GeirKS Startet 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2011 Hvilke av disse bør man satse på? Noen nevnte i en annen tråd at D5 var en ganske gammel konstruksjon...? Hvordan er driftssikkerheten, varmeeffekten, støyen og strømforbruket på disse to? Bruker man "digitalmodulator 801" for å lese feilkoder på D5 også, eller er den eldre enn det diagnosesystemet? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Hvis ikke du har bruk for effektforskjellen som er ca 1-1,5 kw ville jeg gått for D4. Mindre strømforbruk, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Noen nevnte i en annen tråd at D5 var en ganske gammel konstruksjon...? Det mener jeg er feil, den nye D5 kom faktisk etter D2/D4. Nye D5 bruker samme digitalmodulator, ikke den gamle D5 modellen. D5 skyver 240 m3/h luft, D4 160 m3/h, derfor trekker den 40W mer på fullt. Redigert 1.Februar.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 I følge info fra mitt lokale Eber verksted er D5 en eldre, digitalisert konstruksjon. D4 er en nyere konstruksjon som er konstruert for digital styring. Velger du D5 er mitt råd at du får den borret opp slik vi fikk med vår. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Er ikke strømforbruket på D5 nesten dobbelt av D4? Mener det var det for få år siden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Joda D5 trekker 40W mer. D4 40W på full fres. D5 80W. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Det mener jeg er feil, den nye D5 kom faktisk etter D2/D4. Jeg har hørt at det skal komme ny D5 på 6 KW, men har ikke registrert at den er i markedet ennå. Vil fraråde på det sterkeste å installere gammel D5 pga strømforbruk, støy og styring. Har selv to D4 og er meget fornøyd. Det eneste jeg kan sette fingeren på, måtte være en noe upresis temperaturregulering. Dette delvis pga varme fra displayet påvirker sensoren og fører til at varmer kan slå seg av. Dette problemet forsvant på den ene varmeren da jeg monterte ekstern tempsensor, noe jeg vil anbefale å gjøre først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 D5 er en GAMMEL konstruksjon som kun er "digitalisert" Brennerhus viftemotor etc er likt som det var i 1982 eller hva det var.. D4 er mange reiser mer effektiv og mer strømsvak og MYE mindre tull med Soting etc. Påstandende har jeg fra en god venn som har jobbet hos impotøren(Termomarin) i en årrekke. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Vil fraråde på det sterkeste å installere gammel D5 pga strømforbruk, Det store strømforbruket er vel kun relatert til at den skyver mye mer luft ? Dette er det nok vanskelig å komme utenom vil jeg tro. Når en dieselvarmer først er tent, er det vifte som først og fremst trekker strøm. Wallas f.eks trekker lite strøm, men skyver svært lite luft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Har selv to D4 og er meget fornøyd. Det eneste jeg kan sette fingeren på, måtte være en noe upresis temperaturregulering. Dette delvis pga varme fra displayet påvirker sensoren og fører til at varmer kan slå seg av. Dette problemet forsvant på den ene varmeren da jeg monterte ekstern tempsensor, noe jeg vil anbefale å gjøre først som sist. Dette var interessant. Jeg skiftet også til ny "digitalmodulator 801" for min Eber D2 og koblet slik at jeg bruker den innebyggede sensoren. Men jeg skal sannelig koble over til den eksterne sensoren som fremdeles står der den sto, 10cm unna regulatoren og se om reguleringen blir bedre. Men dårlig, regulerer den ikke slik det er nå heller. Ellers vil jeg fraråde å kjøpe kraftigere varmer enn en strengt tatt behøver. Med for stor varmer risikerer en soting pga. at den går for mye på lav effekt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Strømforbruket var nok det viktigste momentet nå jeg monterte D4 i 40 fot seilbåt. Fungerer greit i minus 4 i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Selv fyrer jeg med 6kW gassvarmer, ingen soting, ingen lukt, lite støy, lite strømforbruk. Dieselvarmer er jeg ferdig med heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Selv fyrer jeg med 6kW gassvarmer, ingen soting, ingen lukt, lite støy, lite strømforbruk. Dieselvarmer er jeg ferdig med heldigvis. Hvordan er det med fuktighetsutvikling med gass? Hva slags gassvarmer bruker du? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fjellbonden Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Men jeg skal sannelig koble over til den eksterne sensoren som fremdeles står der den sto, 10cm unna regulatoren og se om reguleringen blir bedre. Ser frem til resultatet av forsøket. Fint om du rigger opp et "nøytralt" termometer ved siden av regulatoren også. Jeg har prøvd meg litt frem, og registrert at den varmeren som reguleres av innebygd sensor kan akseptere opp til 5°C under innstilt temp, mens den med ekstern sensor holder den innstilte temperaturen. Dessuten registrerer jeg at et display som er på viser ca 2°C høyere temp enn et som er avslått og avkjølt. Lurer på om varmeren kan få litt "panikk" ved oppstart når temperaturen i omgivelsene stiger, og så stiger temperaturen i displayet i tillegg. Derfor har jeg stor tro på ekstern tempsensor. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Hvordan er det med fuktighetsutvikling med gass? Det er ingenting, lukket forbrenning og eksos ut av båten, akkurat som på en dieselvarmer. Jeg har en Truma Combi, bereder og varmer i ett. 6000W gassvarme, 2x900W el varme v-landstrøm. Ved landstrøm prioriterer den strøm slik at det går mindre gass. Alltid varmt vann i uthavn, luksus rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Hvor mye gass går det ved full effekt? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Velger du D5 er mitt råd at du får den borret opp slik vi fikk med vår. Heisann hva menes med borret opp? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Er det en av disse du har MIX?? Har du sigøynertralle?? siden disse er til camingvogn/bil Varmer Combi 4 Combi 4E Combi6 Combi 6E Gass Propan/butan 30mbar Propan/butan 30 mbar Propan/butan 30 mbar Propan /butan 30 mbar Gassforbruk 160-320g/t 160-320g/t 160-480g/t 160-480g/t Strømforbruk 12V 0,2-5,6A - snitt 1,2A 02,-5,6A - snitt 1,2A 0,2-5,6A - snitt 1,2A 0,2-5,6A - snitt 1,2A Strømforbruk 230V 3,9A/900W-7,8A/1800W 3,9A/900W-7,8A/1800W Beredervolum 10Liter 10Liter 10 Liter 10 Liter Vanntrykk Maks 2,8bar Maks 2,8bar Maks 2,8bar Maks 2,8bar Vekt 15,6kg 15,6kg Viftekapasitet 287m3/t 287m3/t 287m3/t 287m3/t Slangedimensjon utvendig 65mm 65mm 65mm 65mm Oppv. tid vann gass sommerdrift 60 grader - ca 20min 60 grader - ca 20min. 60 grader - ca. 20min. 60 grader - ca. 20 min Oppv. tid vann gass vinterdrift 60 grader - ca 80min. 60 grader - ca 80min. 60 grader - ca. 80min. 60 grader - ca. 80 min. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Heisann hva menes med borret opp? Det er et hull rett under kanten på sila (der glødepluggen sitter). Dette er ca 2 mm originalt. Vårt er borret opp til mellm 3,5 og 4 mm om jeg husker rett fra hva vår lokale "Eber Miraculix" sa. Det var visst vanlig at dette hullet kokset igjen - og da soter varmeren og etterhvert ryker glødepluggen. Vi ble også rådet til å kjøre varmeren 10 minutter på max før vi slår den av slik at den får blåst seg skikkelig ren. Etter at dette ble gjort har vår D5 fungert helt utmerket. Vi har også fått satt inn den digitale styringsenheten slik at vi selv kan lese av feilkoder og slette disse. Det har stor verdi mener jeg - for de vanligste feil fikses meget enkelt rent fysisk - og nå slipper vi å dra til verskted for å slette feilkoder. Dog har vi ikke hatt behov for det etter at varmeren ble borret opp. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Bruker denne tråden. Min eber D3 virker ikke da eg kjøpte båt sist høst og no har eg prøvd å finne feilen men har enda ikke funnet ut, og eg lurer på hvilken årgang ble den laget? Regne med den har vært i siden båten var nytt i 1985. Tidligere eier visste ikke hvor gammel den er. Noe som vet? Også har den eget tank ( ca 8-10 liter) som blir fylt opp på dieselretur fra motoren, er det vanlig og hvorfor er det slikt, og ikke rett fra hoved tanken? Håper eg blir klokere fra dere i romjula Ha fortsatt fin romjul. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Kaskazi Svart 28.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2011 Joda D5 trekker 40W mer. D4 40W på full fres. D5 80W. Valget ditt avhenger av hvordan du bruker båten. Skal du benytte båten vinterstid og du skal varme opp kald båt, så er det fornuftig å velge en varmer med mange kW og stor luftmengde. Ved kontinuerlig fyring trekker en D5 30 W ved 2.7 kW. Brenneren er konstruert til å brenne i 4 ulike trinn for å m unngå start/stopp og soting. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 (redigert) Bruker denne tråden. Min eber D3 virker ikke da eg kjøpte båt sist høst og no har eg prøvd å finne feilen men har enda ikke funnet ut, og eg lurer på hvilken årgang ble den laget? Regne med den har vært i siden båten var nytt i 1985. Noe som vet? Også har den eget tank ( ca 8-10 liter) som blir fylt opp på dieselretur fra motoren, er det vanlig og hvorfor er det slikt, og ikke rett fra hoved tanken? Siden de klarsynte ikke har svart. Skal jeg prøve og få deg på gli. Et bilde er bra. Manualer er her. http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx og her https://baatplassen.no/i/forum/48-diverse-dokumentasjon/ Starter ikke ? Ikke en lyd? Det som kan hjelpe er at en går over ALLE kontakter, sikringer, sjekker at en har ren og glødeplugg som virker, at dieselpumpa leverer diesel og at en har masse strøm, og med en kraftig batterilader tilkoplet batteriet. Og så er det MAaANGE tips å finne her. Du søkte etter eberspächer returnerte 283 resultat Ha fortsatt fin romjul du også, lykke til Det med dentanker er ikke dumt en har ren diesel til Eber`n, regner med at det er overløp tilbake til hovedtanken Redigert 29.Desember.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
torbi Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 roger-jo Takker.. Evt dersom den som eg har no er helt ubrukelig ellerproblem med å få tak i nye deler , da tenkte eg på en ny eber D4, hmm Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.