Jump to content

Vannlinje på ny (seil)båt

GeirKS

Recommended Posts

Laser og et regnestykke som jeg ikke har i hodet....

Men som oftest blir vannlinjen feil

Hva skal et regnestykke være godt for?

Jeg brukte laser på forrige båten (en Saga 27), og dette ble helt strøkent:-)

Det som er viktig, er at båten er helt i vater. Deretter må båten justeres til riktig høyde foran/bak, slik at laseren treffer riktig punkt foran og bak.

Dersom du ikke har en veldig stor og kraftig laser, blir det noen tusjmerker og flytting av laseren fram og tilbake for å finne riktig vinkel på båten langsskips.

Laseren må selvsagt vatres nøyaktig opp dersom den ikke er selvnivellerende...

Hva skal et regnestykke være godt for?

Nei si det du.....Har hørt av div "kloke" hoder at om man regner på båtens vekt,flyteevne,hvordan vekten er fordelt osv osv,skal man komme frem til hvor høyt vannlinjen skal settes.

Om en båt aldri har sett vann er det utrolig vanskelig å gjette hvor høyt man skal strekke linjen.

Men om man kjennertil en tilsvarende båt med samme motor og vekt/fordeling samt like mye pikkpakk ombord,så er det enkelt å bruke samme mål på akterspeil og vatre og strekeopp etter stråla da.

Jeg har bare brukt vannskorpe og tusj på nye båter for å få det 100%,er noe dritt å få klage om vannlinjen er for høy eller lav...

Pleier å rette 10-12 vannlinjer i året,er fort 5-25cm galt,selv fra firmaer som er skrytt opp i skyene her på forumet.........

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

På bedre båter er vannlinja indikert i gelcoaten.

Dette stemmer!

På seilbåt funker dette nok greit,men på motorbåt er denne "markerinen" generell og tar ikke høyde for om du har F.eks en 3.0 med Alpha eller en 4.2D med bravo...... Blir fort litt høyde forskjell på linjen i baug og akter da

På bedre båter er vannlinja indikert i gelcoaten.

Kikk nøye etter.

Mener du bedre båter som er i høyere prisklasse? Vanlig kan du ikke få slike båter uten malt vannlinje og bunnstoff. Vanlig fremgangsmåter er å sette dem i vannet, rette av med ballast og streke vannlinje på før dem blir tatt opp på nytt til videre behandling. Men ikke alle bedre båtprodusenter gjør de. Husker du ikke saken om en fin svensk som lå skjev i lengre periode?

Om du mener billige bedre franske industribåter bommer merkene som er i formen om båten ikke har baugpropell og annet tungt ekstrautstyr. Mange av dem båtene har bunnstoff opp på midden av skuteside i tillegg til å ligge med slagside!

Om man er pirkete setter man båten i vannet før man bestemmer seg om hva skal gjøre.

På min egen båt ville jeg ha valgt 2-5 cm av praktiske årsaker.

Men den kresne vil ha den i 0,etterfulgt av en gulbrun rand eller litt grønske.......

Det var nettop for å unngå den randen med grønske jeg tenkte på. Ser at den gjerne begynner litt over vannet, så da velger jeg 5 cm. Skjal juster vannlinjen på Saowanee til someren.

Neste spørsmål: Praktisk måte til å merke av vannlinjen når båten er på vannet? Måling langs skutesiden blir vanskelig pga. båtens form.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Pleier å merke etter opptak,har også badet men har benyttet Terjesen jolla mi ved enkelte tillfeller.... Sistnevnte ser nok litt komisk da to fullvoksene gubber plasker rundt i dette badekaret!!

På litt større og stabile båter er kombinasjonen kosteskaft,isopor og tusj en idiell løsning,på mindre båter er det greit å ha med en person som motvekt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...