Sjeldenutpå Startet 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2011 Her var det litt vanskelig å få ein fengende heading... Var i båten i går og kikka på lyspærene forå begynne å skrive handleliste til LED pærer. Har 4 lampetter, små gullfargede. I de så sitter det små pærer, mitt dårlige syn tyda det til 5W (12v) men eg såg det var to sånne punkt bakpå, som om det var ei kombipære med bremselys......men det er bare ein glødetråd.... Ellers såg det ut som vanlig BA15. Lampene har også to punkt inni sokkelen. Alle nettsider med pærer visar bare bilde fra sida. Hva heiter de sokkelene som er slik? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 BA15D LED erstatning Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
RSL Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Pærene til lampettene i min båt har også to punkter under som du beskriver og har to lysstyrker avhengig av hvilken vei jeg vipper bryteren. Jeg tror bestemt at pærene lyser med forskjellig styrke avhengig av hvilken polaritet som sendes inn i dem. Om de har fått til det på LED-erstatingene enda aner jeg ikke. Jeg har ikke erstattet de med LED, da jeg fortsatt ikke liker temperaturen på disse LED-pærene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Takker mateco, ser ut som om den har to kontakter under Fint å slippe å bytte lampene til mange hundre kroner, for å spare strøm, men før eg bestiller noko, skal eg sjekke kva "ferdige" lamper koster på biltema. Strømforbruk var oppgitt til 0,1A ved 12V, kvifor ikkje i watt som alle andre oppgir lyspærer til?.... blir det 0,1x12= 1,2watt? (nok det da på led pære...?) Pærene til lampettene i min båt har også to punkter under som du beskriver og har to lysstyrker avhengig av hvilken vei jeg vipper bryteren. ............. ------Jeg har ikke erstattet de med LED, da jeg fortsatt ikke liker temperaturen på disse LED-pærene. RSL hmmmm eg har bare trykkbryter, on/off annakvar gong. Har ikkje merka noko lysforskjell. Men du like rikkje temperatur på LED pærer? blir de varme da? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gurba Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Sokkelen heter BA15d 2 polt pære.. sitter i elanlegg med fraskilt jording.. f.eks på mye adr transport osv... noe båt der man trekker opp selvstendig jord. blekket i sokkelen er fraskilt og glødetrådens to ender har hver sin pol. klem anders Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Men du like rikkje temperatur på LED pærer? blir de varme da? Sorry. Dårlig forklart. Jeg snakker om fargetemperaturen. Jeg mener det fortsatt er for kaldt lys i LED-pærer i forhold til glødelamper. Nå kommer jo LED-pærene med såkaldt varmt lys også, men jeg mener fortsatt at lyser blir "kunstig". Smak og behag, men jeg er skjeldent så blåst for strøm at jeg finner den store gevinsten i å erstatte leselampene med LED. Taklampen som skal lyse opp hele salongen når jeg trenger godt lys, kan det hende lønner seg å bytte, men jeg har funnet ut at jeg så skjeldent bruker det at jeg finner det ikke verd bryet. Ankerlanternen kan det hende jeg bytter ut til LED. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Aha skjønner! De er litt for dyre til å bare teste ut lyset på...men eg satser på to til lampettene bak hos ungane først i så fall for å sjå lyset. Har hørt mange som synest de får for svakt lys. Glimrene avklaring Haaby ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tom-ass Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Jeg har planer om å bytte det meste ut i LED. Prisen på LED er en del dyrere, men har gått fra lys i skuta flere ganger. Hvor finner man di billigste LED-pærene? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Eg har ikkje sjekket nokre priser ennå, bare lagret nokre linker http://ledlysbutikken.no/ba15d-10w-lederstatning-p-59.html http://seatronic.no/belysning-led-led-paerer-c-82_189/quick-led-til-spotlight-p-989 http://www.dealextreme.com/c/car-led-light-bulbs-712 http://www.bildioder.se/ Redigert 1.Februar.2011 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seilaren Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Eg har ikkje sjekket nokre priser ennå, bare lagret nokre linker http://ledlysbutikken.no/ba15d-10w-lederstatning-p-59.html Var det ikke en avtale for noen år siden om at BP medlemmer fikk rabatt ved å hande der..? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.