Jump to content

Jobb på land med maritim bakgrunn, hvordan/hvor?


jensemann2

Recommended Posts

jeg vurderer å gå iland om ikke så alt for mange år. Alternativt over på plattform.

Jeg har ikke mer enn 1 år igjen til jeg løser 'Sjøkaptein"-sertifikat. Har ingen erfaring med Dp. Jeg har bachelorgrad i nautikk. Det virker som om det er relativt tynt med jobber for oss dekksfolk på land og på rigg. Er det noen her som har tips og erfaring innen emnet?

Link to post

Rormann? Hva er?

Mange 10 år siden du gikk i land?

 

 

Rumenerne jeg seilte med for noen år siden var mønstret som Helmsmen, ikke AB.

 

Har bestandig rormann på brua ved avgang og ankomst (all losseiling) på de tankskipene jeg har vært og er.

 

Mulig de ikke bruker rormann på småbåter som supply etc.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Greit at det er en AB på brua, men står han til rors?

Nå har ikke jeg vært på "vanlige båter" siden 1984. Men selv på den en gasstanker. Ble all kursforandring foretatt av kapt. eller styrmann med joystick (autopiloten regner jeg med). Er ikke sikker, men tror det var ett vanlig ror der oppe også, men kan ikke huske at jeg så det i bruk.

 

På den Cruisebåten jeg var på i ett par år etter det.

stor matros til rors ved avg. ank.

Men den båten var bygd i 1968

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Har kun vært på båter bygd etter 1990, kjemikalie, LPG og olje, fra 7500 til 150 000 tonnere. på 7500 tonneren hendte det at skipperen styrte litt med joysticka (som går direkte på roret) for å avlaste rormannen (var lite folk) Men på de av litt størrelse har all styring foregått med rormann med los ombord (untatt storebelt og steder med mye plass der det for det meste blir brukt autopilot, men med rormann og håndstyring på de trange stedene).

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Jeg jobba ca 3 år på land etter at jeg slutta å "seile".

Har aldri hatt så lite fri..

Slutta med det å begynte offshore på FPSO som "ballast-operatør", det er vel 3-4 hakk ned på rangstigen for de som er interessert i slikt fra den jobben jeg hadde.

Slipper alle de Muppet-show møtene og suppe-råda jeg brukte store deler av dagene på før.

Har ikke angra ett sekund ;-)

(Har D1 og generell DP sert. blandt annet)

Så mitt tips er: Offshore på flyterigg eller FPSO.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...