skhauge Startet 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2011 Har hørt om at roundup i bunnsmøring skal fungere bra. Søkte litt på nettet om dette. Kom over artikkelen under. Sikkert ikkje helt bra for miljøet, men det er visst små mengder det er snakk om. Er det medlemer her som har erfaring med dette? Legg merke til båten som er avbildet mot slutten av artikkelen. Bakerste del med bunnsmøring iblandet roundup. Link Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Har også hørt om bra resultater ved innblanding av et eller annet krydder. tror d var pepper av noe slag. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
68 GT Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Ja,eller bruke selvpolerende stoff,eller bruke båten av og til.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Tjond Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Har prøvd det, men ingen målbar effekt hva jeg kunne se. Prisen for å yte litt miljøbevissthet så en må vel bare innse at dette er noe en må leve med. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
ÅtteGlass Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Dette har vært diskutert i mange tråder. Et lite søk bragte bl.a disse: https://baatplassen.no/i/topic/46905-roundup-i-bunnstoffet https://baatplassen.no/i/topic/29393-roundup-i-bunnstoff Jeg tror Roundup gjør seg best i hagen. Beste måten å unngå groe er å velge et anerkjent bunnstoff, og å bruke båten ofte. Blir den liggende i lang tid, spiller det ingen rolle hvilket bunnstoff du bruker, det vil før eller siden gro. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Rossicus Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 (redigert) Virkestoffet i Roundup er glyfosat, og det vil hovudsakleg virke mot planter som er i vekst (aktiv fotosyntese). Trur virkningen mot rur og andre "dyr" vil vera minimal. Vil anbefale å ta ein titt på denne linken frå landbrukstilsynet. Rossicus Redigert 31.Januar.2011 av Rossicus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Har en nabo her som polerer og stoffer båter i sesongen som har brukt roundup. Et sviseskje i en liter... han påstår nå det virker.. jeg har ingen ting i på bin egen bår og den gror heller ikke.. I fjor prøvde han rottegift i bunnstoffen for det hadde kunden sagt var superbra. Kvernet opp rottegift og blandet inn.. det ble så bra så an måtte pusse ned hele båten og ta den på nytt uten. Skjedde noe rart så den ble ru som sandpapir under hele og vanvittig motstand i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Har også hørt om bra resultater ved innblanding av et eller annet krydder. tror d var pepper . Det har jeg hørt om også. Tror det var chilipepper. Det svir noe grassat i øya på alger og rur. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sitrin Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 (redigert) Har selv høer at det skal være effektivt hvis du får tak i noe som ikke er veldig utblandet (som vel er det vi fleste får tak i). Nyeste forslaget jeg har fått er blytilsetning (som kjøpes på bensinstajoner til biler som trenger blytilsetning). Redigert 31.Januar.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
BAN Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Cayenepepper er bakteriedrepende, så det er nok det som må brukes. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Hei. Jeg gjorde ett forsøk med roundup, blandet det 50/50 med benarolje som bindemiddel og smurte det flekkvis på trimflapsene. "DÆVEN" som det grodde, har aldri sett maken til groing, fungerte som rene gjødselen. Båten var smurt med seajet og det var ingen tegn til groing utenfor flekkene. Kan nok være benaroljen som gjorde det, men tror nok ikke det nei. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 hmmm synes je kjinner ei lukt...luka ta båpuss, vår i lufta og fugler som kvittrer... Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Jeg hadde cayenne pepper i, mista 5 knop pga det ble som sandpapir. Måtte pussa alt ned og begynne på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.