Tom Rognes Startet 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2011 Jeg har en 2000 mod Bayliner 27 med Mercruiser 260 hk bensin, som vi har hatt liggende ute i vinter. Har hatt frostvakt i både motorrom og cabin og dette har tilsynelatende gått greit, på tross av streng kulde. Har regelmessig startet den og latt den gå seg varm. Da jeg startet den i dag oppdaget jeg plutselig at det kom relativt store mengder vann ut under motoren. Lekkasjen stoppet når jeg stoppet motoren. Trodde umiddelbart at det var en slange som hadde sprunget lekk, men ved nærmere undresøkelse virket det som om vannet kom ut fra selve motorblokka tett ved babord framre motorfeste. Er litt usikker, siden det var vanskelig å komme til og jeg hadde litt dårlig lys. Det bør også nevnes at motoren har saltvannskjøling og ikke lukket kjølesystem. Tenker jo på frostsprengning, men i og med at det har stått på varme så skulle jo ikke det være mulig. Er det noen som har tanker eller erfaringer omkring dette? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Er du heldig så er det bare en frostplugg som har løsnet. Mener at det sitter 3 eller 4 stk på hver side av motoren. Frospluggene er på størrelse med en 20 kroning. Sitér dette innlegget /per Link to post
Tom Rognes Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Takk for svar! Da krysser jeg fingerne for at jeg har vært heldig. Hvor vanskelig er det i så fall å sette inn en ny frostplugg? Det er jo relativt tungvint å komme til under motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Kjøpte en båt med samme type motor for noen år siden. Når jeg skulle sjekke motoren var blokka frostsprengt på begge sider mellom andre og tredje sylinder på hver side. Sprekken var under manifoildene, vanskelig å se, men jeg hadde motoren på pall og da ble alt mye enklere. Jeg byttet motor og gikk over til ferskvannskjøling... Håper det ikke er det. Men ingen av frostpluggene mine hadde sprengt seg ut....... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Enten frostplugg eller tappekran som var på min , men uansett litt usikker da begge disse ville lekket av vanntrykket utenfra da oftest motoren ligger under vannspeilet i den høyden og da skulle det lekket hele tiden. Sjekk manifoilen og... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rognes Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Håper og tror jeg har vært heldig. Fant denne "koppen" under motorblokka. Er dette en frostplugg og er det bare å banke den på plass igjen eller må den skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 det er en frostplugg Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Ser ut som om du har hatt flaks Hvis det ikke er bulker i den så kan du banke den inn igjen. Bruk en trekloss e.l. å slå på slik at du ikke ødelegger frostpluggen. Sitér dette innlegget /per Link to post
adeneo Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 (redigert) Frostplugger skal bankes inn med en pipe som er noe mindre enn pluggen, og passer inne i pluggen. Det må være litt plass rundt pipa til at pluggen kan krympe litt når den slås inn. Før man slår inn pluggen brukes ALLTID flensetetning rundt kanten slik at man er sikker på at den sitter skikkelig og blir tett. Pluggen slås inn RETT til den ligger ca en halv millimeter innenfor åpningen i motoren. Og ja, du har vært heldig. Frostplugger er ikke der for å beskytte motoren mot frost, det er bare en utilsiktet sideeffekt. Deres opprinnelige navn er "core plug" på nynorsk, og er som navnet tilsier en plugg som skal tette et hull som oppstår i støpeprossessen for å ha et sted å få ut sanden, samt for å ha noe å løfte i når motoren støpes. Navnet frostplugg har kommet i ettertid ettersom de ofte faller ut når kjølevannet fryser, og mange har derfor feilaktig trodd at dette er en slags beskyttelse for frost, noe det ikke er, og dersom pluggene faller ut før motoren sprekker er det mer flaks enn design. Dersom pluggen ser grei ut kan du banke den inn igjen, men det er anbefalt å sette inn en ny plugg, ettersom de alltid blir litt mindre i diameteren når de har vært inne en gang før. Pass på at en eventuelt ny plugg er i messing. Redigert 31.Januar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
timon90 Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Min motor var frostsprengt på begge sider, og driver med bytte av motorblokk nå om dagen. Inmari kjedelig, men mye billigere enn å bytte komplett motor. Skal sies at ingen av mine frostplugger hadde falt ut, så har du vært så heldig, så skal du være veldig gla! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.