Jump to content

lyspære med to punkt, men ein glødetråd....?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Her var det litt vanskelig å få ein fengende heading... Var i båten i går og kikka på lyspærene forå begynne å skrive handleliste til LED pærer. Har 4 lampetter, små gullfargede. I de så sitter det små pærer, mitt dårlige syn tyda det til 5W (12v) men eg såg det var to sånne punkt bakpå, som om det var ei kombipære med bremselys......men det er bare ein glødetråd.... :crazy: Ellers såg det ut som vanlig BA15.

Lampene har også to punkt inni sokkelen.

Alle nettsider med pærer visar bare bilde fra sida.

Hva heiter de sokkelene som er slik? :seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Pærene til lampettene i min båt har også to punkter under som du beskriver og har to lysstyrker avhengig av hvilken vei jeg vipper bryteren. Jeg tror bestemt at pærene lyser med forskjellig styrke avhengig av hvilken polaritet som sendes inn i dem. Om de har fått til det på LED-erstatingene enda aner jeg ikke.

Jeg har ikke erstattet de med LED, da jeg fortsatt ikke liker temperaturen på disse LED-pærene.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Takker mateco, ser ut som om den har to kontakter under :thumbsup:

Fint å slippe å bytte lampene til mange hundre kroner, for å spare strøm, men før eg bestiller noko, skal eg sjekke kva "ferdige" lamper koster på biltema.

Strømforbruk var oppgitt til 0,1A ved 12V, kvifor ikkje i watt som alle andre oppgir lyspærer til?.... blir det 0,1x12= 1,2watt? (nok det da på led pære...?)

Pærene til lampettene i min båt har også to punkter under som du beskriver og har to lysstyrker avhengig av hvilken vei jeg vipper bryteren. .............

------Jeg har ikke erstattet de med LED, da jeg fortsatt ikke liker temperaturen på disse LED-pærene.

RSL

hmmmm eg har bare trykkbryter, on/off annakvar gong. Har ikkje merka noko lysforskjell.

Men du like rikkje temperatur på LED pærer? blir de varme da? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Men du like rikkje temperatur på LED pærer? blir de varme da? :flag_bp:

Sorry. Dårlig forklart.

Jeg snakker om fargetemperaturen. Jeg mener det fortsatt er for kaldt lys i LED-pærer i forhold til glødelamper. Nå kommer jo LED-pærene med såkaldt varmt lys også, men jeg mener fortsatt at lyser blir "kunstig". Smak og behag, men jeg er skjeldent så blåst for strøm at jeg finner den store gevinsten i å erstatte leselampene med LED.

Taklampen som skal lyse opp hele salongen når jeg trenger godt lys, kan det hende lønner seg å bytte, men jeg har funnet ut at jeg så skjeldent bruker det at jeg finner det ikke verd bryet.

Ankerlanternen kan det hende jeg bytter ut til LED.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Aha skjønner!

De er litt for dyre til å bare teste ut lyset på...men eg satser på to til lampettene bak hos ungane først i så fall for å sjå lyset.

Har hørt mange som synest de får for svakt lys.

Glimrene avklaring Haaby ! :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...