Mulligan Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 Først nå skjønner jeg ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 (redigert) ... Redigert 4.Februar.2011 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 (redigert) Kort fortalt: Plutselig ble Furuno eneste plotter som tygger i seg både Navionics kart og C-map kart. Men rådata for Norskekysten til både C-map og Navionics kommer vel fra Kartverket, så det blir spennende å se ulikhetene... jeg er like om hjørnet nå med C-map kartene ... Hvis dere er snille gutter, så kan jeg kanskje legge ut et skjermbilde, hvor jeg splitter skjermen i 2... osv osv Redigert 4.Februar.2011 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 Det tror jeg ikke et eneste øyeblikk noe på. Det er nok kompass kursen som oppdateres ofte, posisjon hvert sekund er mer enn nok. Hva som er teknisk mulig er av mindre interresse i denne tråden. Plutselig ble Furuno eneste plotter som tygger i seg både Navionics kart og C-map kart. Cmap satte ett krav for noen år siden at plottere som støttet cmap ikke skulle støtte navionics, om dette fortsatt gjelder vet jeg ikke. På tidligere plottere måtte man bytte firmware samt at kortleseren ikke passet. På Maxsea dreier det seg om en enkel justering i en ini-fil el., var iallefall det jeg ble fortalt av Maxsea Norge for 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 eneste plotter som tygger i seg både Navionics kart og C-map kart Det var jo litt snaut da. Min Maxsea "tygger" C-map, S-57, ARCS, BSB, Mapmedia, Maptech osv. + egne fra ACAD. Og de kan brukes samtidig i forskjellige vinduer. Så mange vinduer jeg vil forresten. Ubegrenset med waypoints, ubegrenset med ruter, ubegrenset med layers med forskjellig informasjon slik som rettelser, ruter, tracks, notater, vær osv, osv. Primær/sekundær mottager pluss tilkoblinger for så mye jeg har porter til. Intern/ekstern beregning av kurs og fart. ++++++++++ Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2011 http://www.mapmedia.com Velg Navnet 3D Velg de kartene du ønsker. Jeppesen eller andre... Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Ja, da måtte jeg ut og fryse litt i båten i dag, kun for å tilfredstille dere bortskjemte BP'ere... Noen som ser forskjell på disse 2 bildene ? - Send svaret til Norge Rundt, 5020 Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Ser ut som du har vekslet mellom to kartformat gitt, cmap og navionics kanskje? Cmap øverst? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Så rett så rett Frøken ! Fikk ikke så mye tid til å sjekke "de vanlige" plassene jeg vet C-map har vært dårlige på, men Færøyboene var fremdeles ( dessverre ) ikke avmerket som skjær. Kun blått område. Glemte og sjekke om Spangereidkanalen er tegnet inn... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Tøft Jeg bruker å kikke på Rocknes bøyen i Vatlestraumen når jeg skal se om kartet er oppdatert. Ofte er mindre båthavner som har utvidet med på nyere kart. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 (redigert) Hvis du ser området oppe til høyre, så er det også forskjeller ved innseilingen til Farestad og hengebroa. C-map viser blått hele veien, mens Navionics har hvitt felt midt i leia. Litt rart ? PS! Litt artig at bildet av Maxsea på PC er fra samme området som de 2 bildene jeg tok i dag, bare motsatt vei ! Redigert 5.Februar.2011 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Har du mulighet for å justere dybden der kartet endrer farge? Hvordan liker du å se innover i kartet (3D)? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 (redigert) Jeg kan, som bildet fra PC'en, justere farger etter dybdene. Dvs: Man får en viss peiling på hvordan bunnforholdene skifter, men som krepsefisker er dessverre dybdekotene alt for langt fra hverandre. Bruker Furuno ekkolodd i en annen båt når vi setter teiner, og altså ikke Navnet 3D til dette. Jeg seiler mye med kart og radar i 3D. Det er jeg kjempefornøyd med ! Man har mulighet for å justere "helling" og også hvor du vil se båten fra. Alt kun vha roto-key'en. Et lite tastetrykk, så velger du 3D eller 2D. Det er ikke mulig å vise Navionics samtidig med Jeppesen C-map. (Split-screen) Man må gjøre et valg fra en dropbox inne på menyen, men det er kjapt og enkelt å skifte mellom kartformatene. Ofte seiler vi med split-screen, hvor vi har radar-overlay på en halvdel av skjermen, og ofte radar alene i en annen scale på andre skjermhalvdel. Da ser man f.eks båtene på ca 30nmil på en side, mens man kan detalj-navigere på andre halvdel av skjermen. ARPA/MARPA funksjoner kan kun settes fra et "rent" radarbilde uten overlay. Derfor kjekt å ha ene halvdelen med et rent radarbilde. ARPA fungerer hvis du har tegnet opp en sikkerhetssone rundt båten. ( Guard-zone ) Da går alarmen når du får "targets" inn i sonen. Dette fungerer faktisk veldig bra ! Edit: Som du ser, så kan det bli mange target's, og hvis de har stor fart, så forsvinner de fort av skjermen. De ikonene med 4-kant er typisk båter som har gått forbi, men jeg rakk ikke å fjerne de fra skjermen før bildet ble tatt. De forsvinenr av seg selv etterhvert, men det er altså ikoner med "vektor-pil" som er interssante... Her ser det litt "kaos" ut på bildet, men i virkeligheten er det ingen problemer å holde styr på. Redigert 5.Februar.2011 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Hvor stor , Guard-zone, pleier du å bruke ute på havet Lano ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 (redigert) Super-Speed skipperen, som jeg kjenner setter alltid 4nmil, så jeg "kopierte" han . For en seilbåt i 5 knop kan man sikkert halvere til 2-3 nmil. Vi har ofte full kontroll hvertfall 30 minutter før båtene passerer oss likevel... ( 4kw radar ) Redigert 5.Februar.2011 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Her ser du en guard-zone i 2009, før vi fikk satelittkompass: Som du ser, så vises ikke sand så godt på radar, og land beveger seg mer enn etter installasjon av kompass. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Lano2 Kartet fra Nordfjorden var alle detaljer valgt i kartoppsettet der? Jeg er godt kjent i området! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
lano2 Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Vet ikke helt, siden jeg oppgraderte OS for å få tilgang til C-map. Frøs så mye at jeg ikke orket å sjekke detaljer... Det meste er vel med ? Savner du noe ? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2011 Nå har ikke jeg plotter i båten, men min far har C-map på plotter. Dere sammenlignet detaljer i kartene og jeg synes det manglet veldig mye informasjon i C map kartet sammenliknet med den. Vi har hytte i Bergekilen så jeg har noen timer i området. Jeg skal ikke ødelegge emnet. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Du mener at cmap plotteren til din far har mer informsajon enn cmap plotteren til lano? Kan du forklare litt mer hva du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Er det Maxsea som brukes på disse plotterene? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Du mener at cmap plotteren til din far har mer informsajon enn cmap plotteren til lano? Kan du forklare litt mer hva du tenker på? Nå har ikke jeg mulighet til å sjekke plotteren til min far og det er mulig bildet lyver litt. Men jeg sjekket på bro nå og der er det C-map kart (siste versjoner da vi kjører Ecdis) og der var det også mere informasjon en jegkunne se på disse bildene. Regner med at det er pga valg som er gjort på plotteren til Lano2, hvis ikke mangler det info i de blå feltene. Jeg reagerte på bildene da jeg hadde et lite plotterkurs med min far i området da vi seilte rundt Skjernøya i sommer. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
S/Y Gyda Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Vi har også Furuno NN3D ombord Plotteren er knyttet sammen med en pc nede på nav plass via Furuno nettverk. Dermed kan jeg operere radaren fra pc'en og legge til ruter eller waypoint som kjapt overføres til plotteren i cockpit. Meget brukervenlig og praktisk. En veldig fin sak synes jeg er det er å ha splittet skjerm slik du viser på bildet. Da er det enkelt å samholde kart og radarbilde uten at detaljer forsvinner slik det lett kan gjøre på radaroverlay. Jeg er veldig glad i funksjonen med at cursoren(musepekeren) på det aktive skjermen vises som et rødt kryss i den andre. På det viset er det enkelt å verifisere et ekko på radarbildet. Når jeg ser på det bildet du har vedlagt så får jeg det ikke til å stemme. På radarbildet ligger krysset rett bak båten, mens det på kartbildet ligger rett venstre?? Kan du forklare hvordan dette har seg. Tidligere i denne tråden var det en som lurte på værrouting i Maxsea. Jeg har installert det, men ikke fått testet det i praksis ennå. Det ser veldig greit ut, men jeg er noget skeptisk til nøyaktigheten, spesielt fordi vi ikke har en standard produsert båt og dermed må "lage" et eget polardiagram. Jeg har kopiert og modifisert et slik det kunne blitt på vår båt og lagt dette inn i Maxsea. Laster så ned været for aktuelt område, vips, i løpet av noen sekunder så tegner programmet opp en rute med WP for hver time, viser med farge hvilken seilføring som anbefales, estimert beste fart og tid til neste WP. Nøyaktig nok for en regattaseiler er det kanskje ikke, men for oss gir det nyttig info om hvilken kurs vi bør seile for å holde beste seilefart i båten, vinden gitt i værfila tatt i betraktning. Uansett så er en jo avhengig i å ha jevnlig oppdatering av værinformasjonen for at programmet skal kunne gi riktig routing. Vi tenker oss til Færøyene i sommer og da håper vi å få testet dette ut i praksis. Når det gjelder nøyaktigeheten i kartene så må jeg si at jeg stadig finner større eller mindre feil. Spesielt på MapMedia kartene. Jeg merker derfor konsekvent alle feil og sender feilmeldinger til MaxSea via discrepancy menyen på MaxSea.com. MaxSea Norge ville også at jeg skulle sende kopi til dem slik at franskmenne fikk feilmeldingen fra flere hold. For å dokumentere feilene i MaxSea bruker jeg Garmin marine og topo kart fra pc'en. Da tar jeg print screen bilder av begge kartene, det med feil og det hvor feilen vises og legger ved discrepancy meldingen. Får stadig hyggelige tilbakemeldinger fra en medarbeider hos MaxSea, som takker for meldingene, men har ennå ikke sett at det har ført til noen oppdateringer. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Regner med at det er pga valg som er gjort på plotteren til Lano2, hvis ikke mangler det info i de blå feltene. Man skal være noe forsiktig med en direkte sammenligning mellom ENC kart og kart til hobbybruk. Selv om de kommer fra samme sted er de ikke helt like. ENC kartene inneholder kun data fra offisielle sjøkart mens kartene til hobbybruk har også data fra andre kilder. Visningen vil heller ikke bli lik. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2011 Når det gjelder nøyaktigeheten i kartene så må jeg si at jeg stadig finner større eller mindre feil. Spesielt på MapMedia kartene. Jeg merker derfor konsekvent alle feil og sender feilmeldinger til MaxSea via discrepancy menyen på MaxSea.com. MaxSea Norge ville også at jeg skulle sende kopi til dem slik at franskmenne fikk feilmeldingen fra flere hold. For å dokumentere feilene i MaxSea bruker jeg Garmin marine og topo kart fra pc'en. Da tar jeg print screen bilder av begge kartene, det med feil og det hvor feilen vises og legger ved discrepancy meldingen. Får stadig hyggelige tilbakemeldinger fra en medarbeider hos MaxSea, som takker for meldingene, men har ennå ikke sett at det har ført til noen oppdateringer. Er kartene fra Garmin helt oppdaterte og feilfrie siden du bruker dem for å "dokumentere" feil i MaxSea og MapMedia? Du bør etter mitt syn ta utgangspunkt i offisielle og oppdaterte papirkart for navigasjon eller offisielle og oppdaterte elektroniske navigasjonskart(ENC) om du skal dokumentere feil i andre elektroniske kart. Det har blant annet vært feil i elektroniske sjøkart fra Bluechart brukt i plottere fra Garmin som har ført til grunnstøtinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.