Jump to content

Motorbytte i ALO 33

Tore Harang

Recommended Posts

Halloen folkens.

I sommer kjøpte jeg en ALO 33 1977 mod, med en Volvo Penta MD11C, som jeg nå skal bytte ut. Mitt spørsmål er.... Hvor stor motor trenger jeg i båten?

Holder det med en Yanmar på 20 hk?

Skal foresten selge den motoren som står i båten, og lurer på hvor mye jeg kan få for en slik motor ( MD11C fra ca 1980). Motoren går, men er tungstartet som bare f...  :headbang: Har også en nesten komplett delemotor.

Jeg kan sende mere info og bilder på e-post.

Snakkes

Tore

heisann

sender du meg en IM eller en mail med bilder og beskrivelse av motoren, så skal vi se.

Generelt tror jeg at jeg ville satsa på en 25HK på en såpass stor båt. Båten er lav, har lavt vindfang og er sikkert lettdreven, men å satse på en så liten motor som 20 HK....

På den annen side, en splitt ny maskin tåler sikkert langt mer "offensiv" bruk en 20-25 år gammel motor tåler. Sagt på annet hvis, mens en gammel 25HK går varm på full guffe, vil en ny flott Yanmar sikkert tåle dette i time etter time.At du skal slite ut motoren kan du være ganske så avslappet på. Som regel klarer man ikke det allikvel.

Suzuki

No boat needed..

Støtter Suzuki i hans vurdering av at det kan bli noe snaut med en 20 hester.

Jeg ville gått for neste størrelse oppover.

Stort sett vil nok en 20 hester ha effekt nok i massevis ved flatt vann og lite vind, men det er trist å oppleve å ikke ha nok maskinkraft til å gå mot været.  

Gratulerer med en fantastisk båt!

Jeg har en ALO 33 hvor motoren ble skiftet i 1997. Da ble det satt i en VP 2030 (3 syl 28 hk) Jeg er strålende fornøyd med den kraften jeg har. Kun ved motring rett mot bølgene i stor sjø merker jeg at turtallet/farten går noe ned, dog sjelden under 5 knop. Stort sett går jeg i økonomifart med mellom 5 og 6 knop, men jeg kan presse den opp i 7 på en god dag. Jeg har også sett en annen ALO som hadde en 2040 (3 syl 38 hk), men du bør være meget kresen hvis du synes du trenger det. Det eneste problemet jeg har er at motoren faktisk er litt for stor for motorkassa. Det er derfor vanskelig å få til en skikkelig lydisolering over alt. Nå er jo innredningsløsningen litt forskjellig mellom ALOene, så det er jo mulig at en 2030 vil passe i din båt. Hos meg er den installert under benken i akterkant av salongen med giret omtrent rett under byssebenken. Jeg har også vært borte i en som var plassert ut i borde til styrbord og med hydraulisk overføring til giret, så alt er vel mulig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...