jensemann2 Startet 30.Januar.2011 Del på Facebook Startet 30.Januar.2011 jeg vurderer å gå iland om ikke så alt for mange år. Alternativt over på plattform. Jeg har ikke mer enn 1 år igjen til jeg løser 'Sjøkaptein"-sertifikat. Har ingen erfaring med Dp. Jeg har bachelorgrad i nautikk. Det virker som om det er relativt tynt med jobber for oss dekksfolk på land og på rigg. Er det noen her som har tips og erfaring innen emnet? Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Hei Det e mange jobber i land hvor de trenger dekksfolk, så spørsmålet e jo i fra hvilken type skip du har bakgrunn og hvor du bor her på berget. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Rederier har vel bruk for inspektører. Båter skal på service world wide. Følge opp at arbeidet blir gjort etc?? Bedømme hva som må gjøres eller ikke gjøres?? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Kystverket, havnekontorer, Veritas, mannskapsledere, speditører, undervisning, sikkerhetsarbeid, rederier, oppsyn osv. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
lgboat Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 "Sjøkapteinsertifikat", hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Februar.2011 Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 Det er et sertifikat som gjør at man kan være kaftein på alle skip, uten begrensninger. Ofte kjent som Dekksoffiser kl.1 :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Aha, var det D1 han mente? Ja da kan han nok, gitt at at ikke er altfor gammel, få seg jobb i land uten store problemer. F.eks slik som i innlegg fra Frivakten ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Aha, var det D1 han mente? Du skjønte det innerst inne lgboat? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
lgboat Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Jaaaaa......gjorde vel det. Håper bare ikke han tar seg jobb på cruisebåt i Oslofjorden. Så en pensjonert sjøkaptein fra Fred. Olsen, og han gikk i brygga gang på gang. Det er stor forskjell å stå på brua med erfaren rormann og det å selv skulle ratte ei jolle på 60-70 fot. En trenger litt øvelse først. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Det er stor forskjell å stå på brua med erfaren rormann Rormann? Hva er? Mange 10 år siden du gikk i land? Om du noen gang har vært til sjøss. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lgboat Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Hva er?...hva er? Do vite (jai tro). Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Rormann? Hva er? Mange 10 år siden du gikk i land? Rumenerne jeg seilte med for noen år siden var mønstret som Helmsmen, ikke AB. Har bestandig rormann på brua ved avgang og ankomst (all losseiling) på de tankskipene jeg har vært og er. Mulig de ikke bruker rormann på småbåter som supply etc. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mariell Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 (redigert) Greit at det er en AB på brua, men står han til rors? Nå har ikke jeg vært på "vanlige båter" siden 1984. Men selv på den en gasstanker. Ble all kursforandring foretatt av kapt. eller styrmann med joystick (autopiloten regner jeg med). Er ikke sikker, men tror det var ett vanlig ror der oppe også, men kan ikke huske at jeg så det i bruk. På den Cruisebåten jeg var på i ett par år etter det. stor matros til rors ved avg. ank. Men den båten var bygd i 1968 Redigert 3.Februar.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ahamm Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Har kun vært på båter bygd etter 1990, kjemikalie, LPG og olje, fra 7500 til 150 000 tonnere. på 7500 tonneren hendte det at skipperen styrte litt med joysticka (som går direkte på roret) for å avlaste rormannen (var lite folk) Men på de av litt størrelse har all styring foregått med rormann med los ombord (untatt storebelt og steder med mye plass der det for det meste blir brukt autopilot, men med rormann og håndstyring på de trange stedene). Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
junior 1 Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Det er et krav i QA manualene for de fleste rederier om at rormann skal beneytes ved ankomst og avgang havn samt i trange farvann. Dessuten så skulle likt å hørt hva losene i feks. i Missishipi river, Pearl river eller River Plate hadde sagt hvis du ønsket å gå på auto opp/ned elevene. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Hva er sjøingeniør klasse 2 maskin? Hva brukte en denne teorien til da? Utdanning tatt i 1989. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Hva er sjøingeniør klasse 2 maskin? Hva brukte en denne teorien til da? Utdanning tatt i 1989 Sotengel? Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 6.Februar.2011 Del på Facebook Svart 6.Februar.2011 Jeg har vært sjørøverkaptein en gang før i tiden...eddebeddedadada Sitér dette innlegget Link to post
BTS Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Jeg jobba ca 3 år på land etter at jeg slutta å "seile". Har aldri hatt så lite fri.. Slutta med det å begynte offshore på FPSO som "ballast-operatør", det er vel 3-4 hakk ned på rangstigen for de som er interessert i slikt fra den jobben jeg hadde. Slipper alle de Muppet-show møtene og suppe-råda jeg brukte store deler av dagene på før. Har ikke angra ett sekund ;-) (Har D1 og generell DP sert. blandt annet) Så mitt tips er: Offshore på flyterigg eller FPSO. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 lur deg inn på RLWI fartøyene, der går det mye inn til land og, samt rolige dager på bølgene blå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.