Jump to content

Kjøre frostvæske i 41p motorer liggende på vannet, trenger tips/åd

Kire

Recommended Posts

Hei folkens

Har ikke hatt Volvo drev tidligere og lurer på letteste/beste måte å kjøre frostvæske i 41 motorene når båten ligger på vannet.

Båten blir liggende i Skiens elva der det er isfritt og er jo noen grader i vannet der, men må jo få i dem litt frostsikring. Alternativet er å la den ligge med litt varme.

Jeg har alltid stengt sjøvannsinntaket og fyllt frostvæske via sjøvannsfilteret på de grønne motorer jeg har hatt, (41A og D2)... kjører frostvæske gjennom til det kommer ut via eksosen...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei

Har også kjørt frostvæske gjennon sjøvannfilteret tidligere (aksel båt), men nå med drev er jeg usikker på om det er det riktige? Om noen med drev har erfaring her og om man må ta av slangen bak på inntaket f.eks. for å få til dette.

Tidligere har jeg også tappet intercooler litt etter denne kjøringen, fordi jeg har hørt at det ofte fryser lettest i bunnen på den (dette kan også bare være noe som henger i som jeg har hørt på øret)

På 41B med drev, som antagelig er ganske lik, gjorde jeg slik:

Løsnet slangen der sjøvannet kommer inn på sjøvannspumpa. I og med at det ikke er stengekran på sjøvannsinntaket må slangen løftes slik at den kommer over vannlinja eller plugges i enden. Deretter har jeg satt på en passelig slange på sjøvannspumpa slik at det er mulig å suge frostveskeblanding fra en bøtte som står i bunn av motorrommet. Jeg pleide å kjøre rundt 15 liter frostveskeblanding gjennom sjøvannsystemet. Deretter helte jeg frostveskeblanding ned i inntakslangen slik at det blir stående frostveskeblanding i slangen og helt ut i drevet. Monter slangen på sjøvannspumpa til slutt, og tørk opp vannsølet.

Når du har trening med dette og har alt du trenger for hånden er dette gjort på 15 minutter.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...