Jump to content

Hva er båtmeglerens ansvarsforhold ?

mateco

Recommended Posts

Har en båtmegler noe som helst ansvar for kjøp/salg av en fritidsbåt?

Kan en båtmegler stilles til noen som hels ansvar for salg/kjøp der det påvises mangler i etterkant?

En båt markedsføres av megler med "alt av utstyr" og "nyoverhalt motor".

I etterkant så viser det seg at f.eks. "radaren ikke fungerer", og at en "nyoverhalt" motor som viser seg bare å være "nyovermalt"

Er en båtmegleren kun et unødvendig kostbart mellomledd ???

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

En megler kan stilles til ansvar dersom han har med viten og vilje holdt tilbake informasjon eller gitt feil informasjon. Det som er problemet er jo hva skal en megler vite. Han må basere seg på informasjon fra selger. Altså er selger ansvarlig for denne missinformasjon.

Så ja, for kjøper er megler bare et fordyrende mellomledd.

Megler er kun en....skal vi si : annonsør? De har ,som eg forstår ingen ansvar for tilstand eller anna ifbm salg. Deres ansvar ligger kun i at de skal bringe videre opplysninger som selger har om båten. Dette er imidlertidig "vanlig" at de unnlater, for lettere å dra inn provisjonen.

Slik eg førstår regnes meglerkjøp som privatkjøp.

Håper nokon retter om eg tar feil. :smiley:

Veldig mange private bruker ordlyd: selges som forevist, selges som den står osv.

Da har de ryggen klar om det skulle dukke opp noko de ikkje viste om.

Privatkjøp som dekkes av kjøpslovens kapittel 17 som omhandler "Varens egenskap, mangler mm."

I lovens §20 2.ledd står skrevet:

"(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. "

Så er det å finne grensa om hva som burde vert oppdaget..... :worry:

Ikkje alle er teknisk kyndige....

sjølvsagt finnes det andre oppfatninger: (fra en tråd om eldre motor i båten, en oppgitt i annonse) Dette aleine er grunn til å kun kjøpe privat.

Kjøper har absolutt INGEN undersøkelsesPLIKT. Se her.

Og hvorfor i all verden er det kjøper som skal undersøke motornr.? --- og ikke selger?? Det er jo seglers båt, og selger som selger den ... det er selvsagt selger som må vite HVA det er han selger, og beskrive det korrekt.

Her går innlegger kraftig ut om at kjøper har INGEN plikt å sjekke. Altså ligger ALLT ansvar hos selger. Ikkje bare det som i hht kjøpsloven ,burde vert oppdaget av kjøper.

Så dersom det er riktig at megler ikkje påvirker juridisk ansvar rundt båtens tilstand, og sitat over er riktig, så kan du trygt forlange allt du måtte finne, utbedret på selgers( som da er forrige eier)`s regning. Så her er det maaaaange tusen å kreve. Motor er ikkje billig å overhale.

Men kanskje megler har slengt på dette om motoren på eget initiativ....for å gjere båten meir salgbar? Kva då?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Megler er kun en....skal vi si : annonsør? De har ,som eg forstår ingen ansvar for tilstand eller anna ifbm salg. Deres ansvar ligger kun i at de skal bringe videre opplysninger som selger har om båten. Dette er imidlertidig "vanlig" at de unnlater, for lettere å dra inn provisjonen.

Slik eg førstår regnes meglerkjøp som privatkjøp.

Håper nokon retter om eg tar feil. :smiley:

Skal være forsiktig med å rette men vil allikevel henvise til Worses artikkelsamling der han vel konkludere motsatt av deg mht meglers rolle og privat/forbruker kjøp:

For båtfolket er dette særdeles praktisk når det handles båt via båtmegler eller forhandler. I slike tilfelle vil det alltid være et forbrukerkjøp, selv om yrkessalgsleddet ikke selv blir part i avtalen («salg for kunde»). Dette betyr at det hele og fulle «vern» som følger av Forbrukerkjøpsloven, kommer til anvendelse mellom de private parter i et kjøp via megler.

....ikke enkelt der der..... :wflag:

Hele artikkelen finnes her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Skal være forsiktig med å rette men vil allikevel henvise til Worses artikkelsamling der han vel konkludere motsatt av deg mht meglers rolle og privat/forbruker kjøp:

For båtfolket er dette særdeles praktisk når det handles båt via båtmegler eller forhandler. I slike tilfelle vil det alltid være et forbrukerkjøp, selv om yrkessalgsleddet ikke selv blir part i avtalen («salg for kunde»). Dette betyr at det hele og fulle «vern» som følger av Forbrukerkjøpsloven, kommer til anvendelse mellom de private parter i et kjøp via megler.....ikke enkelt der der..... :wflag:

Hele artikkelen finnes her

Ja eg ser , og forstår lite egentlig.... eg har hevet ut litt av teksten, som tydeliggjer at ansvaret havner mellom de private parter i eit meglerkjøp

Handel via megler

Båtmeglerne tilsluttet BMF benytter kontraktsformularer som inneholder de nødvendige betingelser for å sikre både kjøper og selger en rimelig rettferdig avtale. Ved slike kjøp vil man som regel være trygg, med unntak for forhold ved båten som ikke kommer godt nok til uttrykk på grunn av at det benyttes en standardisert avtale. I BMFs standardavtale er det tatt inn som avtalevilkår at båten er undersøkt og kontrollert av kjøper, at den overtas "som den er", og dessuten at selger ikke har kjennskap til skjulte feil og mangler. I BMFs kontrakt er det dessuten inntatt at selgeren bekrefter at båtens tilstand er slik som meglerens opplysningsskjema viser. Alt dette gir kjøperen en noenlunde god grad av sikkerhet.

Dette er klippet fra en link worse har lagt ut tidligere.

Eg konkluderer annerledes en andre kanskje, men tekst som: "som den er" ....undersøkt og kontrollert av kjøper er altså lagt inn som standardtekst i båtmeglerforeningen sine kontrakter.

Hvordan folk kan konkludere som den nederste setningen i teksten over: Alt dette gir kjøperen en noenlunde god grad av sikkerhet forstår ikkje eg.

Men bevares en kan ikkje alltid klare å ha så åpent sinn at allt fattes ? :thumbsup:

Men eg opfatter det fortsatt slik at megler er uten ansvar egentlig. Men lovverket som benyttes om forhandlerkjøp (forbrukerkjøpsloven, ikkje kjøpsloven)kan komme til anvendelse mot privatmannen som hadde båten(selger) ?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Essensen er vel at dersom en megler er involvert vil kjøper kunne henvise til Forbrukerkjøpsloven, noe som gir kjøper et bedre vern i en evt. tvist. Og at selger, fordi han har brukt megler, risikerer et større ansvar...?

Men dette er vel forsåvidt noe på siden av hva trådstarer egentlig spurte om, meglers ansvar. Skal jeg gjette så vil jeg tippe at så fremt megler ikke på egenhånd har "pyntet" på beskrivelsen av båtens tilstand og beskaffenhet antar jeg megler vanskelig kan henges om noe viser seg å ikke være som beskrevet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...