Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Det er bra at Yanmar endelig har en konkurransedyktig pakke. Litt synd at det tok 5-6 år for dem å forstå at D serien skulle dominere så sterkt som den har gjort. Den har jo endret hele båtmarkedet ved at små bensinmotorer forsvinner fordi D3 er lett og sterk og D6 370 passer på båter opp til 45 fot med drev (noe som var utenkelig for noen år siden). IPS endrer også mye - ikke minst at bovolumet øker ombord sammenlignet med tradisjonelle aksel løsninger. VP har gjort en veldig bra strategisk jobb her. Eneste måten å få båtprodusentene til å ta inn andre motormerker er at etterspørselen øker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Det er bra at Yanmar endelig har en konkurransedyktig pakke. Om de hadde kommet med en enda sterkere pakke på drev tror jeg de kunne fått litt mer komurransekraft. (jeg vet om kunder som ønsker D6 435 på drev) Litt synd at det tok 5-6 år for dem å forstå at D serien skulle dominere så sterkt som den har gjort. Den har jo endret hele båtmarkedet ved at små bensinmotorer forsvinner fordi D3 er lett og sterk og D6 370 passer på båter opp til 45 fot med drev (noe som var utenkelig for noen år siden). IPS endrer også mye - ikke minst at bovolumet øker ombord sammenlignet med tradisjonelle aksel løsninger. VP har gjort en veldig bra strategisk jobb her. Eneste måten å få båtprodusentene til å ta inn andre motormerker er at etterspørselen øker etter det øker samt at Yanmar må skjerpe seg alvorlig på innsalg og ikke minst oppfølging av båtbyggerne. Akkurat det siste har jeg blitt fortalt det har skortet alvorlig på Redigert 5.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 samt at Yanmar må skjerpe seg alvorlig på innsalg og ikke minst oppfølging av båtbyggerne. Akkurat det siste har jeg blitt fortalt det har skortet alvorlig på Dette har jeg også fått inntrykk av.. virker som om hele Europa Divisjonen lider under dette og er vel passive.. Skulle jo tro at de skulle være på hogget hele tiden for og posisjonere seg godt i markedet. Down under er det en annen tone.. samme med USA.. Er yanmar betalt av VP for og holde seg små Jeg håper at de virkelig kommer sterk nå som programmet dems er fullbyrdet.. blir spennende og se frammover dette. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Jeg vet at NordWest kjøpte Yanmar motorer til en 390 fra Finland. De klarte rett og slett ikke å få kjøpt motorene fra Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Yanmaren blir jo en direkte konkurrent til denne lekkerbiskenen fra VW/Audi/CMD http://www.cmdmarine.com/Product2/4.2L/4.2L.html D6 er jo i en annen klasse vekt og volum-messig, og momentmessig. Redigert 5.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) D6 er jo i en annen klasse vekt og volum-messig, og momentmessig. Kan du utdype teerex? Foruten vekt så er de vel ikke så langt unna? Jeg så nå at D6 har 5,5 liter mot yanmars 4,46. Og at D6 utvikler ca 70nm mer fra 2000 rpm til 2800 rpm mot yanmar som er stabil på 800 nm fra 2200-3300rpm og yanmars vekt da på 200 kg mindre.. Redigert 5.Mars.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Ifølge tabellen HER har f.eks. D6-435 1050 Nm og veier som kjent en del mere. Og med chip snakker vi 510 hk og 1200 Nm for de som kan/tør utnytte det. Så at D6 er en klasse over er jo reelt. Vektbesparelsen hos VW/CMD 4,2 V8 350 hk og Yanmar 4,5 V8 320-370 hk vil jo gjøre disse interessante i en rekke båter der D6 blir i tyngste laget. For drevbåter er vel ofte vekt viktigere enn høyt moment. Nå får man jo D6 helt ned i 280 hk/670 Nm for fast aksling. Det bør jo være en motor med ganske lang levetid. Men det er jo toppmodellene som er morsomme å sammenligne Redigert 5.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) bortsett fra at D6 435 ikke leveres med drev da. Kun IPS og rett aksling. Redigert 5.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Lurer på hvorfor CMD har så dårlig bilde av motoren på hjemmesiden deres når det finnes årntlie bilder. Amatørmessig maximum torque available already at 1900 rpm, range of use from 800 to 4400 rpm (maximum power of 350 cv - 257 kW at 4200 rpm; maximum torque of 700 Nm between 1900 rpm and 3300 rpm Redigert 5.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Med tanke på vedlikehold av denne motoren tenker jeg at det kan være litt knotete å komme ned i motorrommet uten å kunne tråkke på motoren. Yanmar modifiserte lokket over sin BY serie. VP har et tykt alu lokk som man kan tråkke på. PÅ min båt er det i hvertfall kjekt med drev kommer motorene lenger bak Sammenlignet med D6 370 har VW motoren ganske dårlig dreimoment synes jeg. D6 370 drar nytte av kompressoren og drar til med 820 nm fra under 1500 rpm. over 850 nm på rundt 2000 rpm. Akselerasjon er viktig på en planende båt, og det handler om dreimoment på lavt turtall. Kan trygt si at vår båt er eksempel på det - 2x1000 nm drar 14 tonn opp i plan på kort tid. Denne båtpornofilmen er vist før - men den viser hva jeg mener - langt uti der da (2.08 for å være nøyaktig). Akkurat nå begynte jeg å lengte etter våren. I følge Bonus kommer den 18. mars http://www.youtube.com/watch?v=NqO3uiMU8jY Redigert 5.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norfront Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Dette ville vært litt av en motor å ha i bil (uten norsk avgiftsystem)!! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Sammenlignet med D6 370 har VW motoren ganske dårlig dreimoment synes jeg. D6 370 drar nytte av kompressoren og drar til med 820 nm fra under 1500 rpm. over 850 nm på rundt 2000 rpm. Akselerasjon er viktig på en planende båt, og det handler om dreimoment på lavt turtall. Kan trygt si at vår båt er eksempel på det - 2x1000 nm drar 14 tonn opp i plan på kort tid. Helt enig, men så nok er ikke VW-motoren beregnet for 14-tonns båter men mere for 3-10 tonns klassen i singel og dobbelinstallasjon VW drar til med 700 NM fra 1900 rpm som ikke er så aller verst vil nå jeg si, sylindervolum og vekt tatt i betraktning (under 400 kg eks. drev. 368 kg tørrvekt har vært nevnt). Redigert 5.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Vekt/nm/hk forholdet er absolutt et relevant argument for VAG motoren. Men skal CMD lykkes må de ha motorer for båter over 10 tonn også - båtene blir større og større. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Vekt/nm/hk forholdet er absolutt et relevant argument for VAG motoren. Men skal CMD lykkes må de ha motorer for båter over 10 tonn også - båtene blir større og større Større motorer har de hatt lenge (i helt andre vektklasser da); Cummins sin kjente 5,9 liter, samt 8,3 og 8,9 liter helt opp til 10,8 liter på 715 hk http://www.cmdmarine.com/engines/commercial/inboards/QUANTUM/index.html 5,9 liter 480 hk/1278 Nm og 8,3 liter 600 hk/1799 Nm med Zeus pods http://www.cmdmarine.com/engines/rec/pods/QUANTUM/index.html Redigert 5.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Ifølge tabellen HER har f.eks. D6-435 1050 Nm og veier som kjent en del mere. Og med chip snakker vi 510 hk og 1200 Nm for de som kan/tør utnytte det. Så at D6 er en klasse over er jo reelt. OK tenkte de var relevant og sammenligne de samme eplene jeg.. nemlig 370 hk for drev og der er de "ganske" like med unntak av D6 sitt 70nm høyere moment 1 liter mer volum og 200kg mer vekt. Hvis vi snakker aklser / IPS så har yanmar motorer i samme område som VP. 340hk-480hk 5,8liter og ca 640kg. ellers så strekker Yanmars "IPS" versjon seg fra: ZF Pod Drive System offered by YANMAR Compatible with Yanmar engines up to 450 mhp ZEUS Pod Drive System offered by YANMAR Compatible with Yanmar engines from 400-575 mhp Redigert 5.Mars.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 (redigert) Flott med CMD som svinger seg. VP trenger konkurranse. Det er interessant å se at VP forsterker sin strategiske alianse med Yamaha ytterligere. Jeg lukter litt fusjon/strategisk eierskap alla bilindustri her. AB Volvo Penta and Yamaha Motor Co., Ltd have decided to set up joint working groups to evaluate the potential for deeper collaboration between the companies. On December 6, Volvo Penta and Yamaha Motor announced that they had signed an agreement involving technological collaboration relating to the development of electronic control systems for boats. This collaboration is designed to produce technological synergies in the increasingly important field of electronics. The collaboration became operational at the end of the year, but the parties have already decided to take things further and conduct joint studies of the way cooperation between the companies could be further extended. “Volvo Penta is a world leader when it comes to marine power systems. Yamaha Motor is a world leader in the outboard engine business. Our customer offerings complement one another, so we see tremendous potential for extending our cooperation with a view to creating the marine world’s most powerful combination,” says Volvo Penta’s President and CEO, Göran Gummeson. The collaboration between Volvo Penta and Yamaha Motor will not include ownership but is based exclusively on partnership in different areas in which the companies see opportunities for cooperation as a result of complementary customer offerings. Yamaha and Volvo Penta have already agreed on distribution cooperation for Volvo Penta’s marine engines on the Japanese market and the parties will study if there are such opportunities for similar ways of cooperation in other markets. In North America, Volvo Penta and Yamaha Motor have already cooperated in search for opportunities in marketing to individual boat builders, and they will continue with related efforts. Service, logistics and aftermarket are other areas in which the parties would like to look at opportunities for extended collaboration. Volvo Penta currently offers the marine world’s most global service – and has a dealer network comprising 4,000 service points all over the world. Yamaha Motor is represented in more than 180 countries and regions worldwide. The existing technological collaboration will result in the companies utilising common electronic platforms, thereby creating the potential for synergies in terms of diagnostic tools, skills, standardisation and aftermarket services. “We hope that an extended partnership with Volvo Penta, in which we will benefit from the strengths of both companies, will enable us to create a long-term, competitive alliance with unique opportunities to tackle the challenges facing the marine industry,” says Takaaki Kimura, Representative Director and Senior Managing Executive Officer of Yamaha Motor Co., Ltd. Volvo Penta’s and Yamaha Motors’ joint working groups are expected to be appointed in February På POD siden er det vel D13 som er største VP motor. 900 hester. Akkurat PODene tror jeg kommer til å revolusjonere båtdesign. Selv erkekonservative Princess må nok innse det etterhvert når konkurrentene øker innvendig volum under dekk med 20% Redigert 5.Mars.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 OK tenkte de var relevant og sammenligne de samme eplene jeg.. nemlig 370 hk for drev og der er de "ganske" like med unntak av D6 sitt 70nm høyere moment 1 liter mer volum og 200kg mer vekt. Ja 200 kg er sannelig mye epler Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Ja 200 kg er sannelig mye epler Ja blir mye eplemost av sånt 200 kg pr motor blir 4 mann av mitt kaliber det.. nesten en ferielast ekstra. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 50 kilos mann... æh? Å du mente dobbelinstallasjon? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 Å du mente dobbelinstallasjon? Self.. alt UNDER 0,1 tonn er jentete Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 ja nettopp.. vekta her viser nå faktisk 101 kg.. hviket er ca 10 kg over nominell Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 ikke mer.. 113kg på strømpelesten her.. hmmm kanskje kutte litt på styrketrening snart da Nok avsporing.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
baatsman Svart 5.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2011 ikke mer.. 113kg på strømpelesten her.. hmmm kanskje kutte litt på styrketrening snart da Nok avsporing.. Litt femi eller belgisk blå Ellers helt riktig. Stol aldri på en under 100 kg. Ooops har trent mer i det siste og har havnet på 98. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Thorlyn Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Fikk et tips av UK om at det er en produsent av motorer ute og fisker etter kunder her i Europa.. Hyundai.. De har blandt annt en CR V6 på 250 hk 500nm og kun 326 kilo.. latterlige mål er det også på den.. Sjekk link: http://www.hyundai-seasall.com/index.php?module=Ecm&action=SiteEcm&iEcmNo=1&sMode=VIEW_FORM De har kun registrert forhandler i Kroatia for øyeblikket.. men snuser på fler land da "tipsern" min trodde man kunne oppnå meget god pris på 2 stk mot at de kunne lage en artikkel på repower jobben. Etter hva jeg vet så er vel Hyundai en god motorprodusent?? store ihvertfall og med østens presisjon. SPENNENDE frammover tror jeg. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2011 Hyundai er nok bra. Problemet er jo servicenettet, hvis da ikke bilforandlerne kan serve dette men det er vel tvilsomt. Men interessant motor, tørrvekt kun 334 kg Perfekt for mindre båter samt dobbelinstallasjoner. Leveres med Bravo 1x, 2x og 3x diesel, og med "kun" 500 Nm så er iallefall ikke momentet noe problem for drevene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.