Jump to content

Ekte sjømenn og baugpropell ....

Das_Boot

Recommended Posts

Enig Sigurd,og veldig sant. En annen ting er jo at Terje Vigen har vært død i mange år og de fleste av oss har nok ikke ambisjoner om å bli en ny utgave av ham. Noen skjønner ikke vitsen med sidepropellere. Selv skjønner jeg ikke vitsen med kartplottere til titusenvis av kroner og hundrevis av hestekrefter på hekken for å bruke båten i 3 uker.

Men det gjør noen lykkelige så da er det jo bra da og tjener hensikten sin da. Men så er jeg teknologisk bare kommet til 1986 når det gjelder elektroniske duppedingser  da :crazy:

Ekte sjømenn eller ikke, ved introduksjonen av motor i båter gikk denne diskusjonen høyt.... Det er vel hundre år sia.

Jeg har baugpropell i skipet, det er uhyre behagelig. Båten styrer jo knapt når jeg bakker, rompa går  opp i vinden,  og baugpropellen er fin hjelp.

Jeg er ikke sikker på at dette er en dings jeg hadde kjøpt med det første hadde det ikke vært montert fra tidligere.

Hen jeg kjøpte skipet av fortalte at det hadde vært folk og sett på båten, også kommet på andre tanker når de så den hadde montert baugpropell.

:cool:- Morn du, baugpropell i seilbåt, det er uhørt-  :cool:

Leste at VP har kommet med en baugpropell som går via reim. Dette betyr stillere gange, bla.

Det å montere en baugpropell er for meg en komplisert affere. Hvorfor har ingen kommet med et "vannjet" som består av en dyse som blåser ut vann og kan styres 360 grader?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Detter er jo en patetisk diskusjon! Er en snekker ikke en ekte snekker om han bruke drill, men håndborr?? Hvorfor kjører du bil når det finnes sykkel? Eller er kona ikke er skikkelig husmor om hun bruker oppvaskmaskin i stedet for å vaske opp for hånd ??

La oss slutte med disse gammeldagse diskusjonene om "tekniske fremskritt egentlig er et gode"!! Det har jo vært noen paralelle diskusjoner ala "bør ikke ekte sjøfolk navigere med penn og passer i stedet for kartplotter" eller "er du ekte sjømann om du sier"å parkere båten" i stedet for å "legge til":wink:

Nei, la oss komme oss bort fra denne bakstreverske båtmoralismen og båtarrogansen! Sjøen er blitt et sted for mangfold der framskrittene er kommet for å bli.

Detter er jo en patetisk diskusjon! Er en snekker ikke en ekte snekker om han bruke drill, men håndborr?? Hvorfor kjører du bil når det finnes sykkel? Eller er kona ikke er skikkelig husmor om hun bruker oppvaskmaskin i stedet for å vaske opp for hånd ??

La oss slutte med disse gammeldagse diskusjonene om "tekniske fremskritt egentlig er et gode"!! Det har jo vært noen paralelle diskusjoner ala "bør ikke ekte sjøfolk navigere med penn og passer i stedet for kartplotter" eller "er du ekte sjømann om du sier"å parkere båten" i stedet for å "legge til":wink:

Nei, la oss komme oss bort fra denne bakstreverske båtmoralismen og båtarrogansen! Sjøen er blitt et sted for mangfold der framskrittene er kommet for å bli.

Helt enig! dette blir for dumt, båter og utstyr kommer til å bli videreutviklet i all fremtid og vi kommer til å kjøpe. Om en tid vil thruster vere standard på de fleste båter og dette kommer ingen til å synes er overkill av utstyr.

Hvorfor har ingen kommet med et "vannjet" som består av en dyse som blåser ut vann og kan styres 360 grader?

Fordi en vannjet er noe annet enn en skjult propell med 100% inflytelse på retningen. Men andre vet sikkert bedre på detaljene. Legg bare merke til at vannet kommer ut OVER vannoverflaten med en vannjet-drevet båt

Hva jeg imidlertid har sett bilder av er en baugpropell som er liksom en påhengsmotor som skjyves nedover ut av skroget foran og istedenfor å ha en tunnel med 2 åpninger på begge sider finnes der en kanal nedover og "undervannshuset" - med kanallokket påmontert -  skyves ned ved bruk og trekkes opp (og kanalen lukkes pent ) ellers.  Noen andre som har sett dette? Jeg finner det ikke igjen.

Fordi en vannjet er noe annet enn en skjult propell med 100% inflytelse på retningen. Men andre vet sikkert bedre på detaljene. Legg bare merke til at vannet kommer ut OVER vannoverflaten med en vannjet-drevet båt

Hva jeg imidlertid har sett bilder av er en baugpropell som er liksom en påhengsmotor som skjyves nedover ut av skroget foran og istedenfor å ha en tunnel med 2 åpninger på begge sider finnes der en kanal nedover og "undervannshuset" - med kanallokket påmontert -  skyves ned ved bruk og trekkes opp (og kanalen lukkes pent ) ellers.  Noen andre som har sett dette? Jeg finner det ikke igjen.

Hei

Er det denne du er på jakt etter?

http://www.progressing.no/

http://www.progressing.no/Marineprodukter/...der/animvip.gif

mvh

giver

Hei

Sjøen har alltid vært et sted for mangfold. Folk må få si og mene som de vil, det er faktisk det som foregår på disse sidene. Slutte med gammeldagse diskusjoener? Tja, ønsker du ikke å delta så la hver. Alle fremskritt er jo nødvendigvis gode fremskritt, eller er de det. Er man ukritisk til fremskrittet så værs så god. Om man er patetisk hvis man synes det høres rart ut at folk parkerer eller rygger båten?

At diskusjoner tar litt "av" ibland er vel greit nok men til " bakstreverske båtmoralismen og båtarrogansen", det blir for dumt.

Ser ut som denne diskusjonen har livets rett. Men som andre også skriver så er det bare å hoppe over tråden hvis noen føler dette for dumt.

Vi ser og hører mye når vi ferdes i båt. Spesiellt i gjestehavnene. Ting som vi liker å fortelle til andre. Også båtvenner her på Baatplassen. Noe tar vi til etterretning. Noe får vi bruk for i det praktiske båtlivet. Og noe glemmer vi med en gang.

Sånn er det bare.. :smiley:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Å bruke argument om støy blir vel noe  :crazy:

Har baugpropell, bruker den når jeg føler at behovet er der, men det blir neppe mange sekunder hver gang. Tror ikke jeg har ødelagt hverken hørsel eller nattesøvn for noen ennå.

Ankervinsjen bråker forresten også. Ikke bare når den slippes, men også når ankeret kjøres inn. Bør vi anbefale den manuelle løsningen, slik at de gamle skippertradisjoner ikke skal gå i glemmeboka, i disse nymotens tider?  :wink:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Å bruke argument om støy blir vel noe  :crazy:

Har baugpropell, bruker den når jeg føler at behovet er der, men det blir neppe mange sekunder hver gang. Tror ikke jeg har ødelagt hverken hørsel eller nattesøvn for noen ennå.

Ankervinsjen bråker forresten også. Ikke bare når den slippes, men også når ankeret kjøres inn. Bør vi anbefale den manuelle løsningen, slik at de gamle skippertradisjoner ikke skal gå i glemmeboka, i disse nymotens tider?  :wink:

Mvh. BEG

ENIG, tror ikke det siste er ønsket!? :yesnod:

At det har blitt inn med propell i bauen er vel ikkeno og legge sjul på vel . Men om det er inn eller ikke så hadde det vært knall og hatt det det enkelte ganger . Har klart meg bra uten , men helt klart vært mye lettere og lagt til på enkelte trange plasser med mye vind og stor trafikk . Skal jeg beholde Sandviken , håper jeg at det kommer en propell i baugen min til sommer'n . Sjømann eller ikke . Har vært diskutert noen ganger i havna , dem fleste som sier , hva skal du med det da på den lille båten din (tåkeprat syntes jeg da men ) . Da jeg er uføretrygda er jeg mye på tur aleine og da er det lettere med en propell og hjelpe seg med i mange tillfeller trur jeg .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

At noen vegrer seg for å installere baugpropell av den grunn at de da tror de blir mindre sjømenn tror jeg er et utslag av stahet.. Man blir ikke noe dårligere sjømann av det.

Enda verre er det når man har det installert, men ikke bruker det. Sjøveisreglene er klare på dette punktet:

Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt.

Om det dreier seg om sammenstøt med en annen båt under fart, eller om det er en som er fortøyd, spiller ingen rolle.

Spørsmålet er jo også om, hva er en ekte sjømann? Finnes han/hun på disse sidene? Finnes han/hun så stå frem, :sailing: med eller uten baupropell.

Du har så rett så rett. Denne diskusjonen vil bare fortsette å gå i sirkel. Hadde egentlig ikke tenkt å svare på den, men enkelte innlegg fikk meg til å engasjere meg.

Kan ikke dy meg.

Har en 40 ft. seilbåt hvor en av de første tingene som ble montert, etter at jeg kjøpte den var selfølgelig baupropell m /fjernkontroll.

Nå sitter jeg i baugen med fjernkontrollen og tauet klar til og hoppe i land.

Mens de som er med må styre båten til brygga.

Særlig når man har med kvinner er det jo helt naturlig at de styrer og vi gutta tar den strie jobben med tau og fendre. Det er ekte sjømanskap. Noe annet ville være utenkelig om bord i min båt. ;-).

Regner med at dere andre gutta også har denne arbeidsfordelignen, eller?

Leste at  Hvorfor har ingen kommet med et "vannjet" som består av en dyse som blåser ut vann og kan styres 360 grader?

Jeg mener å ha sett at Vetus leverer en baugtruster som drives ved at vann  pumpes med stor kraft ut gjennom en dyse på hver side av skroget.  På den måten slipper man det store hullet som en vanlig tunell gir, og monteringen blir ikke så kritisk.  Om det bråker mindre, eller virker bedre vites ikke, men at det er dyrere, det er jeg rimelig sikker på.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...