Jump to content

Båtplassbredde

sandman1

Recommended Posts

Hei. Snublet over et lite problem her, har hatt båtplass i Kristiansand i en årekke (33 år), stod på venteliste da jeg var 15 år, kjøpte plass, med innskudd da jeg var 18 år, da var det stolper og wire, bredde 2,5 m. (Hadde da ei gammal snekke, som jeg hadde dratt utav St. Hansbålet. Hadde den i ca 20-25 år). Etter den var jeg uten båt en tid, de verste 4 timene i mitt liv.... For noen år siden, så ble havneanlegget oppgradert. Kommunen trengte penger og vi som hadde betalt innskudd fikk pengene tilbake, med det jeg må betegne som en symbolsk rentegevinst. Vi måtte da betale full leie, hvilket vil vel si at leien ble omtrent 3-doblet, om jeg husker riktig. Vel, båt burde være på blå resept, så båtplass skal jeg ha, uansett. Problemet er som følger; jeg har etter noen år med plastikkbåter i den rimeligere enden av skalaen fått lyst på en ny båt, med noe bedre komfort enn en pøs til toalett. Jeg har da sett etter båtbredden på annonnsene, og trodd at 2,5 m bredde var grei skuring. Var nede i båthavna med måleband på isen i går, og kom til at jeg har en bredde på 2,25 m. Ikke på 2,5 m som jeg trodde. Jeg betaler for en såkalt 1,1, plass, hvorav 1,0 er 2,5 m bredde, altså 2,75 m. Utriggerene tar en del plass, den som en kan spasere på er vel 60 cm, men den som sperrer imellom båsene er vel bare 30 -40 cm på blåsa ytterst. I Kristiansand, så er det over 600 som venter på omplassering, antall på venteliste er vel 1800... Så jeg ser ikke så lyst på akkurat det med økning av båtbredde. Nå hører det med til historien at nabobåten er så høy at ei lav snekke i min bås vil knekke vindskjermene på fenderlista som naboen har (been there done that..). Han på andre siden har en båt ekstra som han binder på tvers bak sin, gjør ikke akkurat tilkomsten lettere, eller han har også pleid å parkere den båten i båsen min når jeg ikke er der...

Men jeg føler meg litt ført bak lyset av Småbåthavnsutvalget (eller hva det nå heter) i kommunen. Jeg har "plutselig (Ok jeg skulle ha sjekket/ målt tidligere..) mistet" 25 cm båtplassbredde... Noen som har noen synspunkt på dette?

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...