Jump to content

Noen med erfaring med Fairline 29 Targa?

KSE

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med Fairline 29 Targa?

og aner ikke hvordan kvaliteten på de er. Men de er vel i den rette enden av skalaen?

Etter min mening er det kun Windy som ligger over med tanke på kvalitet. Sjøegenskapene er meget gode uten banking,balje og andre ulumskheter som enkelte andre verft har.. skal ikke nevne navn :lipseal:

Du får veldig mye båt for pengene om dagen med disse da de er solgt i stort antall og prisene faller om dagen.

28,29,30 har samme skrog.

Personlig ville jeg ikke valgt 29 med 31 motoren men gått for en med KAD 32 motorene da 31 motorene blir litt slappe etter mitt syn.

I samme klasse har du også targa 31.. noe eldre (1992-1995-96) men fåes med KAD42 motorer(går meget godt med disse og marsjer på 29s toppfart ca 31-32 knop) og dem er større i volum da bredden er 20cm og lengden er ca 2 fot mer.

31 er vannskelig og få tak i ofte.. men kommer sikkert noen til salgs til våren.

Det jeg synes er fint med 31 er at den har syrefast vindskjerm.. og ikke plast og eloksert alluminium.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Takk for info.

Da har jeg en kandidat til! Har sett mest etter Windy 9000, eller Scirocco. Med tanke på antall båtpenger, er nok W9000 å foretrekke av disse to...

Ser det er flest Targa 29 til salgs med 31 motorene. Fryktet jo at de kunne bli litt slappe. 30+ i maksfart er liksom litt for lite, synes jeg. Bør kunne marsje i fart opp mot 30. Har du prøvd båten selv, med disse motorene?

Dersom kvaliteten ligger opp mot Windy, skulle det være i orden, så sant den er godt vedlikeholdt da. De begynner jo å bli gamle.

Jeg likte godt løsningene under dekk. Men ifølge Fairline Owners Club, er det litt lite stuveplass i de. Ute synes jeg nok Windy har bedre løsninger, men ok likevel.

Når det gjelder motor(er) er det kanskje ikke utenkelig at man kan komme brukbart utav å selge 31 motorene, kjøpe brukte KAD32 og montere disse i båten. Da bør man imidlertid kunne gjøre noe av arbeidet selv.

Redigert av KSE (see edit history)

Jeg har kjørt dem både med 31 og 32 motorene.. STOR forskjell på det. Stuveplass er det ikke mest av.. men hele salongen ute er åpen under så der er det muligheter. Alder begynner jo of dra på.. men det gjør det jo også på 9000 både design og alder. (forøvrig nydelige etter mitt syn da) Som sagt så er Targa 31 en mye mer båt og mer volumiøs enn 29en. T 31 blir som Windy sciroccoen bare høyere,bredere noe lengre faktisk og du får motorer med nok pulver i..

29 kommer med 32 du må bare ha litt is i magen.. er jo bare januar eller hente den i europa selv. :flag_bp:

Virker litt trang, og så er det jo en ulempe med krøkkete iland-/ombordstiging fra baugen, f.eks når man ligger ute i skjæra. Tror ellers kvaliteten er veldig bra på Fairline...

Er nok trang i forhold til "campingvogner på sjøen". Men en båt på 30 fot som skal se bra ut, er det vanskelig å få bedre plass i. Selv synes jeg løsningene under dekk i Targaen var meget gode.

Lukket håndrekke fremme i baugen derimot, er ikke å foretrekke.

Redigert av KSE (see edit history)

Jeg hadde en kollega med en slik 30 foter. Jeg liker båten veldig godt. En stor 30 foter synes jeg. Litt krøkkete å komme til motorene - man vet liksom ikke helt hvor man skal stå mellom dem. Men ellers topp synes jeg. Virker som om den tar sjø godt - og i min verden er det viktig for en familiebåt

Noen bilder fra en tur vi hadde sammen - jeg kjører foran i Windy 37.

hekkboelge_med_bella.jpg

hekkboelge_med_bella_og_erpet_2.jpg

om du ser på kjølevannet til Targaen ser du at han nettopp har kløvd mine bølger. Stabilt og fint

Jeg har ikke vært ombord i en slik. Kan jo se om jeg får tatt en tur siden den ligger på Gressvik iflg annonsen. Ser litt trang ut, men kanksje bildene lyver?

Tenker da både på uteplass, men også stikkabinen.

Går jo en god del plass vekk med solsenga akterut. Båten er 310 bred og det er jo ok til en 30` båt.

Pulpiten på Fairline gjør at det er noe herk å klyve ombord og iland fra båtene fremme i uthavner.

Kan jo gjøres noe med av en god fagmann.

Ja da har jeg vært å kikket på fairline 29 targa :tongue:

Båten har jo veldig fint design og er veldig delikat.

De store bakdelene er: kronglete å komme ut på dekk rundt targabøyle, utrulig lite lagrinsplass, trang midtkabin seng 110cm bredde på køye, jeg vil si det er en stor fin dagsturbåt,helgbåt,litt dårlig egnet til å feriere i og for de som gjør mororjobb selv må være i kineser størrelse.

fikk jo ikke prøvekjørt,da båten lå på land. men vil tru den er fantastisk å kjøre i sjø og stabil og fin med 2 motorer. jeg har lakt denne litt på hylla og kikker etter noe annet. link til den jeg var å kikket på:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26349750

meget fin båt ellers

Ja det er nok ikke en reinspikka feriebåt, men mer en feriebåt med litt "weekender-tilsnitt". Det samme gjelder nok Windy 9000, som jeg også vurderer. Dette med stuveplass er nok så som så i begge disse båtene. Men nå er ikke jeg akkurat godt vant. Å gå i fra en 21 fots Fjord til en 30 fots daycruiser/cabincruiser tror jeg uansett vil bli til det bedre, stuvemuligheter inkludert.

Men når det gjelder targaen, hvor er det egentlig stuvemuligheter? Under benker under dekk + lite skap i midtkabin? Ute er det kanskje også noe under dørken?

Etter hva jeg har sett (på bilder) ser det ut for at midtkabinen på Fairline 30 Targa er betydelig utbedret i forhold 29 targa. Men dette er jo nyere båter, og dermed dyrere.

Motorrommet blir vel fort trangt med 2 motorer i en 30 foter?

Nja... Kjekk båt, men kanskje litt vel dårlig egnet for ferietur altså?

går selv fra draco21,og jeg mener att 29 fot bør være mere romslig en denne :rolleyes:

ingen plass under dørken ute nei. motorer og tanker.

bitte små rom under benker i fremkabin, noen store hengeskap og bittelite kjøleskap.og ingen mulighet for 2, eller lage ekstra kjøleboks.

kan hende midtkabin er større på 30 foteren ja.

det dummeste jeg syntes var lagringsplass og att det er kronglete å komme frem på dekk. kan ikke bære med deg noe i henden rundt targan der. må klamre seg fast å gjøre kromspring rundt bøylen :nonod:

men klart allt til sitt bruk. og att det er fin og bra båt ellers er ingen tvil om, god hyøde både inne og ute.

kunne også tenkt å kikket på windy 9000. men har hørt den ikke er noe god med 1 motor, så bør være 2 her også trur jeg

Redigert av Cathrine. (see edit history)

og bittelite kjøleskap.og ingen mulighet for 2, eller lage ekstra kjøleboks.

kan ikke bære med deg noe i henden rundt targan der. må klamre seg fast å gjøre kromspring rundt bøylen :nonod:

Det er da 2 kjøleskap på 29?? 1 inne og et ved siden av skapet lengst inn mot førersetet ute i wet baren.. mulig det bare var 2 skap her på den du kikket på da.. da det er ekstra utsyr med det ute i wetbar. De bruker det ene skapet til det og du får fint inn en 45 liter der ute.

inne så får du fint inn 85 liter når du utvider åpningen.

Targaen er i veien ved gåing fremover.. men slik er det på alle targa båter jeg har hvert borti med targaen vendt bakover.. så det vil du oppleve på alt fra 28 til 48 av targaene.

Vet ikke hvor mange 29 fotere du har hvert ombord i men targaen er blandt de mest romslige med gode høyder, lukket stikkcabin og ikke et lite krypinn med et simpelt forheng som i mange norske båter. Men det er fortsatt bare 29 fot :smiley: kanskje du må ha større båt :wink:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

var ikke vetbar på denne. kunne kansje fått inn kjøleskap ute i steden for de skapdørene som er bak førerset??? men da mister man jo en del plass der også :confused:

var ombor i en eldre taga33 med bøylen fremover,og det var bedre.

targa 33 er jo betydlig større en 29 også da.

kunne tenk meg å sett på targa31 også.

har mere trua på den :thumbsup:

men den er det vel ikke mange av her i norge?? lå ett fint eksemplar på finn for noen mnd siden,med bensinmotorer, jeg vil ha diesel, dukker kansje opp en nærmere sommeren

• 3 år senere...

Hvem kan se at W9000 er en båt som drar på årene....? Her er et nydelig eksemplare av "damen":

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=4807330&finnkode=49649405

Jeg har kjørt dem både med 31 og 32 motorene.. STOR forskjell på det. Stuveplass er det ikke mest av.. men hele salongen ute er åpen under så der er det muligheter. Alder begynner jo of dra på.. men det gjør det jo også på 9000 både design og alder. (forøvrig nydelige etter mitt syn da) Som sagt så er Targa 31 en mye mer båt og mer volumiøs enn 29en. T 31 blir som Windy sciroccoen bare høyere,bredere noe lengre faktisk og du får motorer med nok pulver i..

29 kommer med 32 du må bare ha litt is i magen.. er jo bare januar eller hente den i europa selv. :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...