Jump to content

Ekte sjømenn og baugpropell ....

Das_Boot

Recommended Posts

Det sies at ekte sjømenn ikke har baugpropell på båten sin ....

:wink:

Hva mener du ?

Om det er ekte sjømenn eller ikke, for så være.  Har baugpropell på min 27 foter med strak aksel.  Bruker den bare når jeg finner det nødvendig.  Som oftest ikke ved vanlig tillegging til kai, men ved "lukeparkering".  God hjelp når det blåser litt.  Baugpropellen hjelper meg til å beskytte min og andres båter mot små kollisjoner.  Er ikke flau for dette.  Mener at baugpropellen ikke skal brukes i tide og utide da den bråker ganske mye.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Om det er ekte sjømenn eller ikke, for så være.  Har baugpropell på min 27 foter med strak aksel.  Bruker den bare når jeg finner det nødvendig.  Som oftest ikke ved vanlig tillegging til kai, men ved "lukeparkering".  God hjelp når det blåser litt.  Baugpropellen hjelper meg til å beskytte min og andres båter mot små kollisjoner.  Er ikke flau for dette.  Mener at baugpropellen ikke skal brukes i tide og utide da den bråker ganske mye.

Ekte sjømenn lukeparkerer ikke :lol:

Ekte sjømenn lukeparkerer ikke :lol:

Nei, men de har ABS og håndbrekk :lol: :lol: :lol:

Har rak aksel og en båt som bakker kun en vei, kunne ofte ønsket meg baugpropell. Men har klart meg i alle år med sunn fornuft og sammarbeid mellom mannskapet ved vanskelige situasjoner.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

På min gamle Astor (uten P), en Marex 27 Suncruiser, helplaner og drev hadde jeg nok mer enn en gang ønsket meg baugtruster. I sakte fart og sidevind gikk den like fort sideveis som forover.

"Ny-snekka", 30 fot, stor og tung, men med like stort om ikke større vindfang, ligger godt i sjøen og styrer fint i lengderetning. Med spring ved tillegging eller baugen i brygga klarer jeg det meste. Har til nå ikke savnet noen ekstra propell i baugen.

Men et elektrisk ankerspill står høyt på lista over nytt utstyr.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tror få ville takket nei til en baugpropell om de hadde mulighet til å ha en.

Men samtidig liker jo mange av oss utfordringer, ikke sant? Og da er det en utfordring å forsøke å mestre flest mulig situasjoner uten bruk av en støyende baugpropell. Det er klart mer elegant, enten du skal legge til, gå fra kai, eller gjøre andre manøvrer. Og en elegant manøver styrker selvtilliten.

Men trenger jeg den griper jeg selvsagt til baugpropellen, og den er alltid aktivert når jeg går inn i situasjoner hvor det kan bli bruk for den.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Alt til sin tid og plass. Men jeg har mere respekt for de som legger til uten thrusters , selvom de må prøve 2 ganger.

Så en tillegging på Koster i sommer, stor (40 fot ca)båt på vei inn til bryggen, går inn med baugen først, en mann hopper i land med en fjernkontroll og legger til båten stående på brygga. Motor, gear,gass,thrustere foran og bak, alt med en fjernkontroll.  :eek: :eek:

Han var faktisk alene i båten.

Så en tillegging på Koster i sommer, stor (40 fot ca)båt på vei inn til bryggen, går inn med baugen først, en mann hopper i land med en fjernkontroll og legger til båten stående på brygga. Motor, gear,gass,thrustere foran og bak, alt med en fjernkontroll.  :eek: :eek:

Minne meg om min langtidsfantasi: fjernstyrt jolle som er fortøyd til moderskipet ute ved moringen og som kan kan komme fjernstyrt til meg for å hente meg  :cool:

Tror få ville takket nei til en baugpropell om de hadde mulighet til å ha en.

Men samtidig liker jo mange av oss utfordringer, ikke sant? Og da er det en utfordring å forsøke å mestre flest mulig situasjoner uten bruk av en støyende baugpropell. Det er klart mer elegant, enten du skal legge til, gå fra kai, eller gjøre andre manøvrer. Og en elegant manøver styrker selvtilliten.

Har ikke baugpropell idag, men ser vel at det vil komme en dag. Fordi at jeg skal komme meg ut av båtplassen min. Vår båthavn er bygd etter båter som i snitt var 20-22 fot. Når er dette for joller å regne og de fleste båtene i havna stikker utenfor brygga.

Når man da skal ut av sin plass har man ikke mye å gå på og hvis det i tillegg blåser litt så kan det være morro.

Ellers så synes jeg at savnet etter baugpropell ikke har vært så stort. Ved mye vind så bruker jeg "Poseidon" metoden. Inn til brygga med baugen, en person i land så inn på spring, motsatt når jeg skal ut igjen. Funker veldig greit.

Hmmm...  Hadde fjernstyrt båt i bandommen, men noe mindre. Det sies jo at det er størrelsen på leketøyet som skiller gutter fra menn! Tror jeg hadde følt meg liten om fjernkontrollen sviktet med 40' lekebåt ute av kontroll!  :headbang:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Alt til sin tid og plass. Men jeg har mere respekt for de som legger til uten thrusters , selvom de må prøve 2 ganger.

:lol:

Greit at en del sikkert bruker baugpropell mer enn nødvendig, men å ha mer respekt for de uten thruster er vel å ta i.

Noen båttyper driver mye mer av enn andre. Skal man inn i trange havner/uthavner er det en fornuftig å ha thruster for å manøvrere tryggere. Først og fremst for bruk når det er litt vind.  Det gjelder både med hensyn på seg selv og andre som måtte ligge fortøyd der.

Har sett nok av hårreisende manøvrering der både båter og folk har tatt skade. Så  f.eks en som kjørte langt opp på land da han holdt høy fart inn mot fjellet og ikke fikk gearet til å reversere. Årsak var at det var trangt og han måtte holde høyt fart for at båten ikke skulle drive av for mye. Jeg hadde fortøyd like før med lav fart og litt bruk av thruster.

Å snakke om at ekte sjøfolk ikke har thruster sier mer om den som kommer med utsagnet.

At noen bruker den for mye er jeg dog enig i. Det gjør imidlertid bare at disse blir dårligere å håndtere båten uten thruster. For min egen del bruker jeg thruster av sikkerhetshensyn og hensyn til egen og andres båter når det gjør manøvreringen sikrere. f.eks når det er mye vind, trangt ol.

Hvorfor tror dere alle moderne skip og større båter har thruster?  Fordi det er dårlige sjøfolk ombord?

På store skip; vanligvis for å spare på utgiftene til taubåter.

På supplybåter og lignende; for at man f.eks skal kunne klare å ligge oppunder en rigg.

Det er sjelden å se lystbåter med lignende behov  :wink:

mvh

Poseidon

(Fortsatt uten thruster....)

Ingenting med sikkerhet å gjøre?

Hmm... Hva med danskebåten, Kielfergen o.l. - bare for at det skal gå raskere kanskje?

Nesten rart ikke LO har protestert - thrusteren fjerner jo arbeisdplasser :lol:

Du med "stor båt" vet vel imidlertid at lystbåter av den moderne typen. Dvs mye over vann, lite under vann og stor bredde er noe annet en en langkjølet eldre type?

Thusteren har nok kommet for å bli, uansett hva vi måtte mene om det.

Hvis det finnes en "dings" båteieren har lyst på og som kan argumenteres med minst "kjekt å ha - noen ganger", så blir dingsen kjøpt og montert og tatt i bruk både når det er kjekt og noen ganger når det er unødvendig.

Når jeg hører det "hviner" fra baugpropellen på båter i 25-30 fot størrelse og av type som er kurante å manøvrere blir jeg skikkelig imponert.  Ikke over sjømannskapet og ikke over trusteren som sådan, men over hva båteiere tydeligvis har råd og lyst til å investere i båtene sine.  

Mer eller mindre alle "normale" firtidsbåter kan utmerket godt manøvreres overalt uten baugpropell.  Det dreier seg om kunnskaper, erfaringer, øvelse og selvtillit nok til å ikke være redd for å prøve to ganger.  For en del år siden hadde jeg disposisjon på en 42 fots trawler.  Med dobbel maskininstallasjon, normal motorikk og koordinasjonsevne i armer og fingre var det aldri noe problem å manøvrere anywhere.  På kjøpet fikk jeg den herlige følelsen av å mestre, samt den u-uttalte anerkjennelsen fra de som observerte hvor presist det gikk å manøvrere uten baugpropell.

Finnes det en dings anskaffes den................

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Det sies at ekte sjømenn ikke har baugpropell på båten sin ....

Hva mener du ?

Skjønner poenget ditt, og kanskje det er litt rett, men...

....jeg har alltid trodd at definisjonen på en ekte sjømann er en som har sin inntektsgivende jobb til sjøs. Tar jeg feil så er jeg ikke ekte sjømann hjemme, for i egen båt både har og bruker jeg baugpropell. Kunne godt tenke meg hekk-thruster også jeg, kjekt å ha!

På jobben derimot har ingen av båtene thrustere, og da blir det jammen vanskelig å ha ei mening om jeg er ekte eller ei hvis jeg sier meg enig i utsagnet ditt. Heller vel mest til at også vi med hull i baugen må få sorterer under ekte sjømenn.

mvh Sigurd

Baugpropell handler for meg om sikkerhet, og sikkerhet er viktig. Har du prøvd å legge inntil med en båt tilsvarende Bayliner 2958? Båten er lett fremme, og tung bak. Blåser det litt, skal en ha stor styrefart, for å få den til å gå rett frem. Er det ikke bedre å komme seint inn, og ha kontroll ved hjelp av baugpropell?

Jeg er som regel alene med fortøyning, 2 små unger og en kone som ikke klatrer langs rekken og hopper på land.

Jeg har ikke mulighet for å sette spring for å komme til land.

Men jeg er ikke ekte sjømann, men jeg har hatt båt i over 25 år.

mvh

Kjelli, som muligens montere hekkpropell også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...