Jump to content

Yanmar kommer med konkurrent til VPs D6

Thorlyn

Recommended Posts

Ja da kommer Yanmar med direkte motbud på VPs omtalte D6 motorer.

Yanmar har valgt TOYOTA sin LC motor som er en V8 diesel med følgende spec:

Motoren blir levert fra 320hk til 375 hk etter hva jeg har skjønt og med yanmars eget drev som er hydraulisk.

8LV-320-370Z

Number of cylinder 8 in V-90 - - -

Output at crankshaft mhp/kW 320 - 235 - - -

Rated Speed rpm 3800 - - -

Displacement L / cu in 4,46 / 272,24 - - -

Standard drive ZT370 - - -

Weight with gear/drive Kg (lbs) 550 (1213) - - -

Environmental

8lvzt370lr.jpg

Blir spennende dette om de tar opp kampen med VPs "skuddsikre D6 motorer" :rolleyes:

Legg merke til vekten.. 550 kg MED DREV :tongue:

Dette er Toyotas topp motor så mine forventninger er høye.. Common rail teknikk har den self etter dagens standard.

Her er link til produsent : Yanmars V8

Tomt for Diesel nå igjen!!

Mener dette drevet Veier 112 kilo med Yanmar sine propeller. Så motoren er faktisk ganske lett..

Det stillegående, hydrodynamiske ZT350 har en ny type hydraulisk clutch for mykere innkobling, presisjons-smidde tannhjul for lang levetid, to kontra-roterende propeller for å maksimere aksellerasjoen og gi god retningsstabilitet. Drevets har stor ror-dimensjon, som gir god manøveringsegenskaper på båter med singel og twin installasjoner. Levers med reduksonene: 1,65 og 1,78 på motorer opp til 350hk og 3800 o/min.

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

ZX370 mener du vell? thumbsup.gif Eller??

Leveres de ikke med ZT350 åsså? smiley.gif

Også det nye hydrodynamiske drevet ZX370 er helt nytt. Her har man integrert en mer stillegående girveksling som har fjernet all klask og klunk som er vanlig i mange drevutgaver. Du kan også få den med det nye pod- styresystemet som er utviklet av Yanmar. Da med andre girløsninger fra ZF.

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Ang denne nye v8 dieselen.. det er et par minuser etter hva jeg ser det.. målene på den er ikke akkuratt kjempe små.. Den er 10cm bredere enn D6 samt litt lengre (1cm) og noe høyere.. vekten derimot er hele 200KG MINDRE. Men med tanke på REPOWER i eldre båter så blir nok denne v8 en tight fit i mange motorrom. Men spennede blir det og få noen test fakta på bordet :thumbsup:

Hallo, en V8 som er kun 10cm bredere enn en R6, hva hadde du ventet deg ? :confused:

Burde selvsagt vært smalere en en rekkemotor :crazy: Men at den faktisk er lengre er jo litt :blush:

Hadde ikke ventet det, MEN med tanke på plassen til rådighet i de fleste båter så blir det tight og kanskje umulig uten omfattende ombygninger i en repower situasjon. Så skal det også nevnes at det ALLTID skal etterstrebes MINST mulig avstand mellom drevene/motorene for best mulig performance etter hva de lærde konstruktører sier.

I USA så snakkes det mye om at disse kan erstatte Big block motorer.. men med tanke på lengden så er det ikke sikkert det går.. jeg var faktisk overasket ovar at den er lengre ennn en R6..

Uannsett blir det artig og se denne i aksjon.. VW har jo også sin V8 som cummings nå skal bruke.. der blir vel heller drevene problemet.. Mercruiser har liksom ikke fått til det med holdbare drev.

Det måtte jo bare være en D-serie eier som kom med bare svada.

Det blir interessant å se faktisk monteringslengde i båten. VP jobbet mye for å få D serien ikke særlig lenger enn KAD motorene. Dette ble bla løst ved å flytte styresylindere ut på drevet. Avstanden mellom akterspeil og motor er veldig kort på D serien. Jeg håper Yanmar har tenkt på det samme.

10 cm mindre mellom motorene tror jeg ikke har så stor effekt på motoroplasseringene - men BMI kravet på mekaniker strammes nok ytterligere til :smiley:

- men BMI kravet på mekaniker strammes nok ytterligere til :smiley:

:headbang: Ligger dårlig til skjønner jeg.. godt en ikke jobber med dette til daglig :smash:

Ser på tegningene at den vil bygge 1083,5mm fra Transom/hekken og inn i motorrom.

det blir det samme som D6 ca.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

• 1 måned senere...

Ja for de som er interisert i tekniske spec på denne nye motoren så har Yanmar kommet med full spec nå..

370hk versjonen skyver 800nm+ fra 2200rpm og opp til 3200rpm ca.. :thumbsup:

Maks dieselforbuk ved full throttle er 72L i timen.. :eek:

Hele spec skjemaet kan ses her.

http://www.promot.ch/fileadmin/media/promotag/pdf/TechDaten/Yanmar/2011/8LV-320__8LV-370_LR.pdf

Er litt opp til en selv også hva en vil ha. Kundens behov er viktig.

Veldig sant Hansi.. Hvis kundene etterspør Yanmar så får de det.

Vet bla Windy møter kundens ønske og har tidligere levert med yanmars 315hk i sine båter..

Nå som yanmar har kommet med "full pakke" fra seg selv så tror og håper jeg at produsentene ser dette..

Yanmar leverer for første gang også full Can bus styring og de leverer også med joistick kjøring ala vp for de som ønsker dette.. :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...