tonheim Startet 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2011 Hvor kan jeg finne meg en brakett til en påhengsmotor i størrelsen 75 - 150 hk?? Holder på å bygge om en Nordkapp 17 HT, fra innenbordsmotor til utenbords... Så nå har jeg et stort fint akterspeil til å feste en brakett på, men jeg vet ikke hvor jeg skal få tak i dette. Fant et bilde av en her på forumet. Trenger ikke ligne veldig på denne, men det er i alle fall bilde av en brakkett! Viktig å ha et godt motorfeste! Takk til dem som kan gi svar! Med vennlig hilsen Runar Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Eg har en sånn liggende å slenge. Solid nok til 250 hk sikkert og tung som en liten bil. Men ærlig talt vil eg anbefale en brakett med oppdrift på en så liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
tonheim Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Når du sier brakett med oppdrift, hva mener du da? At jeg skulle støype en selv i Sandwitch og Glassfiber? Tenkte kanskje det fantes noen braketter på markedet, slik at jeg visste jeg kunne stole på dem, at den var godkjent for 150 hk f.eks. Finnes dette, i tilfelle hvor finner jeg det? Eller må jeg til å plaste igjen... I tilfelle blir det noe å putle med til våren, når temperaturen stiger. Redigert 1.Februar.2011 av tonheim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Bildet av braketten over er fra min Smuggler 21. Braketten veide nok sine 50-60kg + 20kg lift + 140kg motor. På 21 foteren så var ikke tyngden noe problem. Jeg valgte allikevel senere å "bygge" denne inn med plater, og fylte med styrofoam (ikke for oppdriften, men for å fortrenge evt. vann) Innbyggingen gjorde jeg for å unngå at braketten skulle ligge som en brems i vannet, samt at den forårsaket allverdens rare vannspruter før jeg komm ordentlig opp i fart. Dersom du skal ha motoren på en slik brakett (som jeg absolutt kan anbefale) er du samtidig nesten helt avhengig av å ha lift. Jeg hadde en slik fra Bob`s (se bilde) Redigert 1.Februar.2011 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bearded Beast Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) med oppdrift meina eg en med et kammer under ja. Noe sånt som dette feks. Det ser jo 10x badre ut i mine øyne iallefall samt det vil fungere tilsarende bedre når man skal ned fra plan mht hekksjø og slikt. Hekksjøen har det med å ville drukne motoren da motoren vil komme midt baki der sjøen er høyest. Men alt ettersom hvordan ræva te båten ser ut innvendig så kan du nå også sette kappen i båten og lage en liten brønn Redigert 1.Februar.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Jeg kan bekrefte det med hekksjøen. Det er en av grunnene til at jeg mener lift er et "must", slik at motoren kan heves når farten senkes. jeg tror derimot ikke at den lille oppdriften en slik brakett har fremfor rørbrakett vil utgjøre vesentlig forskjell på "drukning". Motoren er uansett like langt bak hekken (selvfølgelig avhengig av set-back`n) jeg merket ingen forskjell på det hos meg, med eller uten innkapsling. Dog regner jeg med at den på siste bilde kan ha en lavere vekt. Hva som er penest kommer etter min mening an på smak og behag....... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Jon-Kåre Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 med oppdrift meina eg en med et kammer under ja. Noe sånt som dette feks. Det ser jo 10x badre ut i mine øyne iallefall samt det vil fungere tilsarende bedre når man skal ned fra plan mht hekksjø og slikt. Hekksjøen har det med å ville drukne motoren da motoren vil komme midt baki der sjøen er høyest. Men alt ettersom hvordan ræva te båten ser ut innvendig så kan du nå også sette kappen i båten og lage en liten brønn Har gått til innkjøp av et skrog på 20 fot som skal være hobbyen min de neste åreneog fãr å utnytte plassen mest mulig tenker jeg å lage en plattform slik som bildet viser. Men når jeg ser på bildet tenker jeh, hvorfor ikke dra hele bunnen med seg bak når man lager en slik plattform. I mitt hode oppnår jeg da 2 ting. 1 jeg forlenger skroget med kanskje 2 fot. 2 jeg får muligheten til å feste en lift bak med bedre justeringsmuligheter på motor høyden da skroget er V bunnet. 3 jeg får bedre oppdrift bak slik at drukning ved rask fartsreduksjon unngås. Ble vist 3 ting dette. Noen med meninger om dette?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Smiley Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Hørtes ut som fornuftige tanker i mine ører! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.