Jump to content

kjøpe 65hk lomatec, ja eller nei?

dobba

Recommended Posts

Kjøpte i fjor motor hos Fredrik & Co på Lomatecnorge, en 40 hk. Super service og oppfølging, de ringte uoppfordret etterhvert for å høre hvordan det gikk med installasjonen og hvis det var noe så skulle de komme og hjelpe til!! Alt gikk som smurt, motoren fungerte perfekt fra første vri på nøkkelen. Kjøpte ny motor da jeg ikke ville selge båten med den gamle motoren som var litt lunefull. Den nye eieren er etter hva jeg har forstått også fornøyd. Gikk pent gjorde den også!! Jeg kan anbefale Lomatec og forhandleren!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Dette er iallefall enkle og rene motorer med moderat kraftuttak, velsignet fri for elektronikk og hi-tek, og er av den grunn et utmerket alternativ til sinnsykt dyre hi-tek motorer som havarerer rundt baut. Disse vil nok rusle og gå sålenge du forer motoren med diesel og olje. :thumbsup:

Ganske utrolig egentlig...

Du spør om du skal kjøpe motor fra Kina og de fleste er positive (alle på denne tråen)

Hadde du spurt om du skule kjøpe VP eller noe hadde det vert litt flere som :discuss: og :headbang:

Jobber selv med maskiner fra kina og det er veldig mye bra utstyr fra kina når man vet hva man skal se etter..

Håper du også blir fornøyd !! Kina har nok kommet for og bli :giggle:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Det lurer jeg også på.... Det er jo stadig det forsvinner forholdsvis avanserte motorer fra anerkjente fabrikanter fordi utslippskravene stadig blir strengere... Da virker det rart at disse "gammeldagse" motorene fortsatt slipper gjennom nåløyet... Det samme gjelder forøvrig Hino påhengsmotorene som de importerer. Det er en av de få som fortsatt selger tradisjonelle 2-taktsmotorer hvor man blander olje i bensintanken slik vi gjorde før. Verken Yamaha, Mercury, Tohatsu eller Suzuki leverer to-taktere til det norske markedet lengre fordi de ikke tilfredsstiller utslippskravene. Er disse motorene CE-merket slik andre motorer er?

Det er mye som blir patetisk om dagen ser jeg, men sånn blir det når man hever seg over andre og tillegger dem motiver de sannsynligvis ikke har. Men sånn er det ofte; på seg selv kjenner man andre, og kanskje man blir litt gretten av podagraen utover natta? Får håpe det ikke slik det henger sammen, da.

Spørsmålet er jo absolutt relevant, selv om dieselmotorer absolutt ikke behøver være av typen common rail eller elektronisk eller hva det måtte være for å tilfredsstille miljøkravene. Andre har jo også spurt om det samme i en annen tråd.

Interessant var det å lese i atter en annen tråd at Kina etablerte et sertifikat for eksport som het China Export med en logo som var svært lik EU's CE-merke. Nå tror jeg ikke dette er tilfelle med Lomatec.

Men å tro at det ikke har vært litt snusk med dette fra Kinas side, er jo temmelig naivt. Det burde være greit å ta opp dette temaet uten å bli mistenkt for å ha en agenda.

SeaRaymond : Kan noen forklare meg hvordan disse "urgamle" konstruksjonene tilfredstiller dagens miljøkrav?
De er vel ikke noe mer urgamle enn sole, nogva og sikkert flere andre motormerker. Angående utslippskrav på fritidsbåter vet jeg sannelig ikke hva som gjelder lenger. Vi fyller jo marinediesel, og bare det kan vel kanskje være nok til at utslippskrava ikke blir tilfredstillende, samme hva motoren heter. Ellers fant jeg denne som kanskje forklarer noe.Link For meg ser det ut til at det ikke er så nøye lengre.

Det er mye som blir patetisk om dagen ser jeg, men sånn blir det når man hever seg over andre og tillegger dem motiver de sannsynligvis ikke har. Men sånn er det ofte; på seg selv kjenner man andre, og kanskje man blir litt gretten av podagraen utover natta?

Patetisk eller ikke, det er morsomt å se at kommersielle aktører som deg kan komme

med person karakteristikker så mye de bare vil, uten å bli moderert etter at dette forumet

ble ett kommersiellt forum. :nonod:

Jeg håper EXIT holder seg for god til å svare suppe-gjengen som ikke har andre interesser enn

å rakke ned på andre leverandører. Det hele begynner å bli direkte latterlig.

Jeg håper majoriteten av forumets medlemmer gjennomskuer de bakenforliggende motivene.

Nå vet ikke jeg hva slags innlegg som evt. har blitt slettet eller redigert, men jeg synes i hvertfall spørsmålene om utslipp er veldig relevante. Jeg er enig i at det ikke er noen automatikk i at lomatec er noe mer gammeldags enn eks. sole, vetus osv., men synes det er merkverdig at alle de store påhengerimportørene ikke tar inn to-taktere lengre. Det var masse styr om dette for noen år siden da de nye utslippskravene trådte i kraft. På daværende tidspunkt var det kun noen få motorer med direkte oljeinnsprøytning som slapp gjennom nåløyet. Nå finnes det knapt en eneste nyere to-takter på finn og både på sidene til importørene av Yamaha, Suzuki eller Tohatsu finnes det ikke ett ord om to-taktere lengre. Da blir jeg nysgjerrig på hvordan Hino har klart å komme seg unna disse kravene :confused: Når det er sagt så er jeg positiv til lomatec norge og innenbordsmotorene han importerer. Det er ingen tvil om at disse folka jobber hardt for å få kundene fornøyde og det er veldig positivt :thumbsup: :thumbsup: For mange som vurderer et motorbytte, men ikke har råd/ønsker å bruke så mye penger på ny motor som eks en volvo eller Yanmar, så tror jeg lomatec kan være et bra alternativ dersom det andre alternativet er å sette inn en brukt motor, uten garanti som en ikke kjenner tilstanden til... :thumbsup:

Patetisk eller ikke, det er morsomt å se at kommersielle aktører som deg kan komme

med person karakteristikker så mye de bare vil,

Endelig noe som var morsomt for deg, iallefall. De fleste vil nok se ironien/humoren i det første avsnittet i mitt forrige innlegg. Dette var et tilsvar på ditt innlegg som var så ubehøvlet at moderator sensurerte det i sin helhet.

suppe-gjengen som ikke har andre interesser enn

å rakke ned på andre leverandører.

Har jeg rakket ned på EXIT? Er det det du mener? Hvor i allverden får du i tilfelle det fra? Tvert i mot. Les nøyere.

Det hele begynner å bli direkte latterlig.
Det kan jeg si meg enig i. :wink:

Jeg håper majoriteten av forumets medlemmer gjennomskuer de bakenforliggende motivene.

Du kan jo håpe, men da tror jeg du blir skuffet. For noen motiver tror jeg kun du er i stand til å se.

Jeg mener fremdeles spørsmålstillingen er høyst relevant, både for importør/forhandler og kunder. Det kan da umulig være morsomt for en nystartet motorimportør å risikere å brenne inne med motorer som ikke kan omsettes lovlig, fordi man har oversett en forskrift i vårt byråkrati? Jeg håper ikke dette er tilfelle, for Lomatec får mye skryt her på forumet, og EXIT fremstår som en svært dyktig, seriøs og serviceminded importør. :thumbsup:

Enn så lenge og for alt jeg vet; Lomatec motorer tilfredsstiller kanskje miljøkravene, og ny teknologi gjør kanskje at 2-takts utenbordsmotorer også er lovlige? Jeg aner ikke, for jeg er ikke i den bransjen.

Interessant var det å lese i atter en annen tråd at Kina etablerte et sertifikat for eksport som het China Export med en logo som var svært lik EU's CE-merke. Nå tror jeg ikke dette er tilfelle med Lomatec.
Dette sertifikatet og logo er mye eldre en det CE vi bruker..

Så det er ikke noe juks... det er vi som har kopiert dem :giggle:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...