lenger. Jeg tøffet tilslutt videre mot stømstad mens guttungen ble overfalt av kvinner med håndklær osv. Jeg vet ikke om guttungen hadde kjørt lenge uten luft, eller om han hadde vært borti noe og fått en lekkasje. Men i begge sidepatongene? Uansett, hadde han ikke fått panikk og prøvd å komme seg til meg, kunne jeg ha tøffet til han, tatt han ombord og slepet jolla til "fatter'n" Nå utviklet det seg til en farlig situasjon fordi guttungen ble redd og ikke skjønte hva konsekvensen av å gi full gass i en gummijolle med lite luft kunne bli. Link to post
sindrefs Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 (redigert) Jeg er 14 år gammel og får lov til å kjøre vår Zodiac Mark 1 GT med 6 hk alene. Når pappa er med som "instruktør" får jeg lov til å "øvelseskjøre" med 15 hk bakpå (dette har jeg gjort MYE, så jeg hadde fint klart det alene også). Sånn i fem års alderen startet jeg å ro alene inne i (havne)bassenget vårt på borøya ( ) og jeg har seilt optimist jolle. Føler meg sjøvant og trygg på sjøen, ihvertfall iforhold til de ungene med 10 hk (helt sikkert 15 hk) og RIB til 30 000. :D Redigert 2.August.2011 av sindrefs (see edit history) Link to post
sindrefs Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 ... Som raser rundt i 5 knops grensa og i urent farvann :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn