Jump to content

Erfaringer med å slepe rib etter seilbåt ?

Rastløs

Recommended Posts

- Har fått veldig lyst til å kjøpe meg en liten RIB istedenfor å ha en liten gummijolle. Tenker på størrelse 360- 430 m/ 20/30 hk

( Rett og slett fordi vi må ha litt fart og spenning etter å ha tilbragt dagen i 5 knop :lipseal: )

Hvordan er det imidlertid å ha en RIB hengende etter istedenfor en den vanlige jolla.

Den vil jo konstant ha motor montert på og veier vesentlig mer enn den "vanlige" gummibåten. ( og med motor og styrekonsoll blir den vel uegnet på dekk vil jeg tro)

Er det noen som har gjort noen erfaring med dette?.

Redigert av Rastløs (see edit history)

En vennefamilie av oss har dratt på lang seilferie i flere uker med RIB på slep. Ulike størrelser, men helt opp til samme type som min RIB, Zodiac Pro 9, og den er 4,70 lang med 50 hk.

Dro tom. til Danmark med det uten problemer. Om været er så dårlig at slep er uegnet får du bare vente litt eller kjøre RIBen for egen maskin.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Ja, jøss - ikke noe problem å seile til DK på flatt vann med hvilken som helst jolle bak. Det er jeg da gjort selv, men har også enkelte ganger priset meg lykkelig for at motoren henger trygt på akterpulpiten, og at jolla ikke veier mer enn 25 kg.

Men for all del, jeg sier ikke at det ikke går, bare at det kan være litt mer spennende enn du setter pris på noen ganger.

mvh tuffff

Jeg har stor RIB på slep etter seilbåt.

Veldig praktisk når du ligger i utehavner, og skal inn å handle eller ha det gøy. Sikker og trygg og tåler mye sjø.

MEN! Det koster med stor rib hengende etter. Ved fart på 8 knop, er den tung å dra på. Riben graver seg ned og lager hekksjø. Marsfarten synker ca 1 - 1,5 knop og du bruker mere drivstoff. Under seil går det saktere selvfølgelig, og du får større avdrift.

I en del sjø blir vekten av riben merkbar, og du må henge den langt bak med rykkdemper på tauet. Riben er sjøsterk og tåler fint å henge etter i høy sjø, men det blir litt mere å passe på.

Litt i veien i gjestehavner og utehavner blir den også.

Hei igjen Kaptein Rastløs

Jeg sleper en 3,1 m lang RIB med elstart og 15 hk Suzuki 4-takt. Veier mye, men har vært med til Danmark i kuling. Ingen problem. Og opptil flere ganger.

Har brukt langt tau, men i større bølger kommer den som Squad-rakett ut på siden. Men med kort slepeline, henger den pent og pyntelig bak. Bruker reserveline for "just in case".

Venter på "Bruce Farr" båten nå? Blir spennende.

Vi sees!

Jeg har stor RIB på slep etter seilbåt.

Veldig praktisk når du ligger i utehavner, og skal inn å handle eller ha det gøy. Sikker og trygg og tåler mye sjø.

MEN! Det koster med stor rib hengende etter. Ved fart på 8 knop, er den tung å dra på. Riben graver seg ned og lager hekksjø. Marsfarten synker ca 1 - 1,5 knop og du bruker mere drivstoff. Under seil går det saktere selvfølgelig, og du får større avdrift.

I en del sjø blir vekten av riben merkbar, og du må henge den langt bak med rykkdemper på tauet. Riben er sjøsterk og tåler fint å henge etter i høy sjø, men det blir litt mere å passe på.

Litt i veien i gjestehavner og utehavner blir den også.

Bare for ordens skyld , hva betegner du som stor RIB ? er det over 4 meter ?

Redigert av Rastløs (see edit history)

Jeg hadde ribben hengende etter båten en ferie. Vår rib er 2,70 og jeg syntes at den bremset så mye at jeg vil heretter ha den liggende på fordekket. Farta var mer enn 1 knop lavere enn vanlig som er ca 6. Litt for mye brems men for en helgetur er det greit.

Jeg sleper en Caribe 330 etter min 44 foting og slepingen som sådan går helt fint men jeg mister en god knop både for motor og seil så jeg henger den opp på akterspeilet når jeg ikke har bruk for den på en tid:

Lettbaat3.JPG

En stor ulempe med denne plasseringen er at den blokkerer badestigen og da tenker jeg ikke så mye på frivillig bading men om jeg skulle få meg et ufrivillig bad så er dette eneste plassen å komme meg ombord igjen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

På vei fra Læsø til Gøteborg havnet min gummibåt på hode. (Uten motor)

Det ble vakuum inni hulrumet og den ble vanvitig tung å dra.

Seilene ble tatt ned og vi seilte i to timer for bare masta for ikke å dra den i filler.

Det var umulig å snu den. Bølgehøyden var opp mot to meter vindstyrke ca 15 mps

Vi fikk til slutt kommet i le og snudd den.

Jeg skal aldri ha gummibåt på slep ved lengre seilaser. Det er umulig å få dem på dekk når det er sjø. Mange som mister/ eller må kappe slepet på gummibåter på denne måten.

Jeg sleper en Caribe 330 etter min 44 foting og slepingen som sådan går helt fint men jeg mister en god knop både for motor og seil så jeg henger den opp på akterspeilet når jeg ikke har bruk for den på en tid:

Lettbaat3.JPG

En stor ulempe med denne plasseringen er at den blokkerer badestigen og da tenker jeg ikke så mye på frivillig bading men om jeg skulle få meg et ufrivillig bad så er dette eneste plassen å komme meg ombord igjen...

Hvordan løfter du denne opp og fester den? Bruker du snap daviter?

Det viser ikke på dette bildet da det kun var et "prøveoppheng" men jeg har en tau fra løfteøret på akterspeilet og under pontongen nærmest seilbåten. Med dette løfter jeg RIBen litt opp på badeplatformen. Løfter også baugen litt opp på platformen og fester begge tauene i pushpiten. Deretter løfter jeg båten med et tau fra rekketauet på motsatt side av RIBen og fester også dette i pushpit. Høres litt komplisert ut men er ganske enkelt, det hele går ganske fort men det kan være tungt å løfte RIBen den første halvmeteren. Det burde gå fint med Snap-daviter også om du finner en brukende plass å feste de.

Da jeg kjøpte seilbåten lå RIBen på fordekket men det var mye større jobb å få den opp der og den tok mye sikt så jeg likte ikke den plasseringen i det hele tatt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...