selco99 Startet 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2011 jeg skal legge opp elektrisk anlegg i båt, og jeg vet ikke hva jeg trenger. så jeg trenger litt tips på hva jeg trenger:) tusen takk på forhånd!:) Johan Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Hei og Velkommen til Baatplassen Det du trenger får et greit anlegg er = http://www.biltema.n...er/Bryterpanel/ Ledning. Helst Svart og Rød ( Jord / - og + ) Sikringer Kabel sko ( Det beste er å bruke loddebolt og tinn til å lodde kablene, og krympestrømpe) Batteri Koblingskinne . 2 stykk, En til Jord og en til + Det bryterpanelet e linket på toppen er utrolig greit. Det er komplett med brytere å sikringer så du slepper å legge inn sikringer selv. Veldig lettvint Helt litt strips får å få litt oversikt, og det blir litt penere. Sånn at ikke ledninger ligger og henger overalt. Mulig e har glemt noe, men tror e har det meste. Bare å spørre om det er noe mere Lykke til Redigert 1.Februar.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Anbefaler på det sterkeste å bruke fortinnet ledning, pga irr og korrosjon. Kabelsko med krympe"hals" er bra, lodding er det delte meninger om, tinnet trekker et stykke inn i lederen slik at den blir stiv og mister fleksibiliteten, jeg bruker kun presskabelsko og er fornøyd med det! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Retox_93 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Kabelsko funker veldig greit, Men lodding skal vist være best etter det e har hørt av fagfolk. Men mye lettere med kabelsko Sitér dette innlegget Link to post
selco99 Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Takk for tipsene, de er til stor hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Fra annen tråd: For meg er det og legge tinn på en koberledning før den blir skrud/klemt fast totalt tabu. Tinnet fører til at koblingen etter en tid blir dålig ov det utvikles varme i koblingspungtet. I vanlig installasjon er en slik utførelse ikke tilatt. Bruk isolert kabelsko og ei skikkelig tang. Tang som koster en 50-lapp er ikke godt nok. Viktig som nevnt ovenfor at du bruker fortinnet kobbertråd (og stor nok mm2). Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Kjøp deg en slik en = http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang1/ Sitér dette innlegget Link to post
selco99 Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 okey:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.