Cato Svart 4.November.2003 Link til dette innlegget Svart 4.November.2003 Husk at du må ha 16mm tau på en 40 vinsj! Andre dimensjoner er å be om problemer. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.November.2003 Link til dette innlegget Svart 4.November.2003 Mailet en forespørsel til Hjertman i Sverige og fikk dette svaret: Hej Tyvärr så lönar det sig inte för dig att beställa denna lina från oss. Exp-avgift + frakt = 300.-, till dett tillkommer tullkostnader med ca 100.- i Norge. Beklagar men då Norge står utanför EU så blir det så här dyrt. Mvh Sten Da blir det kr 1390 totalt før omregning til Nkr. Likevel er vel dette billig (?) i forhold til det som PanPan sammenligner med i Norge. Selv om Hjertman mener det er så dyrt at han nærmest ikke vil selge lina til meg med frakt + toll. Når det gjelder Roblon-lina som Lotus nevner, så er det vel ikke gunstig med blyinnlegg så lenge den skal dras opp med håndmakt. Jeg har i alle fall vinteren til å tenke på Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 4.November.2003 Link til dette innlegget Svart 4.November.2003 "Jada"Når det gjelder Roblon-lina som Lotus nevner, så er det vel ikke gunstig med blyinnlegg så lenge den skal dras opp med håndmakt. Jeg har i alle fall vinteren til å tenke på " Jeg drar min blyline for hånd, det går bra det, det som er dritt det er vist tauet kommer utenfor kanten da rauser denn ut. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.November.2003 Link til dette innlegget Svart 4.November.2003 Takker for alle tips om ankerline så langt. Kanskje en sverigetur med nogo attåt, men det kan jo bli dyrt det også til slutt Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Vær oppmerksom på at det er enkelte som opplever problemer med ulike tautyper på ankerwinsjen. Det kan hende at tauet "glipper" på kabularet. mvh Lars-Inge Spleiseing av flettet tau (tenker da på flettingen som kalles multiplait) er for viderekomne! Har man lyst, har man lov, - men som ankerline selges multiplait vel som oftest i ferdige lengder med kause innspleiset. Hei, Jeg har ikke mye tro på Biltema's (eller for den saks skyld andre fabrikat) slåtte tau på kabelar. Har Engbo 32 med 14 (16?)mm Roblon og Engbo 16 kg anker. Har aldri opplevd problemer med ”krølling” eller snurring på det tauet. Det jeg imidlertid har opp levd som et problem er hvis taustrammeren, dvs. den fjærbelastede ”leppen” som skal trykke tauet mot kabelaren ikke strammer nok. Fikk masse slitasje på tauet slik at jeg måtte bytte det ut før jeg oppdaget problemet. Fjæren strammet ikke nok. Det gamle har fått nytt liv som tau for reservedreggen nå og ser ut til å trives med det. Å bruke slått tau på Engbo er, som noen har på pekt før, ikke særlig lurt. Det blir fort krølling og snurr som gjør at du kan få knute inni kassa som igjen medfører at ikke ankeret går ut. Når det gjelder spleising av sk. ”multiplait” tau er det ikke spesielt vanskelig, alle kan lære det. Kjøpte et sett med spleisenåler spesielt til dette arbeidet og etter to-tre forsøk ble resultatet utmerket, som kjøpt. Og du verden så fint det ser ut når du har det på alle fenderene f.eks. PS Oppdaget plutselig at alle figurene har begynt å røre på seg, er det fordi jeg fikk ny PC idag med "en masse rart inni" eller har det vært slik hele tiden? KAT Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 Når det gjelder spleising av sk. ”multiplait” tau er det ikke spesielt vanskelig, alle kan lære det. Kjøpte et sett med spleisenåler spesielt til dette arbeidet og etter to-tre forsøk ble resultatet utmerket, som kjøpt. Og du verden så fint det ser ut når du har det på alle fenderene f.eks. .....hmmm....det er antagelig ikke *multiplait* du har spleiset med nåler.... men et tau med fletting i overflaten og en kjerne som er annerledes... slik ser multiplait ut: Multiplait er ensartet tvers igjennom, den har ikke en kjerne av annet materiale. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 .....hmmm....det er antagelig ikke *multiplait* du har spleiset med nåler.... men et tau med fletting i overflaten og en kjerne som er annerledes... Multiplait er ensartet tvers igjennom, den har ikke en kjerne av annet materiale. HEI,Ja det har du kanskje rett i, men blir sk. "multiplait" brukt som ankertau? Det flettede tauet med kjerne blir det. KAT Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 5.November.2003 Link til dette innlegget Svart 5.November.2003 HEI, Ja det har du kanskje rett i, men blir sk. "multiplait" brukt som ankertau? Det flettede tauet med kjerne blir det. Ja, multiplait flettet polyestersilke, også kalt polyamid, har meget stor spesifikk bruddstyrke og forlengelse og er særdeles godt egnet til ankertau hvor man bruker håndmakt. Man kan bruke det på en winsj også, men det har ikke så stor slitestyrke som "vanlig" polyestertau. Vanlig polyestertau har lavere spesifikk bruddstyrke og forlengelse, det virker på en måte mere "dødt". Flettet tau med kjerne kan være et tau med polyamid i kjernen og med mer slitesterk polyester som flettet overflate-skikt. Det kan være en god løsning for de som foretrekker kombinasjonen tau og winsj. Dette blir jo enda mer komplisert og ugreit å holde styr på for folk flest når endel båtbutikker også har tauverk til skjøter og fall for seilbåter. Disse har riktignok en slitesterk fletting ytterst, og ofte en mer slite- og lys- ømfindtlig kjerne i senter. Skjøter og fall skal ha nærmest størst mulig spesifikk styrke og minst mulig forlengelse. Disse tauene blir jo helt døde, til fortøyning og ankring "nøkker" de for et godt ord. Til fortøyningstau velger jeg slått polyestersilke, da jeg gjerne vil ha en spleiset "løkke" i tauet jeg bruker på tur, og kauser i tampene som ligger fast i båsen. Jeg gir meg ikke ut på å spleise multiplait. Kan vel være at jeg ved en senere tur til Hjertmans kjøper en større lengde multiplait polyestersilke og deler opp dette til fortøyningstamper. Kan f.eks. være greit å ha en 3 tamper a 10 meter, en på 15 og en på 20 meter. Så får man heller lage "løkker" med pålestikk når det trengs. Da blir man kvitt disse stive tampene som alltid slår krøll på seg! Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Det blir et spørsmål går det greit å bruke Biltema blyline på 15 m/m til en Engbo 34. Eller må jeg bruke Roblon 16m/m? Noen som vet dette Koster jo halve prisen Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.