Geir Hel Startet 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2011 har kraftig slipekant på akslingen helt ute med ytre flens på grunn av kast,nytter ikke å sette i talgpakning, Tenkte å bruke strong epoxy å pusse ned så akslingen blir plan Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Hvis det er kast i akslingen vil ikke epoxyen holde lenge uansett. Skal du ha dette skikkelig, så bytter du hele akslingen. De er ikke så dyre som du skulle tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Tror ikke akslingen er skjev, den har fått kastskade på grunn av slitt talgpakning før eg kjøpte den, skrå sikker er eg ikke da. Får prøve med epoxy te eg får bestilt ny aksling, tror ny koste 1500, tenkte å vente te eg får råd te aksling og ny pakkboks Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Eventuelt så kan du kutte litt av gummislangen som pakkboksen sitter på, da vil talgpakningene komme lenger bak på akslingen der den ikke er slitt. Ikke så mye da, men 1-2cm burde vel kunne gå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Desverre ingen gummislange på den, men satt meg på ein ide eg får sjekke ut Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
gon Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Index' forslag er godt. Klarer du på et eller annet vis å endre lagerbanen på akselen, har du løst problemet. Men jeg har reparert tilsvarende slitasjeskade med "Weld It", en grå, slitesterk epoxy. Riktignok sitter min aksel på en saktegående snekke, og riktignok må reparasjonen gjentas omtrent hvert tredje år, men reparasjonen er absolutt funksjonell så lenge den varer. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Men det første du må gjøre er jo uansett å rette opp motor, eller hva som skal til for å få bort "kastet". Men skulle du få epoxy til å sitte, så kan det jo fungere. Eg tvilar..... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Ja ikke bare bare dette, tok bilder av akslingen Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Droll Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Hva med å "fikse" akslingen med epoxy som tenkt.. og så installere en eller flere "speedy sleeves" utenpå ?? De beste vil selvsagt alltid være å erstatte akslingen, men som er quick & dirty fiks burde det fungere ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sydvesten Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Hvor mye sparer du på en slik reodor felgen løsning i forhold til å kjøpe ny aksling... Klarer du slipe akselen rundt etterpå.... vil tro du må ha den i dreiebenk for at dette skal kunne bli noenlunde bra.. På meg så ser det ut som akslingen er skjev, d.v.s du har kast i akselen.. Da må den rettes opp... hvilket ikke er rett frem om du ikke har utstyr... På en så viktig del som er under vannlinjen så hadde ikke jeg kompromisset med noen reodor felgen løsning Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Christensen Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Her ser det ut som at propellen har fått seg en trøkk! Skift aksling! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
gon Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Jeg er redd Christensen har rett. En aksel slites da vel ikke slik som denne, uten at det er kast i den. Skift den. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Årsaken te kastet er at stokken som pakkboksen innvendig er bolta te er sprukket, stor slark der kjenne eg. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 selvfølgeligt så kan den være skjev. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Christensen Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) her ser det ut som at akslingen har fått en trøkk, kastet i akslingen kan være årsaken til at det andre har sprekt. jeg ville demontert aksling og målt den, men slik det ser ut for meg så vil du nok se en skjevhet bare ved å rulle den på plant underlag. Er redd en easyfix kan gi større skader på sikt. Edit: Skriveleifer! Redigert 1.Februar.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Antilia Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Et alternativ kan være å montere Hydra drive el. Du kan korte ned lengden på akslingen din, som avsluttes i et "trust" lager, montert på en fast plate. (som må lages i tre/plast/metal el. som festes i båten). Et drivledd forbinder igjen gearkasse og trust. Motoren rusler uten trykk fra propellen, drivleddet tar av inntil 8 grader pr. ledd og du sparer deg for masse oppretting og plunder. Stillere blir det også. Jeg monterte en slik i min båt for 7 - 8 år siden etter å ha satt inn en brukt motor. Har bare vert fornøyd. Redigert 1.Februar.2011 av Captain1911 (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Geir Hel Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Har tatt den av,vaska og pussa den, har ikke sjekka om den er skjev enda, kommer te å bestille ny om ikke så lenge. ska prøve å fikse den midlertidig til eg får ny. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Den er skjev, så eg kan bare glemme å fikse det, så eg bestiller ny (bare finne ut kon gradene) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Johannes Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Ut fra skaden som er synlig på bildet, kan det tenkes at egentlig årsak ligger i at oppretting av motor er helt ute eller at en eller flere motorlabber har gitt opp? Ref. bildet: Er det propellen som skimtes til høyre? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Må justere litt på motoren ja. ja er propell det te høyre, ganske liten også, ganske utrulig at eg kan få den opp i 8 kn med vispen Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.