Frank v. Startet 21.Februar.2003 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2003 Noen som har erfaring med dette ankertauet? Koster 679kr 16mm Bruddstyrke 4190kp Kjerne av polypropylen. Dette er jo 1000kr billigere enn på maritim.Det er sikkert ikke samme kvalitet men du kan jo kjøpe 3 for et nesten. Skal brukes på engbo 40 med 16 kg engbo anker Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2003 Har ingen erfaring med ankertau fra biltema, men da jeg kjøpte båten i 1999 trengte jeg en god del tau både til faste fortyøninger på brygga, og til å ha ombord. Kjøpte under sterk tvil 2 hele ruller med tau fra biltema av den dyreste kvaliteten. Ingenting å si på kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 21.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2003 Brukte Biltemas ankertau i 6 sesonger på gamlebåten, kjempebra. Har nå kjøpt same til nybåten Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 21.Februar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2003 Da er jo ikke dette noe å lure på,blir nok ankertau fra biltema da. Takker for innspill!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bajaz Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Ikke for å strø salt i såret, men er ikke så veldig fornøyd. Vrir og krøller seg noe j**lig, det er ihvertfall min erfaring ! Etter to sesonger. Sitér dette innlegget Mvh. Bajaz Bella 621 Mercury Optimax 150 Link to post
Slagskibet Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Åssen åpna du coilen da? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Hei! Hjertmans www.hjertmans.se har Multiplait anker line i polyestersilke med fremragende egenskaper. Undersøkte dette i detalj for et år siden. Hjertmans hadde større styrke og større forlengelse enn noen annen jeg fant i Norge. Meget god pris også. Referense til Hjertmans katalog: Artikkelnr. Lengde(m) Tykkelse(mm) Bruddstyrke(kg) Pris (SEK) 6384-12.........45...............12.................3800................790,- 6384-14.........50...............14.................4700................990,- 6384-16.........50...............16.................6700..............1190,- Det er spleiset inn nylon-kause i den ene enden. Multiplait tvinner seg aldri. Jeg har brukt 6384-14 et år og er meget fornøyd, det fjærer fint under ankring. Det kostet meg kr. 800 i norske kroner, her hjemme ville det blitt rundt dobbelt av dette i fjor! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Hei Jeg har brukt hvitt biltema tau 12 mm som dreggtau noen år og det tvinner seg noe alldeles. Det kan være på grunn av at jeg kjører dreggen opp fra bunnen med båten, dreggen får en fart på 15-20 knop gjennom vannet å det blir et godt strekk i tauet. Når jeg har mye tau ute pga fisking på dypt vann (100-150) meter blir tauet strekt mange meter. Men jeg tror denne måten å få opp dreggen på kan drepe de fleste tradisjonelle tau. Så hvis du skal bruke tauet på vanlig måte tror jeg det er helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Åpner du coilen riktig og har svivel så ligger det over min forstand at tauet skulle tvinne seg? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Hei Jeg rullet ut tauet i hele sin lengde, deretter stod vi en i hver ende for å få bort eventuell tvinn som måtte være igjen i tauet. Vi kan legge tauet ned på bakken og det er ikke antydning til tvinn igjen før det går ombord i båten. Jeg bruker svivel på den sida som er ned mot kjettingen, men dreggen går vel som en propell opp gjennom vannet. Det må være dette som skaper denne tvinninga. Tauet blir så mye strekt at det oppstår tvinn på hver enkelt kordel på enkelte plasser, det er ikke hele tauet som tvinner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Lars H.: Hei. steel32: . . det tvinner seg noe alldeles. Det kan være på grunn av at jeg kjører dreggen opp fra bunnen med båten, dreggen får en fart på 15-20 knop gjennom vannet . .15 - 20 knop? Det er jo 8 - 10 m/s eller 28 - 37km/t! Da må det bli litt av en propell. Men det er vel en heller uvanlig metode og hastighet for å få inn ankeret?Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Allan E Svart 23.Februar.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2003 Det er mye mer behagelig å dra inn et tau som ligger å flyter enn å løfte dregg å kjetting opp fra bunn. Dreggen henger nå fast i bøya som flyter på vannet. Den henger i en mottaker som er laget av bøyd 3mm ståltråd som er satt fast på kjettingen. Effektivt hvis en dregger opp på store dyp eller mange plasser i løpet av kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 ... www.hjertmans.se har Multiplait anker line i polyestersilke..... . 6384-12.........45...............12.................3800................790,- 6384-14.........50...............14.................4700................990,- 6384-16.........50...............16.................6700..............1190,- ....Multiplait tvinner seg aldri. Jeg har brukt 6384-14 et år og er meget fornøyd, det fjærer fint under ankring. Det kostet meg kr. 800 i norske kroner, her hjemme ville det blitt rundt dobbelt av dette i fjor! Er det flere som har gode erfaringer med Multiplait ankertau, eventuelt andre typer. Ser at flere postinger i denne tråden handler om ankertau som tvinner seg. Dette er også mitt problem Foto viser tauet jeg har, og det tvinner seg noe fryktelig, og derfor kunne jeg tenkte meg å bytte det i noe annet. Men da må jeg vite at jeg får noe skikkelig. Jeg har ikke vinsj , men drar ankeret opp for hånd i en rulle på plattformen, og tauet kveiles ned i dreggkassa. Når det gjelder de nevnte prisene, så vil det vel komme en anselig sum i frakt i tilllegg? Tauet må også være mykt, da jeg selvølgelig hele tiden må feste det rundt en puller.Dette er i alle fall noe dritt http://mercedes.eurofoto.no/show_image_str...2&dx=527&dy=395 Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Hei Jeg har brukt hvitt biltema tau 12 mm som dreggtau noen år og det tvinner seg noe alldeles. Det kan være på grunn av at jeg kjører dreggen opp fra bunnen med båten, dreggen får en fart på 15-20 knop gjennom vannet å det blir et godt strekk i tauet. Når jeg har mye tau ute pga fisking på dypt vann (100-150) meter blir tauet strekt mange meter. Men jeg tror denne måten å få opp dreggen på kan drepe de fleste tradisjonelle tau. Så hvis du skal bruke tauet på vanlig måte tror jeg det er helt ok. Hvafr no ?? Kjøre opp dreggen ?? 15-20 knop ?? Dette må du forklare nermere Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Vet ikke hvordan Biltemas ankertau ser ut, men du må ikke bruke 3-slått tau på Engbo vinsj. Dette vil erfaringsvis tvinne seg så mye at det blir umulig å få tauet ut igjen på fornuftig vis. Tauet må være av "flettet" type. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Multiplait-tauet fra Hjertmannskatalogen ser ut til å være flettet. De har også andre ankertau som tydeligvis er 3-slått. Det er kanskje her forskjellen på tvinning/ikke tvinning ligger. Da trenger en vel kanskje ikke bestille fra Sverige, dersom en finner noe brukelig flettet tau her til lands. Men det er kanskje ikke alt av flettet tauvirke som egner seg??? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 *Multiplait* vil si at tauet er flettet. Tauverket som jada viser bildet av kalles gjerne "Z-slått tauverk". "S-slått tauverk" er slått den motsatte veien". Et lite eksperiment: Kveil opp et av disse to siste tauene, først med vindingene den ene veien. Gjenta så med vindingene den andre veien. Hvis man gjør dette ved å vinde det rundt hånd albue, merker man det tydelig: Den ene veien går det ganske greit, den andre veien får man *spenninger* i kveilen, den vil liksom vri seg. Et multiplait flettet tau vrir seg ikke uansett om man vinder den ene eller den andre veien. Et 50 meter multiplait tau i polyester silke, eller som det også er kalt: polyamid, koster fort rundt en kr. 1800, - 2000,- i Norge. Men det er sannsynligvis det beste ankertauet du kan få, som sagt: det tvinner seg ikke, det har en spesifikk bruddstyrke bedre enn noe annet, og det har en elastisk forlengelse opp til en 30%. Frank nevner et tau med kjerne av polypropylen i et 16 mm tau med bruddstyrke 4190 kp. Polypropylen har lav bruddstyrke og elastisk forlengelse, og skamfiles lett. OK, her er det i senter av tauet, så det skamfiles ikke. Men rett fra levra sagt opplever jeg polypropylen her som *fyllstoff* for å gjøre tauet tjukt uten at det blir for dyrt! Et 16 mm tau ser jo veldig solid ut da, men faktum er at 14 mm som Hjertman averterte er 15% sterkere enn 16 mm fra Biltema, og jeg er nokså sikker på at det har vesentlig bedre elastisk forlengelse! Et 14 mm tau tar ca. 30% mindre plass ombord sammenliknet med et 16 mm tau av samme lengde. Nei, 50 meter 14 mm multiplait polyestersilke som jeg kjøpte hos Hjertmans er kanskje det beste båtutstyrs-kjøpet jeg har gjort noensinne! Rolls Royce til VW-pris etter min vurdering! Tenke seg til, omregnet i norske kroner er dette halv pris av hva samme kvalitet koster hjemme! Aldri mer problemer med tvinn, godt å ta i når du skal hive opp ankeret for hånd, sterkst er det, og båten fjærer mykt når du ligger for anker! Supert! Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Er det flere som har gode erfaringer med Multiplait ankertau, eventuelt andre typer. Ser at flere postinger i denne tråden handler om ankertau som tvinner seg. Dette er også mitt problem Foto viser tauet jeg har, og det tvinner seg noe fryktelig, og derfor kunne jeg tenkte meg å bytte det i noe annet. Men da må jeg vite at jeg får noe skikkelig. Jeg har ikke vinsj , men drar ankeret opp for hånd i en rulle på plattformen, og tauet kveiles ned i dreggkassa. Når det gjelder de nevnte prisene, så vil det vel komme en anselig sum i frakt i tilllegg? Tauet må også være mykt, da jeg selvølgelig hele tiden må feste det rundt en puller. Dette er i alle fall noe dritt : Tauet jeg bruker er hart og halvstivt, jeg haler rett opp og ned i kumm, når jeg legger det ut, så slipper jeg det til bunds og legger det rundt pulleren, deretter går jeg inn til land og fester foran, for så å stramme opp dreggen (tauet har aldrig tvinna seg eller slått floke) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Roblon flettet polyestertau med blyinnlegg i hele tauets lengde. Er vel noe av det beste du kan få, men billig er det ikke. Her koster 14mm 1352 kroner. http://www.tra-mar.no/Produkter/Tauverk/Mi...miniruller.html Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Vær oppmerksom på at det er enkelte som opplever problemer med ulike tautyper på ankerwinsjen. Det kan hende at tauet "glipper" på kabularet. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
PanPan Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Vær oppmerksom på at det er enkelte som opplever problemer med ulike tautyper på ankerwinsjen. Det kan hende at tauet "glipper" på kabularet. Det er jo også en side av saken, det har jeg ikke erfaring med. Vil tro såkalt *polyestertau* har større overflate-friksjon enn *polyestersilke* eller *polyamid*. Men polyester har lavere spesifikk bruddstyrke og forlengelse enn polyestersilke. De som bruker ankerwinsj akter kan vel da ta igjen litt tapt fjæring ved å bruke flettet polyester med bly-innlegg (Roblon som Lotus viser til) vil jeg tro. Til ankerwinsj på bauen er min anbefaling kjetting hele veien. Akter greier jeg meg godt med multiplait polyestersilke + en 3 - 4 meter kjetting nærmest ankeret og håndmakt. Sitér dette innlegget Link to post
kjma Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Hvafr no ?? Kjøre opp dreggen ?? 15-20 knop ?? Dette må du forklare nermere Det å kjøre opp dreggen er en velkjent metode havfiskere bruker, har lest om folk som dregger på 400-500 m for fisking etter bunnfisk. På denne linken kan metoden studeres nermere:http://home.no.net/granvinh/slik_ankrer_du_opp.htm Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Dette flettede polyestertauet fra Maritim til kr 11,- pr meter for 14 mm (50 m = 550,-) er kanskje noe helt annet enn det PanPan nevner som Polyestersilke til oppimot kr 2000 pr 50 meter. Hva gjør en med et flettet tau hvor det ikke er ispleiset noen kause. Å spleise et slikt tau selv er kanskje ikke så lett. Synd at båt/taubransjen har gått vekk fra begrepene man brukte før ca. 1985. Da snakket man om polyesterull og polyamid. Polyesterull er det som nå kalles polyester, polyamid det som nå av og til benevnes polyestersilke. Men spør etter bruddstyrke og elastisk forlengelse! Polyestertauet fra Maritim, har du flere opplysninger om det, jada? Er det tvers igjennom flettet eller har det en nærmest slått kjerne slik som tauverk til skjøter for seilbåter har? Jeg kjenner ikke det igjen som et *ankertau*.... Spleiseing av flettet tau (tenker da på flettingen som kalles multiplait) er for viderekomne! Har man lyst, har man lov, - men som ankerline selges multiplait vel som oftest i ferdige lengder med kause innspleiset. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Polyestertauet fra Maritim, har du flere opplysninger om det, jada?Øvrige opplysninger som er mulig å oppdrive i nettbutikken: Dobbeltflettet polyesterline, bruddgrense 3100 kg. Fås i metervare. Forøvrig -25% ved kjøp av hel spole på 130 m. Da hadde jo 3 stk fått rimelig ankertau dersom det var brukelig. Jeg ser nok for meg å kjøpe et ferdig ankertau med ispleiset kause, i alle fall når det er snakk om et flettet tau. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.November.2003 Link til dette innlegget Svart 3.November.2003 Skal brukes på engbo 40 med 16 kg engbo anker Leste ikke hva du skrev skikkelig. Når du skal bruke det i en engbo 40 tauvinsj, gir jo det meste seg selv. Roblon-tauet jeg henviste til er et av de mest brukte og brukes av Engbo og IL. Når du skal bruke tauet i en ankervinsj, må det være flettet og like tykt hele veien. Roblontauet har bly i hele tauets lengde og oppfyller begge krav. I tillegg tåler det godt over 3 tonn for 14mm. Kan egentlig ikke se at du kan bruke verken Biltema eller noen av de andre alternativene i vinsjen din. Lotus PS: Anbefaler deg snarest å bytte ut din 16 kg engbo-slede med en 10 kg Bruce. Alle tester jeg har sett viser at en liten bruce slår en stor engbo på de fleste bunnforhold. Les Båtmagasinets test online og bli overbevist. Sikkert andre som kan si noe ord om både engbo og bruce. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.