Jump to content

Erfaringer med bunnsmøring og roundup

skhauge

Recommended Posts

Har hørt om at roundup i bunnsmøring skal fungere bra. Søkte litt på nettet om dette. Kom over artikkelen under. Sikkert ikkje helt bra for miljøet, men det er visst små mengder det er snakk om. Er det medlemer her som har erfaring med dette? Legg merke til båten som er avbildet mot slutten av artikkelen. Bakerste del med bunnsmøring iblandet roundup.

Link

Dette har vært diskutert i mange tråder. Et lite søk bragte bl.a disse:

https://baatplassen.no/i/topic/46905-roundup-i-bunnstoffet

https://baatplassen.no/i/topic/29393-roundup-i-bunnstoff

Jeg tror Roundup gjør seg best i hagen. Beste måten å unngå groe er å velge et anerkjent bunnstoff, og å bruke båten ofte. Blir den liggende i lang tid, spiller det ingen rolle hvilket bunnstoff du bruker, det vil før eller siden gro.

Har en nabo her som polerer og stoffer båter i sesongen som har brukt roundup. Et sviseskje i en liter... han påstår nå det virker.. jeg har ingen ting i på bin egen bår og den gror heller ikke..

I fjor prøvde han rottegift i bunnstoffen for det hadde kunden sagt var superbra. Kvernet opp rottegift og blandet inn.. det ble så bra så an måtte pusse ned hele båten og ta den på nytt uten. Skjedde noe rart så den ble ru som sandpapir under hele og vanvittig motstand i vannet.

Har selv høer at det skal være effektivt hvis du får tak i noe som ikke er veldig utblandet (som vel er det vi fleste får tak i).

Nyeste forslaget jeg har fått er blytilsetning (som kjøpes på bensinstajoner til biler som trenger blytilsetning).

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Hei.

Jeg gjorde ett forsøk med roundup, blandet det 50/50 med benarolje som bindemiddel og smurte det flekkvis på trimflapsene.

"DÆVEN" som det grodde, har aldri sett maken til groing, fungerte som rene gjødselen. Båten var smurt med seajet og det var ingen tegn til groing utenfor flekkene.

Kan nok være benaroljen som gjorde det, men tror nok ikke det nei.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...