Jump to content

Omega 28 1980, hvordan fjerne plate mellom baugbrønn og forpigg?

oda78

Recommended Posts

Hei folkens!

Har hatt noen lekkasjer i forpiggen jeg prøver å ordne og har skrudd ned alt i forpiggen, men det står igjen en plate (vertikalt) i front i forpiggen som virker å være limt rett på glassfiberen mot baugbrønnen. Det er ingen skruer i den. Må fjerne den for å få lagt inn en skroggjennomføring å lede ledningen til bauglanternen i. Lurer på to ting:

A: Er dette en forsterkning som jeg helst ikke bør fikle for mye med?

B: Hvis det ikke er en forsterkning å den er trygg og ta vekk, finnes det noe jeg kan sprøyte nedi som får limet til å slippe? Den sitter bomfast og det er vanskelig å komme til med meisel eller lignende siden den sitter ganske tett opp i hjørner og kanter, så det er både vanskelig og så er jeg også redd for at det vil gå ut over glassfiberen om jeg begynner å rive og slite i den. Tror det må mye krefter til for å få den av.

Vi snakker om en Omega fra 1980.

På forhånd takk.

Hei Geir Frode

Platen ligger klint inntil glassfiberen, så tror ikke inspeksjonsluke har så mye for seg. Har tenkt at jeg kunne filt bort litt av hjørnet det der hullet til ledningen er, men det beste hadde vært å tatt av hele plata så jeg fikk litt bedre forutsetninger å jobbe med.

Hvilken Omega er det? Hvordan er forstaget festet til skroget. Har platen en hensikt i den forbindelse, for å oppta og fordele krefter?

På min Omega 36 har de satt inn en kasse med sidevegger som bunn i ankerbrønnen. Kassen ble festet med at en støpte glassfiber over kantene på sideveggen og til skroget. Deretter boret de hull for drenering gjennom kasseveggen og gjennom skroget, hvor det da lett oppstår lekkasje, da det ikke er glssfiber/polyester mellom kasseveggen og skroget. For å få dette tett laget jeg et mye større dreneringshull i kassen enn hva det er i skroget, og støpte deretter kanten rundt hullet fast til skroget, og dermed ble det tett.

Vær klar over at når du går i litt sjø vil det komme vann inn i ankerbrønnen, og vannet vil bli kastet opp, slik at det er viktig at ankerbrønnen er tatt mot dekk.

Hei Ark!

Det er en omega 28. Forstaget bærer en furlex som er senket ned i baugbrønnen og festet på en skinne i baugen helt fremme. Akter i baugbrønnen er det glassfiber og baksiden av denne (altså sett fra forbpiggen) er platen jeg snakker om. Den er altså en halvmeter akter for innfestingen av forstaget.

På min renner vannet som kommer i ankerbrønnen ut et hull som er laget i baugen. Her er platen:

cimg3278.jpg

Som du ser har det rent en del oppe til høyre.

Det ser ut for at det har vært en lekkasje i overkant, etter bildet å dømme. Jeg ville slipt bakveggen og en ca 5 cm av skroget i ankerbrønnen og under dekk i ankerbrønnen nærmest bakveggen og støpt et par lag meg glassfifer, deretter topp coat og det er garantert tett. Jeg tror det er den enkleste metode for å få det tett. Å å ta løs platen for å feste en ny, som du må gjøre vanntett mot ankerbrønnen, blir et mye mere omfattende arbeide. Jeg tror at den platen som er der nå er festet på en slik måte. Du kan senere skru fast en teak finerplat inne i forpiggen for å gjøre veggen litt penere å se på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...