Jump to content

Maxsea - noen med erfaringer

Bitteliten

Recommended Posts

Takk :smiley:

Det mest interessante med Maxsea er weather routingen.Er det noen som har erfaring med denne? Noen som vet om den tar hensyn til både vind og bølger?

SPOS er et alternativ - der kan man legge inn max vind og max bølger - også kan weather routing modulen foreslå ruter utenom dette. Men det systemet tar ikke hensyn til polardiagrammet slik Maxsea gjør (dvs i SPOS ser det ut til at man kan legge inn hvor mye båtens fart endres som følge av vind og bølger)

Her er hva jeg skrev i en annen tråd for noen dager siden:

Det endte med at vi kjøpte MaxSea her i Norge. Sjekket litt utaskjærs og kunne nok fått en litt bedre pris for selve MaxSea andre steder, men så var det å skaffe alle kartene da. Mener å huske vi betalte til sammen 16 båtpenger for programmet og C-Map kart fra Gibraltar til Russegrensen.

Programmet har vært stabilt, ingen crash. Helt OK. Fint at det følger med 2 lisenser. Sammen med GPSGate gjorde at jeg kunne ha kart gående samtidig både i styrehus og på FB. Brukte GRIB-fil-importen flittig.

Eneste problemet er at kartene på den svenske vestkysten synes å være flere (mange?) år gamle. Moloer som ser ut til å være en del år gamle både i Strømstad og på Ekenes på Koster er ikke med. Ellers sørover i Europa oppdaget vi ingen avvik i kartene.

Vi kjøpte ikke værrutingsmodulen slik at jeg ikke kan si noe om den.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Bruker Maxsea som et 2. system ombord, spesielt på lengre turer. Veldig enkel ruteplanlegging. Har et eget NMEA uttak i salongen. Vind og bølger kan importeres og fungerer for så vidt greit.

Fordelen er jo at du kan sitte hjemme å planlegge ruter på PCen. Dette er Skipperinnen "sitt" system og skipperen blir "nøye overvåket" :discuss:

Kjøpte systemet for 3 år siden og har etter det mottatt 1 oppdatering.

Jeg har også brukt Maxsea versjon 10.3.5 i flere år. Jeg liker programmet. Det er enkelt å lage ruter, dele skjermbildet i flere bilder, logging av tracks og i det hele tatt har ett enkelt brukergrensesnitt. Grib filene leses og kan presanteres på valgfri måte, man kan for eksempel bruke piler for å vise vindretning, farge for å vise trykk osv. Dermed kan man få god oversikt over flere variabler samtidig som kartet ligger i bakgrunnen. Værrutingen har jeg ikke brukt da båten min ikke har seil.

Siden du er på jakt etter nytt tror jeg du må stille spørsmålet om Maxsea Time Zero, dette fungerer på mange måter likt som Furuno sitt Navnet 3D system, du kan få alle instrumentene inkludert radarbilde/ekkolodd inn på programmet. Maxsea Norge kan presantere dette for deg på en god måte, de bruker å stille på større båtmesser sammen med Furuno.

Nei, har ikke brukt vær-ruting, siden jeg ble fortalt at det er dårlig med vær-data på markedet for vår kyst. :rolleyes:

Furuno MFD12 er som å sitte foran PC'en.

Den har utgang til ekstern skjerm og trådløs mus. Man får opp cursor på skjermen og kan navigere i menyene akkkurat som en vanlig PC.

Evt kan man jo bruke knappene på selve kartplotteren.

F.eks "roto-key'en" ( knapp som kan både skrues på og trykkes på) er helt fantastisk !!

Navnet 3D kan evt kjøres sammen med en PC med Maxsea Timezero, og kan da benytte samme lisens på kart. Dvs: Du trenger kun 1 lisens så lenge PC er sammenkoplet med NAVNET nettverket. ( Dessverre trenger du egen kartlisens til PC-programmet, hvis du tar PC med hjem for planlegging )

Jeg kjører DVI-D kabel fra MFD12 ned til styreposisjon inne, hvor jeg har en "vanlig" pc-skjerm. Det fungerer strålende ! ( 10 meter kabel går greit )

Furuno radar uten satelittkompass fungerer ikke særlig bra, som Frøken Fryd har nevnt i forbindelse med enn viss Sydspissen på dette forumet. :rolleyes:

Alle disse BP nickene mine er lett å gå surr i. :giggle:

Jeg har 2 redningsflåter. En til oss og en til hunden. :giggle:

Satelittkompasset oppdaterer pos min 10 ganger pr sekund. ( 20 cm nøyaktighet )

Radarbildet er jo real-time data, mens GPS'en altså er avh av å vite nøyaktig hvor båten er på kartet. Hvis ikke vil ikke radarbildet stemme med kartet.

Altså vil båter på radarbildet "hoppe" på radar-overlaybildet, hvis du ikke har satelittkompass.

Typisk er det da vanskelig å se forskjell på land og båter som beveger seg, fordi uten kompass vil land også bevege seg på radarbildet.

Huff...vanskelig å forklare så sent på en frædda... :giggle:

Satelittkompass vil jo også kunne styre autopilot med en enorm nøyaktighet !! :smash:

Som du ser av bildet, så er satelittkompasset utformet som "en båt".

Dvs: Du må montere det "riktig" vei.

Ref:

http://www.furunousa...px?product=SC30

The SC30 employs the LAMBDA algorithm developed by Prof. Teussen, Delft University of Technology, The Netherlands.

Radarbilder kan studeres i den radarbilde-tråden. ( Sydspissen har jo noen fantstiske innlegg her :clap: )

Redigert av lano2 (see edit history)

Furuno radar uten satelittkompass fungerer ikke særlig bra

hvorfor funker ikke furuno radar uten GPS kompass?

En radar fungerer best med en god gps og kompass referanse. Om det er ett gps kompass eller separat gps og rate kompass kan man alltids diskutere. Men det er like greit å gå for ett gps kompass hvis man først skal kjøpe alt nytt. Gps kompasset vil erstatte autopilotens kompass og man slipper å kalibrere kompass med jevne mellomrom.

Når radaren vet sin egen posisjon i kartet kan den tegne opp nye ekko over de gamle. Når båten dreier vil radaren likevel klare å tegne nye ekko i forhold til kartet (og tidligere ekko). Det vil gi ett pent bilde der man også ser båter nede i en bølgedal selv om ekkoet bare dukker opp en gang iblandt. Selv om du måtte velge å gå med head-up så er det likevel gamle ekko som skal dreies rundt og forskyves bakover. Hvis man bruker marpa funksjonen er det serdeles viktig at ekkoet forblir på samme stedet hver gang, særlig når man egen kurs endres. Furuno har også den fine egenskapen at de kan vise true trails i alle moduser, dette står det mye om i radartråden her på BP.

....og Maxsea eier Nobeltec, så da har samme firma 1/2 + 1/4 , som er litt for høy matematikk for en stakkars Ingeniør. :giggle:http://www.panbo.com/archives/2009/10/maxsea_buys_nobeltec_now_what.html

Edit: Som igjen førte til at Furuno Navnet3D kan utstyres med C-map i tillegg til Navionics.

http://www.panbo.com/archives/2010/02/furuno_nn3d_now_with_c-maps_by_jeppesen.html

Kanskje ikke så rart, siden Jeppesen eide Nobeltec. :thumbsup:

Redigert av lano2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...