Jump to content

Yanmar kommer med konkurrent til VPs D6


Thorlyn

Recommended Posts

Ser at Hyundai V6-dieseln er kun 87 cm lang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...

Høy "MÅ HA" faktor på denne da :smiley:

yanmarv8.jpg

 

Hvis den holder sedvanlig yanmar/toyota kvalitet så er det vel en av de mest perfekte og universale marinedieselmotorer som er produsert på år og dag. Bortsett fra at den sikkert er svindyr da.

Vekt/effektforholdet er jo helt optimalt for planende båter med 0,82 hk/kg mens f.eks. D6-370 er nede på 0,64 hk/kg (eks. drev/gir)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja pris på den med ZT370 drev. Om prisen er under 500 så blir jeg nesten overrasket :rolleyes:

Selv om den ikke burde koste ett øre over 400, men staten skal vel ha sine kroner....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Fikk svar fra Yanmar:

"Prisene på 8LV forventes å bli klare og sendt ut til markedet i løpet av en ukes tid. ZT370 er en forsterket utgave av ZT350"

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vekt/effektforholdet er jo helt optimalt for planende båter med 0,82 hk/kg mens f.eks. D6-370 er nede på 0,64 hk/kg (eks. drev/gir)

Ser at vekt på min motor + drev/propell er 515 kg (Yanmar Dmax med Bravo 1). Vekt uten drev fant jeg til å være rundt 430 kg. Den yter 370 HK. Maks moment er 700 nm ved 2500 rpm. Forbruk er drøye 45 liter diesel timen ved 3800 rpm (da gjør båten min omtrentlig 50 knop).

 

Det jeg ikke helt ser, er hvordan den nye motoren til Yanmar skal være "bedre" enn 6LPA ved lette installasjoner og 6LY3 ved tyngre installasjoner?

6LY3 : 440hk, 640 kg tørrvekt, ca. 100 liter diesel timen ved nesten topp turtall.

 

Common rail, gir det forbedringer i forhold til utslipp?

I og med at forbruk på den nye motoren er oppgitt til 70 liter timen, så kommer den mye dårligere ut enn min nåværende motor.

 

Enda ikke sett D-motorene fra VP i noen "performance" båter. Som regel er det kun Yanmar 6LPA eller 6LY3

 

Spør av ren nysgjerrighet.

Link to post
Det jeg ikke helt ser, er hvordan den nye motoren til Yanmar skal være "bedre" enn 6LPA ved lette installasjoner og 6LY3 ved tyngre installasjoner?

6LY3 : 440hk, 640 kg tørrvekt, ca. 100 liter diesel timen ved nesten topp turtall.

 

Common rail, gir det forbedringer i forhold til utslipp?

I og med at forbruk på den nye motoren er oppgitt til 70 liter timen, så kommer den mye dårligere ut enn min nåværende motor.

 

8LV 4,5 liters V8'eren har naturligvis kraftigere moment enn 6LPA, selv om jeg ikke har funnet noen tall. Common rail gir vel forbedringer på både utslipp, forbruk og støynivå.

 

Fordelen mot 6LY3 er jo naturligvis bl.a. vektbesparelsen på nesten 200 kg.

Videre er den vel både kortere og lavere.

Men er den kortere enn 6LPA ? 8LV er 1122 mm lang.

 

70 liter i timen virker svært gunstig hvis det er 8LV-370 på full gass.

Min 250 hk VM-diesel bruker vel bortimot 60 liter i timen.

Hvis forbruket ditt er 45 liter i timen ved et visst turtall så tar du jo ut langt under full effekt.

6LPA bruker ca 67 liter i timen såvidt jeg kan se.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men er den kortere enn 6LPA ?

 

70 liter i timen virker svært gunstig hvis det er 8LV-370 på full gass.

Min 250 hk VM-diesel bruker vel bortimot 60 liter i timen.

Hvis forbruket ditt er 45 liter i timen ved et visst turtall så tar du jo ut langt under full effekt.

6LPA bruker ca 67 liter i timen såvidt jeg kan se.

6LPA er 1145mm lang.

 

Jeg har ingen nøyaktig måling på forbruker. Bare at jeg testet med å fylle opp tanken, deretter kjøre i 3800-3900 rpm i en time (mellom 50 og 53 knop), for så å fylle opp igjen. Da var det litt under 50 liter jeg fylte på. Regner derfor med at jeg vil nærme meg 45 liter ved ca. 3700-3800 rpm og marsjfart på 50 knop. Maks rpm er 4000.

 

goldfish skal slippe d-max med 450hk, med denne som basis.. :)

Seriøst?! :flag:

Har du noe mer informasjon om den?

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

6LPA er 1145mm lang.

8LV er 1122 mm lang så det var hårfin forskjell.

Høydemessig er det visst også bare 20 mm forskjell i 8LV's favør.

 

Grei oversikt her over data på 6LPA-STZ(T)P2 med tre bravo drev samt ZT350 http://www.yanmar.com.au/marine/lp_series/lpseries.htm

 

Fin å se på denna 8LV-saken

Yanmar.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men 1300Nm blir vel vanskelig å temme for et drev.

Hvorfor det? Er det noe forskjell på om tannhjula sitter bak eller inni båten?

Når det gjelder forbruk er det nok små forskjeller mellom forskjellige merker så lenge teknologien er av samme generasjon og at motoren arbeider innenfor riktig turtallsområde. De ligger omtrent på 150 gram per hk-time. :thumbsup:

Link to post

I et drev sitter det to 90-graders vinkelgir som det jo vanligvis ikke gjør i installasjoner med fast aksling. Så belastningen på konstruksjonen blir jo en annen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis forbruket ditt er 45 liter i timen ved et visst turtall så tar du jo ut langt under full effekt.

6LPA bruker ca 67 liter i timen såvidt jeg kan se.

 

Kan være at jeg tar litt feil, teerex. Jeg leser av rpm ut fra turtelleren på dashbordet. Leste nettopp om noen som har ganske stor mismatch mellom hva den viser og hva motoren faktisk kjører på.

Tror kanskje jeg må kjøpe/låne meg noe slikt og ta en liten kontroll:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Universell-turtallsteller/

 

Det som er sikkert, er at jeg bruker 180 liter diesel fra Trondheim til Ålesund. Snitthastighet er 51 knop og det er en distanse på ruten jeg kjører på ca. 180 nautiske mil. Så da ligger jeg på 1 liter per nautisk mil, med hastighet i overkant av 50 knop. Det jeg ikke kan si med sikkerhet, før jeg har kontrollert turtall, er hva motoren bruker på maks turtall :)

 

Ser også at Goldfish setter maks turtall til 4400 rpm på D-Max 380. Jeg har alltid holdt meg til at maks er 4000. Må vel teste om motor ligger på 4000 når turtelleren viser 4000.

Kan man finne maks turtall på en motor, ved å kjøre den i fri? Er det noe som kan ta skade av å kjøre på maks turtall uten at den er i gir?

Link to post

Er det virkelig så nøye hvor mye motoren bruker da? Har du litt liten tank? Det som iallefall er sikkert er at hvis du dytter spakene forover, bruker du mere suppe :giggle: og får du mere turtall får du også høyere effekt, altså bruker du mere av djevelens munnvann :cool:

Link to post

Er det virkelig så nøye hvor mye motoren bruker da?

Vel, kan virke som at jeg ikke kjører på det turtallet jeg tror jeg kjører på. Det er viktig ;)

Om noen sier motoren min kan bruke 67 liter diesel per time og jeg ikke får til mer enn 50 liter per time, så er det noe som mangler...

Link to post

D-max 370 må vel bruke litt mere enn 67 liter pr. time på full gass.

Standard 6LPA 315 hk bruker ifølge diverse nettsteder 17 GPH, altså ca 64 l/h på max rundt 3800-3900 rpm.

Yanmars egne data viser 60-67 l/h (litt vanskelig å lese av de forbruksgrafene og jeg finner forskjellige grafer).

Går man ned ca 300 rpm synker forbruket til 47-49 l/h viser diverse målinger og tester.

 

Hvis D-max 370 har 370 veivhester så har den 17% mere effekt og burde da bruke 17% mere enn 64 l/h, altså 75 l/h på max og rundt 55 l/h ved 3-400 rpm ned fra max. Men det er jo spekulasjoner :cool:

 

Enten er D-max en revolusjon forbruksmessig eller så viser turtelleren litt for mye :confused:

 

Men hvis goldfishen topper rundt 60-62 knop så må vel turtallet være 15-20% lavere ved rundt 50 knop enn på max. dvs. fra 4000 ned til 3400/3200 eller fra 4400 ned til 3740/3520 rpm.

Kan jo tyde på at turtelleren viser 100-200 rpm for mye. Kanskje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvorfor det? Er det noe forskjell på om tannhjula sitter bak eller inni båten?

 

En stor forskjell er diameteren som er tilgjengelig. Stor diameter gir flere tenner ved samme modul. Flere tenner gir mindre kraft og overføre pr tann. Det resulterer i mindre flatetrykk og dermed mindre slitasje og dermed lengre levetid... Enig? :smiley:

 

Man kan selvfølgelig lage et stooort drev men da synker farta og forbruket øker (jeg tenker da 30-60 kn)

Link to post
  • 8 måneder senere...

Ja da har Båtmagasinet kåret en vinner :cheers_wine:

 

I januarutgaven har de testa VP D6-370, CMD(VW) TDI 350 4,2 V8 og Yanmar 8LV-370 mot hverandre i samme båtmodell, Auquador 28 HT.

 

Konklusjonen slik som jeg ser det går totalseieren til Yanmar pga. mye lavere pris og vekt enn VP. Iallefall for applikasjoner der vekt og pris betyr litt, ikke minst i dobbeltinnstallasjoner.

 

Båtmagasinets konklusjon er at D6 vinner pga. lavt støynivå, bedre dreiemoment og litt lavere forbruk ved enkelte turtall.

Ingen tvil om at D6 er en imponerende bly/gullklump, men den koster jo deretter.

Og tatt i betraktning det variable ryktet til D6 her til lands de senere årene så er Yanmar/Toyota iallefall ikke et dårligere valg.

 

8LV er mest støysvak av alle på tomgang, har lavest tomgangsturtall med 550 rpm, er 235 kg lettere og hele 94.000 kroner billigere enn D6 OG faktisk billigere enn CMD TDI V8 også.

Yanmars ZT370 hydrauliske drev får også skryt med silkemyke girskift.

 

VW/Audis V8 faller litt igjennom pga. høyt turtall/støy samt noe lavere ytelse. Selv om den er 40 kg lettere og bruker mindre diesel enn Yanmar så blir det ikke bra nok i denne testen. Men for lettere båter med god støyisolasjon er det nok et godt motorvalg, iallefall etterhvert når den kommer med Smartcraft DTS elektronisk styring.

 

Forbruk i liter/nm ved marsjfart:

 

CMD: 3500 rpm 28,9 knop 1,70 l/nm (2,06 l/nm v. max 36,7 knop v. 4330 rpm)

 

VP: 3000 rpm 30,6 knop 1,67 l/nm (2,04 l/nm v. max 38,1 knop v. 3600 rpm)

 

Yanmar: 3000 rpm 26,3 knop 1,70 l/nm (1,89 l/nm v. max 37,6 knop v. 3840 rpm)

Yanmar: 3500 rpm 33,4 knop 1,86 l/nm

 

Hvilket tilsier at Yanmar i 30 knop bruker ca 1,78 l/nm.

Så det er relativt små forskjeller i forbruket. Yanmar bruker faktisk minst av alle i toppfart.

 

VP bruker desidert mest av alle ved 1500 rpm (fart rundt 7,3-8 knop) med 1,74 l/nm mot 1,11 og 1,45 for hhv. CMD og Yanmar.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forøvrig, ingen av disse motorene er jo direkte billige i et land som Norge. Kun Yanmar med kr 480.000 som ikke bikker over en halv million :sad:

Ellers hadde det jo vært fristende og gi våre eldre klassikere nytt liv med nye krefter under dørken :rolleyes:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

man får vel kvantumsrabatt da :lol:

eller kanskje gå ned et nummer eller to i størrelse på motorene hvis man trenger dem parvis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...