Jump to content

Mercruiser 260 HK bensin - kjølevannslekkasje

Tom Rognes

Recommended Posts

Jeg har en 2000 mod Bayliner 27 med Mercruiser 260 hk bensin, som vi har hatt liggende ute i vinter. Har hatt frostvakt i både motorrom og cabin og dette har tilsynelatende gått greit, på tross av streng kulde. Har regelmessig startet den og latt den gå seg varm.

Da jeg startet den i dag oppdaget jeg plutselig at det kom relativt store mengder vann ut under motoren. Lekkasjen stoppet når jeg stoppet motoren. Trodde umiddelbart at det var en slange som hadde sprunget lekk, men ved nærmere undresøkelse virket det som om vannet kom ut fra selve motorblokka tett ved babord framre motorfeste. Er litt usikker, siden det var vanskelig å komme til og jeg hadde litt dårlig lys. Det bør også nevnes at motoren har saltvannskjøling og ikke lukket kjølesystem. Tenker jo på frostsprengning, men i og med at det har stått på varme så skulle jo ikke det være mulig.

Er det noen som har tanker eller erfaringer omkring dette?

Kjøpte en båt med samme type motor for noen år siden. Når jeg skulle sjekke motoren var blokka frostsprengt på begge sider mellom andre og tredje sylinder på hver side. Sprekken var under manifoildene, vanskelig å se, men jeg hadde motoren på pall og da ble alt mye enklere.

Jeg byttet motor og gikk over til ferskvannskjøling...

Håper det ikke er det. Men ingen av frostpluggene mine hadde sprengt seg ut.......

Frostplugger skal bankes inn med en pipe som er noe mindre enn pluggen, og passer inne i pluggen. Det må være litt plass rundt pipa til at pluggen kan krympe litt når den slås inn.

Før man slår inn pluggen brukes ALLTID flensetetning rundt kanten slik at man er sikker på at den sitter skikkelig og blir tett.

Pluggen slås inn RETT til den ligger ca en halv millimeter innenfor åpningen i motoren.

Og ja, du har vært heldig.

Frostplugger er ikke der for å beskytte motoren mot frost, det er bare en utilsiktet sideeffekt. Deres opprinnelige navn er "core plug" på nynorsk, og er som navnet tilsier en plugg som skal tette et hull som oppstår i støpeprossessen for å ha et sted å få ut sanden, samt for å ha noe å løfte i når motoren støpes. Navnet frostplugg har kommet i ettertid ettersom de ofte faller ut når kjølevannet fryser, og mange har derfor feilaktig trodd at dette er en slags beskyttelse for frost, noe det ikke er, og dersom pluggene faller ut før motoren sprekker er det mer flaks enn design.

Dersom pluggen ser grei ut kan du banke den inn igjen, men det er anbefalt å sette inn en ny plugg, ettersom de alltid blir litt mindre i diameteren når de har vært inne en gang før.

Pass på at en eventuelt ny plugg er i messing.

Redigert av adeneo (see edit history)

Min motor var frostsprengt på begge sider, og driver med bytte av motorblokk nå om dagen. Inmari kjedelig, men mye billigere enn å bytte komplett motor.

Skal sies at ingen av mine frostplugger hadde falt ut, så har du vært så heldig, så skal du være veldig gla! :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...