Jump to content

innbyggingsutstyr til kartplotter og ekkolodd. hvor får jeg det?

Vegardlw

Recommended Posts

Hei.

Starter nå med bygging av nytt dashbord, i den forbindelse skal det utvides litt og gjøres plass til innbygging av både stereo og VHF. I samme slengen funderer jeg på om det er mulig å bygge inn plotteren og ekkoloddet.

Har Lorenz plotter, og husker ikke merket på ekkoloddet, men det skal jeg sjekke neste gang jeg er i båten.

Må selvfølgelig også sjekke modellnr o.l.

Men sitter leverandørene inne med innbyggingsbraketter til "eldre" modeller eller er dette noe som vanligvis følger med når du kjøper nytt?

Dette kommer vel først og fremst an på om modellen(e) du har er beregnet for innbygging eller ei. Hvis de _er_ beregnet for innbygging så pleier det være mulig å bestille slike "flush mount kits" eller lignende, gjerne på nett eller e-bay. Hvis produktet er beregnet for innfelling finnes det ofte en hullmal som følger med i pakken/ligger som en del av manualen, gjerne nedlastbart på produktsidene. Hvis du mangler dybde for innfelling kan det være et tips å la et "plastverksted" frese ut en krage basert på hullmalen for å gjøre monteringen litt lekrere.

Plotter: Lorenz Compact 8 sun

Ekkolodd: Humminbird 150SX single beam (fishfinder)

Hvis noen vet av innbyggingskit/braketter til disse må dere gjerne gi meg et vink.

Vurderer også innkjøp av et nytt billig ekkolodd i og med at dette begynner å bli 10 år gammelt. Driver ikke med fiske så ekkoloddet blir primært brukt til å finne ut når det er passe dybde til å kaste ankeret.

Ingen av produktene er beregnet for alternativ innfelling ut fra det jeg kan finne ut fra nedlastbare manualer osv. Forslag: fres ut nøyaktig hull tilsvarende omriss i passende tykk plate i egnet materiale (plast, pent tre?). Fest instrumentet med noen "settskruer" inn fra sida og monter plata på instrumentpanelet, gjerne med skjulte skruer fra undersida/innsida.

Hvis denne plotteren er tilsvarende kan du jo kjøpe ekkoloddmodul og transducer til den (se accessories nederst i link).

tenker å bygge fronten av dashbodet i teakfiner. Hvordan ser du for deg at jeg skal få felt inn instrumentene?

Bare ta hull i platen så nøyaktig som mulig, felle inn plotteren og ekkoloddet for så å legge en tynn streng med teakakryl? Må jo selvfølgelig lage et feste på baksiden så ikke plotteren ramler ut/inn. Eller var det en annen løsnig du så for deg?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...