Bitteliten Startet 1.Februar.2011 Del på Facebook Startet 1.Februar.2011 (redigert) Tanken med denne tråden er tips og råd om gode pilotbøker og kart for langturer. Jeg er papirkartoman og vil gjerne ha papirkart for det meste av stedene vi skal seile Nautisk dekker til og med karibien. Men hvor får man tak i resten av verden? Her er et tips jeg fant på nettet We motored in the not existing wind some miles to a very sheltered anchorage, Puerto Maxwell, nr 10.82 in the very good Italian Pilot covering Patagonia and Tierra del Fuego. It’s a pilot you can’t live without if you are navigating this area. Redigert 1.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 (redigert) World Cruising Routes og World Cruising Destinations skrevet av Jimmy Cornell er nesten obligatorisk. Ellers har Nautisk Forlag bøker i søkk og kav. Etter det jeg forstår fra venner som er på langtur er langtur-seilere flinke til å hjelpe hverandre med informasjon, kopi av pilotbøker og kart. På noonsite.com er det også mye informasjon å hente. UK Admiralty charts - der finner du det meste. Her er siste oppdaterte liste. Geir Redigert 1.Februar.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
ahamm Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 (redigert) nautisk forlag leverer vel alt som kan skaffes. Mulig jeg kan skaffe deg BA kartkatalog for i fjor hvis du er interessert, vi får vel straks en ny. (mulig det ikke er fritidskart i den da) Redigert 1.Februar.2011 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
S/Y Ørnen Svart 1.Februar.2011 Del på Facebook Svart 1.Februar.2011 Tips og råd på norsk finner du her hos Anne på Flyt forlag: Håndbok for langturseilere innhold: Dette 2-bindsverket inneholder det meste av det du trenger å vite før du legger ut på langturseilas og ikke minst; bøkene vil være uunnværlige som oppslagsverk underveis. Om du velger å seile «Melkeruta», jorda rundt, eller for den saks skyld i hardværsseilas i Ytre Oslofjord vil du ha stor nytte av bøkene. Bøkene er proppfulle av informasjon av både praktisk og teknisk art. Av innholdet i bøkene nevnes: planlegging, reiserute, navigasjon, valg av båt, rigg og seil, motor, strøm ombord, elektronikk, kommunikasjon, selvstyring, sikkerhetsutstyr, byssa, ankring, jolle, verktøy, reservedeler, sertifikater, medisiner, forsikringer, økonomi, personlige forberedelser og seiling i hardt vær. I tillegg en rikholdig link- og litteraturliste. og ABC for Atlanterhavsseilere Gode startpunkt for informasjonsjakten! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2011 (redigert) World Cruising Routes og World Cruising Destinations skrevet av Jimmy Cornell er nesten obligatorisk. Takk - den ligger allerede på nattbordet Jeg pratet med nautisk forlag og de kan skaffe alt av kart fra Admiralty. Jeg tenker først og fremst på planleggingskart (4000 - 4022 hadde vært fint) Her er en web shop som virker litt oversiktlig http://www.toddchart.com/ Ombord ser jeg for meg at vi har 2 separate elektroniske kartsystemer (plotter og PC med GPS) og papirkart for overseiling og oversikt. Redigert 2.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 Hei Bitteliten, godt det forsatt finens flere papirkartomane. Ingen tvil om at British Admiralty kart er et godt valg. Et annet alternatv -i alle fall for nord-atlanteren og middelhavet er Imray. www.imray.com. De er rimeligere enn BA, men jeg fortrekker vel egentlig BA selv fordi det gir mer papirkart feeling. Vel så interesant er Imrays samling av pilot guides, alamanakker mm. Du kan kjøpe direkte fra dem eller fra amazon. f.eks. ville jeg ha kjøpt Atlantic Islands av Anne Hammick. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Februar.2011 Del på Facebook Svart 3.Februar.2011 har ikke lest denne selv, men hvis den er minst halvparten så god som andre pilotbøker fra Rod Heikell må denne være en must ved sidne av Cornell: http://www.imray.com/record.cfm?i_stock_code=IB0145 Sitér dette innlegget Link to post
frankD Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Kjøp kart frem til Panama. Der kopierer du kart i full størrelse til ca 10 kr pr kart for Stillehavet. Alltids noen av de andre båtene som har kart du får låne for kopiering. Selv tykke cruising guider på mange hundre sider får du kopiert for en billig penge. Alt blir i svart/hvitt, men det greier seg. I New Zealand eller Australia kan du evt kopiere kart for videre seilas hvis du ikke fikk tak i det i Panama. Noen av de store kopibutikkene har scannet kart lagret på pc, og skriver ut de kartene du ønsker. Ellers er det mange andre steder du kan få tak i kart, kopiere, bytte med andre båter etc. Har selv en meter høy stabel med kart liggende siden jeg også er papirkartoman. Sitér dette innlegget Menja Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Takk for tipset. Har lest at det er vanlig å kopiere kart. Vi skal ikke gå via Panama :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.