Jump to content

Gassinstallasjon, ikke bruk kraner etc. beregnet for vann.

Syvert

Recommended Posts

Som kjent har KNBF over 80 besiktigelsesmenn over hele landet. Vår mann i Stavanger, Per Magnus Vagle, har sendt oss et tips som kanskje kan være nyttig å vite for dem som planlegger å foreta gassinstallasjon:

Ved egenhendig gassinstallasjon advares det mot å bruke kuleventiler med teflonpakning (Biltema) og Biltema's kobberrør og rørkupplinger (Presskupplinger). Dette er kraner og kupplinger som er beregnet for vann og kupplingsetet er ikke nøyaktig nok for gasskuppling. Ved prøve med såpevann bubblet det over alt. Når jobben ble gjort om igjen, og det ble brukt godkjente gasskupplinger og kraner, var systemet ok. Løsningen med Biltema deler viste seg å være en stor sikkerhetsrisiko!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Godt tips Syvert.

Selv kjøpte jeg nettopp båt med gassinstallasjon og KNBF's besiktigelse konkluderte med at der ikke var lekkasjetester. I ettertid viste det seg at en slik var montert men på et så klønete sted at selv forrige eier ikke visste om den........ Lekkasjetesteren har ingen verdi om den ikke er lett tilgjengelig og dette får være mitt tips ved gassmontasje: Plasser lekkasjetesteren slik at det er ENKELT å komme til den og bruk den jevnlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kanskje et litt dumt spørsmål, men hvor finner man reglene for gassinnstalasjon i båt?

Kan man gjøre dette selv?

Skal selv ha gass og vil gjøre det skikkelig og trygt, men dersom det er lov vil eg innstalere det selv for å spare utgiftene...

Heisann, se under gass under emneoversikten, her er noe informasjon.

Men jeg slutter meg opp om Eysteind, skulle gjerne også selv hatt inngående informasjon om dette....

Er der andre som kan lage skisser ???

Ser for meg at der lages skisser for gass til kjøleskap, komfyr, varme

....... men hvor finner man reglene for gassinnstalasjon i båt?

Forskriftene (de jeg har greid å finne) finnes i lovdata. Har ikke studert de i detalj, men du bør finne det meste der. Det er vel denne som gjelder: Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy.  

Denne er vel mer beregnet på opllegg på land: Forskrift om gassapparat og utstyr.  

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 6 år senere...

Hei alle sammen

Det finnes en forskrift som gjelder båter uten CE merking fra før 1998, og en ISO standard for Ce godkjendte båter bygget 1998 eller senere.

Båtmagasinet har en bra artikkel her

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/2DBF8EC78EA6D7E6C125761800482445?OpenDocument

Redningselskapet har en artikkel her

http://www.nssr.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/108297?_ts=1295f252608

og DSB har noe info her:

http://dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/Anlegg/Anlegggass-privat/Bruk-av-gass-i-campingvogner-og-i-fritidsbater/

Lovdata linken til forskrift:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20020604-0992.html

og linken til ISO normen kommer her

http://www.standard.no/no/Sok-og-kjop/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductId=334133

Dette er de forskrifter og standarder vi bruker i bransjen for installasjon av gass i båt. Det kan i utgangspunktet virke som at alle kan gjøre dette selv, men hvis man leser i forskriften ser man at det er et krav til at man er kompetent (har nødvendig kunskap og opplæring på gassanlegg), og som eksempel kan man vise til at eksempelvis rørdeler til vvs anlegg vet man at er ulovelig å bruke, og det gjelder også alt annet std rørleggermateriell som ikke er beregnet og godkjendt for gass.

Så til dere alle sammen, skal dere skru gass i båt må dere først skaffe dere nødvendig kompetanse, for vi har alle kun et liv, og å kjøre uvitende rundt med gass i bunnen på båten medfører en høyrisiko både for seg selv, sin familie, og alle andre på sjøen.

Utfører man derimot arbeidet iht de retningslinjer som er satt, samt bruker godkjendt materiell er et gassanlegg like trygt som noe annet i båten.

Lykke til med den kommende båtsesong.

Hilsen

Godkjendt gassinstallatør hos Norboat

Slevikkilen Båtbyggeri

www.Wallas-service.no

Redningselskapet har en artikkel her

http://www.nssr.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/108297?_ts=1295f252608

og DSB har noe info her:

http://dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige-stoffer/Anlegg/Anlegggass-privat/Bruk-av-gass-i-campingvogner-og-i-fritidsbater/

Lovdata linken til forskrift:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20020604-0992.html

Det kan i utgangspunktet virke som at alle kan gjøre dette selv, men hvis man leser i forskriften ser man at det er et krav til at man er kompetent (har nødvendig kunskap og opplæring på gassanlegg), og som eksempel kan man vise til at eksempelvis rørdeler til vvs anlegg vet man at er ulovelig å bruke, og det gjelder også alt annet std rørleggermateriell som ikke er beregnet og godkjendt for gass.

Så til dere alle sammen, skal dere skru gass i båt må dere først skaffe dere nødvendig kompetanse, for vi har alle kun et liv, og å kjøre uvitende rundt med gass i bunnen på båten medfører en høyrisiko både for seg selv, sin familie, og alle andre på sjøen.

Utfører man derimot arbeidet iht de retningslinjer som er satt, samt bruker godkjendt materiell er et gassanlegg like trygt som noe annet i båten.

Lykke til med den kommende båtsesong.

Hilsen

Godkjendt gassinstallatør hos Norboat

Slevikkilen Båtbyggeri

www.Wallas-service.no

Hei og velkommen til BAATPLASSEN.

Et fint innlegg har et par spørsmål til artiklene du henviser til.

Denne artikkelen fra Redningselskapet der en har montert en stengekran på dreneringen fra gassboksen, så en eventuell lekkasje fra flasken ikke slipper ut er den etter forskriften?.

Jeg har problemer med å forstå alt som står her,fra DSB linken.

Ved kjøp av eldre båt, campingvogn eller bobil må du være ekstra påpasselig. Det gjelder for eksempel for kjøleskapets eller kokeapparatets koblinger. Det er et kjent problem at munnstykket på gamle flakser blir tett med tiden, noe som fører til at gassen ikke forbrennes full ut.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei

Det finnes alltid et valg mellom 2 onder sies det :) Det skal ikke være stengekran på utluftingen til gasskassen, men en seilbåt krenger under seiling slik at utløpet kommer under vann og kassen 'kan' fylles med sjøvann som igjen vil ødelegge regulator og rør. Derfor sies det at man kun stenger kranen når regulatoren eller hovedkranen kranen er stengt, altså kan man ikke bruke utstyret under seilas selv om man har balanseoppheng hvis man stenger den kranen.

Med 'tett munnstykke' menes som regel at regulatoren blir delvis tett pga slitte gummimembraner og fjærer som sitter inne i regulatorhuset slik at man får feil gasstrykk +/- 30 millibar til brenner, denne vil da få en feil forbrenning, pga endret blandingsforhold kunne gi en gul flamme som indikerer blant annet produksjon av co (carbon monoxid)som er meget giftig. Videre går det på sprukne slanger, rustne slangeklemmer og delvis tette dyser hvis det er en gammel brenner. Når det nevnes 'munnstykke på gamle flasker' ligger nok det også tilbake til da det var vanlig med flasker man fikk fylt (blå primus 2-3 kg)hvor disse kunne bli tette, men i dag bruker vel 95% bytteflaske og det er her vi ser flest avvik under kontroll av anlegg som viser at regulatoren bør byttes.

Alt dette ligger under en gasskontroll som utføres av flere firmaer som er godkjendt til dette av Statens Trafikketat (biltilsynet) eller Norboat, men å kjøpe et nytt regulatorsett med tilhørende slanger og klemmer og bytte selv går bra da dette gjøres i den kasse som er avsatt til gassbeholdern. Alle koblinger skal minst lekasjetestes med såpevann etterpå.

Redigert av chrijo (see edit history)

Gassventiler regnes å ha tilnermet like lang levetid som anlegget totalt, men man kan aldri være sikker på at den gjør det, og derfor er det viktig med årlig sjekk og kontroll.

En stengeventil kan enkelt sjekkes hvis man har en lekasjetester (bobleglass) i anlegget ved å fyre opp anlegget på vanlig måte og stenge hovedkranen/ventilen på regulatoren. Da skal brenneren (eks kokeapparatet) slukke og det skal IKKE komme bobler i glasset.

Vi sjekker alle ventiler og koblinger ved trykk/tetthetsprøve, lekasjespray (eller såpevann)og gassniffer, men viktigst av alt er bruk av egen nese og syn for det finnes ikke noe apparat som ser skader og tæringer på rør, slanger og koblinger i anlegget bedre enn oss selv, og er man i tvil om tilstand skal man bytte delene.

Hei

Det finnes alltid et valg mellom 2 onder sies det :) Det skal ikke være stengekran på utluftingen til gasskassen, men en seilbåt krenger under seiling slik at utløpet kommer under vann og kassen 'kan' fylles med sjøvann som igjen vil ødelegge regulator og rør.

Med 'tett munnstykke' menes som regel at regulatoren blir delvis tett pga slitte gummimembraner og fjærer som sitter inne i regulatorhuset slik at man får feil gasstrykk +/- 30 millibar til brenner, denne vil da få en feil forbrenning, pga endret blandingsforhold kunne gi en gul flamme som indikerer blant annet produksjon av co (carbon monoxid)som er meget giftig. . Når det nevnes 'munnstykke på gamle flasker' ligger nok det også tilbake til da det var vanlig med flasker man fikk fylt (blå primus 2-3 kg)hvor disse kunne bli tette, men i dag bruker vel 95% bytteflaske og det er her vi ser flest avvik under kontroll av anlegg som viser at regulatoren bør byttes.

beholdern. Alle koblinger skal minst lekasjetestes med såpevann etterpå.

Du er GOD, for dette er reine glossolalia fra DSB.

”At tett munnstykke på gamle flasker” er en gammel defekt regulator, eller menes de ” evigvarende” gamle BLÅ ..

Har hvert forbruker av de ”Gamle BLÅ ” siden de kom på markedet. Og har ikke hørt om at de blir tette i ”ventilen”.

” rart fordi "ventilen" blir vasket hver gang en fyller den”, men at de kunne begynne å lekke så en måtte få en ny ventil ja.

Da lærte en litt i dag også.

Approp regulator hvor mange ++++ eller ---- plusser over/under 30 millibar er det begynner å bli farlig (carbon monoxid)?.

Hvor ofte må en bytte regulator, pakningen er hel og kjennes myk ut låsen glir lett.

At du i denne teksten kan forsvare å sette inn en ventil, fordi en har satt gassbeholderen på feil plass i båten.

Er det ikke de du sier.

Da er det mange forskrifter som kan strekkes.

En båt som ikke kan bruke byssa i sjøen er ikke sjødyktig, tenk på at om ikke pakningen er tett så all gassen havner i båten, når en glemmer å kople fra gassflasken .

Sitat

(6) Fra bunn av brønn, skap eller beskyttelseskasse skal det være anordnet dreneringsrør eller slange med fall og lysåpning på minst 16 mm diameter somføres til utsiden på fartøyet nærmest mulig vannlinjen eller annet sikkert sted utenbords. Dreneringsrør skal være korrosjonsbestandig.

Hei igjen

Vedr. flasker finnes det for oss nermest ingen ting som forundrer oss mht. tilstand, lagring etc. Noen har til og med laget seg egne koblinger og fyller selv de gamle blå etter at disse har gått ut på dato, så har kan det være mye farlig.

Når det gjelder utstyr til gass er det bare å gjenta at det er ved jevnlig sjekk man kan definere om noe bør byttes. Hvor mye +/- finnes det ingen relevante tall på annet enn at en 30 mb regulator skal gi dette og ikke noe mer. Det er forbrenningen som viser om utstyret er i orden, og dette sjekkes med å ta en røkgassanalyse hvor man bruker et instrument som 'lukter på eksosen' og i tall forteller om forbrenningen er korrekt. Utfra måleresultatet kan man se om det er for fet eller mager blanding og basert på dette foreta nødvendige reparasjoner eller justeringer. I hverdagen kan øyet brukes til å sjekke at flammen er blå og er en enkel regel å følge hver gang man tenner på gassen, for hva gjør man da ? jo vi ser om det brenner :)

Når det gjelder stengeventil i gasskasse så har jeg ikke strukket meg til å godta en ventil på utluftingslange som forøvrig skal være 19 mm eller 3/4". Du spurte om det var lov og jeg svarte hva som er vanlig og hvorfor. Når du kaller det å 'strekke' skal du vite at det finnes noe som kalles risikoanalyse og ved å gjennomføre en slik kan mange av reglene omgås. Du sier hvis de glemmer eller alikevel koker med stengt utluftingskran er det farlig, men dette holder ikke for da har du brutt den sikkerhet som ble ivaretatt ved å stenge anlegget hvis utluftingen stenges, altså et klart brudd på brukerinstruksen som skal lages til anlegget basert på nevnte risikoanalyse hvis et slik installasjon foretas. Altså er vel dette som alt annet farlig hvis det brukes på feil måte.

Utover dette kan man vel godt si at gass i båt,bil,camping og hytte ikke en gang er en del av pensum hvis du tar utdannelsen Gassteknikker1 sertifisering, så det er fremdeles langt frem til vi har et godt system til å ivareta sikkerheten. I mellomtiden har vi kun Norboats godkjenning og hver enkelt av oss må bruke hodet og sørge for at vi får en trygg sommer på både hav og land.

God sommer til dere alle, for nå reiser jeg til Karmøy for å ta siste del av gassteknikker1 sertifikat og blir nok borte fra dette forum en tid fremover.

Hei igjen

Vedr. flasker finnes det for oss nermest ingen ting som forundrer oss mht. tilstand, lagring etc. Noen har til og med laget seg egne koblinger og fyller selv de gamle blå etter at disse har gått ut på dato, så har kan det være mye farlig.

Vedr. flasker finnes det for oss nermest ingen ting som forundrer oss mht. tilstand, lagring etc. Noen har til og med laget seg egne koblinger og fyller selv de gamle blå.

Det var derfor det ble innbytte regler til de BLÅ

Når det gjelder utstyr til gass er det bare å gjenta at det er ved jevnlig sjekk man kan definere om noe bør byttes. Hvor mye +/- finnes det ingen relevante tall på annet enn at en 30 mb regulator skal gi dette og ikke noe mer.

Det er forbrenningen som viser om utstyret er i orden, og dette sjekkes med å ta en røkgassanalyse hvor man bruker et instrument som 'lukter på eksosen' og i tall forteller om forbrenningen er korrekt. Utfra måleresultatet kan man se om det er for fet eller mager blanding og basert på dette foreta nødvendige reparasjoner eller justeringer. I hverdagen kan øyet brukes til å sjekke at flammen er blå og er en enkel regel å følge hver gang man tenner på gassen, for hva gjør man da ? jo vi ser om det brenner :)

Hvis trykket ”30 mb” har så mye å si for forbrenningen, er det rart at sikkerhetsventil på regulatoren som sikrer at trykket etter regulator, er stilt inn på 150 mbar.

Når det gjelder stengeventil i gasskasse så har jeg ikke strukket meg til å godta en ventil på utluftingslange som forøvrig skal være 19 mm eller 3/4".

Flott fortsett å følge lover og Forskrifter.

Du spurte om det var lov og jeg svarte hva som er vanlig og hvorfor. Når du kaller det å 'strekke' skal du vite at det finnes noe som kalles risikoanalyse og ved å gjennomføre en slik kan mange av reglene omgås.

Det er det i jeg kaller for å skrive et ”avvik” når en prosedyre må avvikes på grunn av en spesiell omstendighet og da etter en utført SJA, som også blir gjennomgodt med de medvirkende og så skriver under på at de har forstått alt.

Du sier hvis de glemmer eller alikevel koker med stengt utluftingskran er det farlig, men dette holder ikke for da har du brutt den sikkerhet som ble ivaretatt ved å stenge anlegget hvis utluftingen stenges, altså et klart brudd på brukerinstruksen som skal lages til anlegget basert på nevnte risikoanalyse hvis et slik installasjon foretas. Altså er vel dette som alt annet farlig hvis det brukes på feil måte.

DE som skrev Forskriften ”tok den risikoanalysen” og gjorde den idiot sikker for alle oss som før eller siden kutter et hjørne.

Er det noe vi mesker er spesialister på så er det å bruke utstyr på feil måte.

Utover dette kan man vel godt si at gass i båt,bil,camping og hytte ikke en gang er en del av pensum hvis du tar utdannelsen Gassteknikker1 sertifisering, så det er fremdeles langt frem til vi har et godt system til å ivareta sikkerheten. I mellomtiden har vi kun Norboats godkjenning og hver enkelt av oss må bruke hodet og sørge for at vi får en trygg sommer på både hav og land.

Det er det som skremmer meg at de som godkjenner deg er med på å ødelegge den fine artikkelen med den stengeventilen.

Risiko analyse sier du hva med fremtidige kjøpere med null erfaring med gass og eventuelle skilt er falt ned.

En ordentlig risikoanalyse med kran på dreneringen, må bli så sikker at en ikke får åpnet gassen til komfyren før dreneringen er åpnet , da kan du si at du har utført er risikoanalyse..

Men alt kunne hvert unngått med å plassert flasken på rett sted

God sommer til dere alle, for nå reiser jeg til Karmøy for å ta siste del av gassteknikker1 sertifikat og blir nok borte fra dette forum en tid fremover.

Lykke til med videreudanningen. Det er håp i hengende snøre.

Noen har til og med laget seg egne koblinger og fyller selv de gamle blå etter at disse har gått ut på dato, så har kan det være mye farlig.

På bensinstasjonen spør de ikke om noen ting ikke sjekker de noe heller. Gammel flaske inn og du får en ny flaske tilbake. Velg den med penest lakk. Reserveflaska mi ligger i dreggluka som er drenert. Flaska ruster endel men det ordner seg.

Svar til Roger-jo

De argumenter og kommentarer du nå kommer med viser desverre at du kun er her ute for å kverulere og ha tidsfordriv, og med dette finner jeg ikke lenger noen grunn til å bruke tid på å forsøke å gi deg et seriøst svar på dine spørsmål.

Min siste kommentar her blir således at hvis du skal legge ut slike påstander så bør du først lære deg fakta, for dine motargumenter til mine svar viser kun en ting, du har liten eller ingen peiling på gass hverken krav til installasjon, materiell eller lover og forskrifter. Ta deg et kurs i gass så lærer du det også.

Svar til Roger-jo

De argumenter og kommentarer du nå kommer med viser desverre at du kun er her ute for å kverulere og ha tidsfordriv, og med dette finner jeg ikke lenger noen grunn til å bruke tid på å forsøke å gi deg et seriøst svar på dine spørsmål.

Min siste kommentar her blir således at hvis du skal legge ut slike påstander så bør du først lære deg fakta,

Det er vel et slikt svar en kan forvente når en prøver å forsvare en installasjon som en ikke selv er enig.

Beklager hvis du mener jeg kverulerer det var ikke meningen , det var du som linket til denne http://www.nssr.no/Medlemskap/Medlemsblad/_attachment/108297?_ts=1295f252608

Jeg bare spurte hvor i forskriften en har belegg for å sette inn en ventil i dreneringen fra gasskassen.

Og ditt svar var sitat ” skal du vite at det finnes noe som kalles risikoanalyse og ved å gjennomføre en slik kan mange av reglene omgås.” sitat slutt.

Hvis detter er et seriøst svar………….. så …da så…….

Og mitt svar var at, DE som skrev Forskriften ”tok den risikoanalysen” og gjorde den idiot sikker med drenering uten ventil fra gasskassen..

Er det noe vi mesker er spesialister på så er det å bruke utstyr på feil måte.

Hvis noe går galt så hjelper det ikke å henvise til at jeg sa jo til forrige eier av båren at han skulle gjøre det slik og slik.

En blir aldri utlært det har jeg lært.

Og da en til stadighet møter nye båteiere, med båter som forrige eier har montert inn gassanlegg som etter min mening er helt på tryne, prøver en å henvise til forskriften og fortelle

de litt om gass og hvordan den bør behandles for å kunne leve trygt og lykkelig med gass..

Håper du lærer noe på kurset.

Ha en forterffelig dag.

Siden du ikke gir deg på din farlige kran skal du få enda en forklaring så forstår du kansje hva en risikoanalyse dreier seg om !

Det er en gang slik i vårt samfunn at hvis vi ikke setter oss inn i de brukerveiledninger og retningslinjer vi er omgitt av så går vi på tryne for egen regning og drar ofte uskyldige med oss, for det er myndighetenes ansvar å stille krav til sikkerhet, men det er opp til en hver av oss å følge dem. Gidder du ikke sette deg inn i sikkerhet og brukerveiledning før du tar i bruk utstyret eller anlegget vil ingen regler hjelpe deg, og tro meg 'idiotsikre anlegg' finnes ikke.

Risikoanalyse er en av de viktigste rutiner i et HMS (Helse Miljø Sikkerhet) system alle norske bedrifter til daglig bruker for å sikre liv og helse på arbeidsplassen. Resultatet av disse danner grunnlaget for den gjellende sikkerhetsinstruks og brukerveiledning. Vet du at bondens 8 meter brede skålharv etter en risikoanalyse ble sikker ved å påsette varsel merker om fare!

Den ble da godkjent men er like farlig hvis du ikke følger anvisningene, og slik er det også med gasskassen en gang til:

Hvis man åpner kran for utlufting og holder den åpen så lenge hovedkran for gass er åpen er dette like trykt som å ikke ha kran. Kommer det en som deg som tydligvis ikke bryr seg om slike veiledninger kan det gå galt men da er det du og ikke hverken anlegget eller risikoanalysen som er feil.

Man kan godt være uening i et regelverk, men det gir ingen grunn til å ikke følge det, og selv om jeg ble oppfattet som uenig i å ha en stengekran kan jeg ikke nekte en kunde å ha det så lenge nødvendig sikkerhet blir ivaretatt.

Er du fremdeles ikke enig i bruk av risikoanalyse får du ta denne tråden videre med DSB eller Sjøfartsdirektoratet.

Risikoanalyse er en av de viktigste rutiner i et HMS (Helse Miljø Sikkerhet) system alle norske bedrifter til daglig bruker for å sikre liv og helse på arbeidsplassen. Resultatet av disse danner grunnlaget for den gjellende sikkerhetsinstruks og brukerveiledning. Vet du at bondens 8 meter brede skålharv etter en risikoanalyse ble sikker ved å påsette varsel merker om fare!

Faktum er vel at risikoanalyser i de fleste bedrifter oftest danner grunnlaget for å fortsette akkurat som før. Gjerne med en klausul om å bedre "opplæringen" eller andre tiltak som har like tvilsam funksjon som td. skilting og an arbeidsinnstruks utarbeidet av noen som aldri har utført den aktuelle oppgaven.

Det er mitt inntrykk at risikoanlyser alt for ofte kan brukes for å sikre at farlig arbeid kan fortsette og at eventuell "skyld" i forbindelse med ulykker da legges over på sluttbruker /ansatte

mvh

Lars.... som gjerne monterer også gassanlegg i egen båt

Redigert av Lbjordal (see edit history)

Siden du ikke gir deg på din farlige kran skal du få enda en forklaring så forstår du kansje hva en risikoanalyse dreier seg om !

Er du fremdeles ikke enig i bruk av risikoanalyse får du ta denne tråden videre med DSB eller Sjøfartsdirektoratet.

Beklager på dine vegne din HMS holdning, om du mener at en ved skrive en veiledning sette opp et skilt, så kan en omgå alle instrukser ,prosedyrer og forskrifter.?

I min verden så går HMS ut på å legge til rett og bygge om systemer så de blir sikrere for de som skal bruke systemet å følge instrukser, prosedyrer og forskrifter,

jeg hadde flyttet gassbeholderen isteden for å sette inn den ventilen, hvis flytting av gassbeholderen er umulig, så installer en Wallas Safeflame.

Sitat” Man kan godt være uening i et regelverk, men det gir ingen grunn til å ikke følge det, og selv om jeg ble oppfattet som uenig i å ha en stengekran kan jeg ikke nekte en kunde å ha det så lenge nødvendig sikkerhet blir ivaretatt. ” sitat slutt

Greit jeg ser hva du skriver, det er opp ti Hvermansen å gjøre hva en vil, bare det blir tatt en risikoanalyse.

Dette kan blir det reine Martin Lutter på ny.

Når pengene i kassen klinger, godkjenningen rundt regelverket springer og Installasjonsbevis utstedes.

Sitat” Er du fremdeles ikke enig i bruk av risikoanalyse får du ta denne tråden videre med DSB eller Sjøfartsdirektoratet. Sitat slutt

Det er greit å helgardere når………..

Svaret er Sjøfartsdirektoratet.

Det jeg har fått ut av vår lille disputt er at det er tut og kjør bare en tar en risikoanalyse.

Tror du har maaange runder i PDCA-hjulet (PUKK-hjulet.) å gå, før vi er enige om hva HMS er.

Ha en fortreffelig kveld.

Over og ut.

• 14 år senere...
Mix skrev On 27.3.2011 at 22.59:

Jeg bytter slanger og regulator hvert 5. år i mitt gassanlegg.

Har komfyr, bereder- varmeapparat på gass.

Crijo kan du fortelle noe om generell levetid på gassventiler ?

Er dette relativt evigvarende komponenter ?

http://www.maritim.no/maritim/content/mma/products/00/55/5552/i500x500/4243-11.jpg

Hei !

Jeg tenker å montere gassvannvarmer i min selv. Har du montert den du har selv?

Mvh

Harald

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...