Thorlyn Startet 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2011 Ja da kommer Yanmar med direkte motbud på VPs omtalte D6 motorer. Yanmar har valgt TOYOTA sin LC motor som er en V8 diesel med følgende spec: Motoren blir levert fra 320hk til 375 hk etter hva jeg har skjønt og med yanmars eget drev som er hydraulisk. 8LV-320-370Z Number of cylinder 8 in V-90 - - - Output at crankshaft mhp/kW 320 - 235 - - - Rated Speed rpm 3800 - - - Displacement L / cu in 4,46 / 272,24 - - - Standard drive ZT370 - - - Weight with gear/drive Kg (lbs) 550 (1213) - - - Environmental Blir spennende dette om de tar opp kampen med VPs "skuddsikre D6 motorer" Legg merke til vekten.. 550 kg MED DREV Dette er Toyotas topp motor så mine forventninger er høye.. Common rail teknikk har den self etter dagens standard. Her er link til produsent : Yanmars V8 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) finnes det dreimomentkurver å se på? veldig bra at VP får konkurranse. Redigert 1.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Omtalt HER for en tid siden. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Se der ja MIX.. makan den artikkelen gikk meg hus forbi gitt ja veldig bra at VP får konkuranse.. de trenger virkelig en oppstrammer spør du meg.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Mener dette drevet Veier 112 kilo med Yanmar sine propeller. Så motoren er faktisk ganske lett.. Det stillegående, hydrodynamiske ZT350 har en ny type hydraulisk clutch for mykere innkobling, presisjons-smidde tannhjul for lang levetid, to kontra-roterende propeller for å maksimere aksellerasjoen og gi god retningsstabilitet. Drevets har stor ror-dimensjon, som gir god manøveringsegenskaper på båter med singel og twin installasjoner. Levers med reduksonene: 1,65 og 1,78 på motorer opp til 350hk og 3800 o/min. Redigert 1.Februar.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Denne motoren kommer med et nytt drev som kalles ZT370.. tror nok denne bamsen lett skyver over 1000nm.. men finnes ikke kurver enda.. blir spennende og lese første test i en båt av dette Redigert 1.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) ZX370 mener du vell? Eller?? Leveres de ikke med ZT350 åsså? Også det nye hydrodynamiske drevet ZX370 er helt nytt. Her har man integrert en mer stillegående girveksling som har fjernet all klask og klunk som er vanlig i mange drevutgaver. Du kan også få den med det nye pod- styresystemet som er utviklet av Yanmar. Da med andre girløsninger fra ZF. Redigert 1.Februar.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Båtliv har skrivd feil.. drevet heter ZT 370.. du ser det på bildene. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Ok Jaja, får satse på noen her inne prøver det ut, og kommer med tilbake meldinger Tror ikke de vil angre Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Ang denne nye v8 dieselen.. det er et par minuser etter hva jeg ser det.. målene på den er ikke akkuratt kjempe små.. Den er 10cm bredere enn D6 samt litt lengre (1cm) og noe høyere.. vekten derimot er hele 200KG MINDRE. Men med tanke på REPOWER i eldre båter så blir nok denne v8 en tight fit i mange motorrom. Men spennede blir det og få noen test fakta på bordet Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
tkb Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Spennende tider nå ja. Med VW/CMD sammarbeid i tillegg,så skal Volvo få noe å bryne seg på. Håper de er konkuransdyktige på pris.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Thorlyn skrev On 1.2.2011 at 19.51: det er et par minuser etter hva jeg ser det.. målene på den er ikke akkuratt kjempe små.. Den er 10cm bredere enn D6 Hallo, en V8 som er kun 10cm bredere enn en R6, hva hadde du ventet deg ? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Burde selvsagt vært smalere en en rekkemotor Men at den faktisk er lengre er jo litt Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Mix skrev On 1.2.2011 at 22.07: Hallo, en V8 som er kun 10cm bredere enn en R6, hva hadde du ventet deg ? SeaRaymond skrev On 1.2.2011 at 22.13: Burde selvsagt vært smalere en en rekkemotor Men at den faktisk er lengre er jo litt Hadde ikke ventet det, MEN med tanke på plassen til rådighet i de fleste båter så blir det tight og kanskje umulig uten omfattende ombygninger i en repower situasjon. Så skal det også nevnes at det ALLTID skal etterstrebes MINST mulig avstand mellom drevene/motorene for best mulig performance etter hva de lærde konstruktører sier. I USA så snakkes det mye om at disse kan erstatte Big block motorer.. men med tanke på lengden så er det ikke sikkert det går.. jeg var faktisk overasket ovar at den er lengre ennn en R6.. Uannsett blir det artig og se denne i aksjon.. VW har jo også sin V8 som cummings nå skal bruke.. der blir vel heller drevene problemet.. Mercruiser har liksom ikke fått til det med holdbare drev. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) SeaRaymond skrev On 1.2.2011 at 22.13: Burde selvsagt vært smalere en en rekkemotor Men at den faktisk er lengre er jo litt 1 cm Det måtte jo bare være en D-serie eier som kom med bare svada. Redigert 1.Februar.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 spennende motor! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Nå skjønner jeg hvorfor Yanmar valgte Toyota motor her ser man en pick up på tur med båten på slep med nevnte motor i bilen.. en annen mud freak her.. fin lyd De har sikkert vanntette ECUer på disse motorene Redigert 1.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Comforthe Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Denne nyeheten har ikke jeg fått med meg før nå. Det blir veldig spennende å høre erfaringne etterhvert :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Mix skrev On 1.2.2011 at 22.28: Det måtte jo bare være en D-serie eier som kom med bare svada. Det blir interessant å se faktisk monteringslengde i båten. VP jobbet mye for å få D serien ikke særlig lenger enn KAD motorene. Dette ble bla løst ved å flytte styresylindere ut på drevet. Avstanden mellom akterspeil og motor er veldig kort på D serien. Jeg håper Yanmar har tenkt på det samme. 10 cm mindre mellom motorene tror jeg ikke har så stor effekt på motoroplasseringene - men BMI kravet på mekaniker strammes nok ytterligere til Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 2.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 Det er mange båter som baserer seg på kun en motor, og da bør det bli danseplass uansett. Fremtiden er lettdrevne skrog og en motor, eller? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Thorlyn Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2011 (redigert) Bitteliten skrev On 2.2.2011 at 8.06: - men BMI kravet på mekaniker strammes nok ytterligere til Ligger dårlig til skjønner jeg.. godt en ikke jobber med dette til daglig Ser på tegningene at den vil bygge 1083,5mm fra Transom/hekken og inn i motorrom. det blir det samme som D6 ca. Redigert 2.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 4.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Ja for de som er interisert i tekniske spec på denne nye motoren så har Yanmar kommet med full spec nå.. 370hk versjonen skyver 800nm+ fra 2200rpm og opp til 3200rpm ca.. Maks dieselforbuk ved full throttle er 72L i timen.. Hele spec skjemaet kan ses her. http://www.promot.ch/fileadmin/media/promotag/pdf/TechDaten/Yanmar/2011/8LV-320__8LV-370_LR.pdf Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2011 Håper Yanmar kommer litt sterkere inn hos båtbyggere. Vi vil gjerne ha flere valg enn VP. Det har ikke minst VP godt av Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Bitteliten skrev On 4.3.2011 at 22.31: Håper Yanmar kommer litt sterkere inn hos båtbyggere. Er litt opp til en selv også hva en vil ha. Kundens behov er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Hansi skrev On 5.3.2011 at 1.09: Er litt opp til en selv også hva en vil ha. Kundens behov er viktig. Veldig sant Hansi.. Hvis kundene etterspør Yanmar så får de det. Vet bla Windy møter kundens ønske og har tidligere levert med yanmars 315hk i sine båter.. Nå som yanmar har kommet med "full pakke" fra seg selv så tror og håper jeg at produsentene ser dette.. Yanmar leverer for første gang også full Can bus styring og de leverer også med joistick kjøring ala vp for de som ønsker dette.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.