Jump to content

Fikse propellaksling med strong epoxy ?

Geir Hel

Recommended Posts

Tror ikke akslingen er skjev, den har fått kastskade på grunn av slitt talgpakning før eg kjøpte den, skrå sikker er eg ikke da.

Får prøve med epoxy te eg får bestilt ny aksling, tror ny koste 1500, tenkte å vente te eg får råd te aksling og ny pakkboks

Endelig båt igjen

Eventuelt så kan du kutte litt av gummislangen som pakkboksen sitter på, da vil talgpakningene komme lenger bak på akslingen der den ikke er slitt. Ikke så mye da, men 1-2cm burde vel kunne gå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Index' forslag er godt. Klarer du på et eller annet vis å endre lagerbanen på akselen, har du løst problemet. Men jeg har reparert tilsvarende slitasjeskade med "Weld It", en grå, slitesterk epoxy. Riktignok sitter min aksel på en saktegående snekke, og riktignok må reparasjonen gjentas omtrent hvert tredje år, men reparasjonen er absolutt funksjonell så lenge den varer.

Hvor mye sparer du på en slik reodor felgen løsning i forhold til å kjøpe ny aksling... Klarer du slipe akselen rundt etterpå.... vil tro du må ha den i dreiebenk for at dette skal kunne bli noenlunde bra.. På meg så ser det ut som akslingen er skjev, d.v.s du har kast i akselen.. Da må den rettes opp... hvilket ikke er rett frem om du ikke har utstyr... På en så viktig del som er under vannlinjen så hadde ikke jeg kompromisset med noen reodor felgen løsning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

her ser det ut som at akslingen har fått en trøkk, kastet i akslingen kan være årsaken til at det andre har sprekt. jeg ville demontert aksling og målt den, men slik det ser ut for meg så vil du nok se en skjevhet bare ved å rulle den på plant underlag. Er redd en easyfix kan gi større skader på sikt.

Edit: Skriveleifer!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Et alternativ kan være å montere Hydra drive el. Du kan korte ned lengden på akslingen din, som avsluttes i et "trust" lager, montert på en fast plate. (som må lages i tre/plast/metal el. som festes i båten). Et drivledd forbinder igjen gearkasse og trust. Motoren rusler uten trykk fra propellen, drivleddet tar av inntil 8 grader pr. ledd og du sparer deg for masse oppretting og plunder. Stillere blir det også. Jeg monterte en slik i min båt for 7 - 8 år siden etter å ha satt inn en brukt motor. Har bare vert fornøyd.

installasjon_av_hydradrive.jpg

Redigert av Captain1911 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...