Jump to content

Ekte sjømenn og baugpropell ....


Das_Boot

Recommended Posts

Hei.Jeg har prøvd å legge til med en 2958, dette er et H....te!!! Jeg har hatt båt og brukt noen forskjellige båter i noen år men aldri før nå båt med loft. Har alltid hevdet at "småbåter" med baugpropell ..... tja!!!!! Men, har nå fått opp augene for at dette er et "must" på noen båter, blant annet på en Bayliner 2958. Skal prøve å få dette montert nå i vinter på min

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Har baugpropell på min 27 foter med strak aksel.  Bruker den bare når jeg finner det nødvendig.  Som oftest ikke ved vanlig tillegging til kai, men ved "lukeparkering".  God hjelp når det blåser litt.  Baugpropellen hjelper meg til å beskytte min og andres båter mot små kollisjoner.  Er ikke flau for dette.  Mener at baugpropellen ikke skal brukes i tide og utide da den bråker ganske mye.

Tiltredes!!

Hadde ikke baugpropell på min båt de første 10 årene jeg seilte med den. Men må innrømme at det ble en ny tidsregning etter montering av thrusteren. Tør nå å gå inn på steder jeg før måtte vurdere nøye om det var mulig å gå inn. Hvis det blåser rett i siden driver min båt av som bare det, og jeg måtte bruke ror og propell mye for å komme ut av situasjonen igjen. . Jeg føler meg mye tryggere når jeg skal inn til brygge eller andre steder der det er trangt. Nettopp fordi jeg vet at jeg har hjelpemidler tilgjengelig hvis jeg måtte trenge det. I tillegg slipper mannskapet å løpe fra side til side for å ta imot når båten driver av og det er trangt. Da er det bare å justere litt med thrusteren så glir vi inn på plass.

Det er fullt mulig å få båten til å bevege seg nesten rett sideveis også ved aktivt bruk av ror/propell akter og baugthrusteren forut. Man må bare tenke litt over hva man gjør, for rorbevegelsen blir kanskje motsatt av det man skulle tro. Hvis jeg f. eks  ligger inntil en brygge med styrbord siden, bruker jeg baugpropellen for å skyve båten litt ut fra land, legger over roret hardt mot styrbord og gir en liten push med motoren fremover, og hekken svinger pent ut den også. Må bare passe på at ikke båten skyves for langt fremover samtidig, men det er det bare å slå litt revers igjen for å justere. Båten lystrer ikke roret akterover uansett.

Har ikke behov for hekkthruster på min båt ihvertfall. :nonod:

Link to post

For en del år siden hadde jeg disposisjon på en 42 fots trawler.  Med dobbel maskininstallasjon, normal motorikk og koordinasjonsevne i armer og fingre var det aldri noe problem å manøvrere anywhere.

En slik båt som er tung, har kjøl og dobbel motorinstallasjon MÅ jo være grei å manøvrere uten baugthruster. Verre er det med helplanere med 'loft': Kjempevindfang og ikke en millimeter kjøl. Da hjelper det lite med dobbelinstallasjon, vinden har overtaket uansett. Ser nok for meg at jeg kommer til å anskaffe baugthruster selv om jeg har dobbeltinstallasjon men først skal jeg ha meg et år eller 2 for å lære meg å utnytte de 2 DP-drevene.........

 

Har opp gjennom tidene irritert meg grenseløst på båtførere som bruker bråkethrusteren i utide. Ikke fordi den bråker men fordi bruken ofte er 100% unødvendig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Har ikke selv baupropell. Med 2 maskiner og en forholdsvis tung båt har jeg ikke behov.

Men at de med båt type helplaner med en maskin ønsker det skjønner jeg godt. Hadde selv en slik båt, iblandt var det et helvete å manøvrere.

 

Synes forøvrig at noen bruker baupropellen vel mye både til å fra kai og til å styre båten i liten fart(for ikke snakke om bråket). Jeg synes dette ser lite elegant ut og man sitter igjen med inntrykk av at nei, den karen kunne ikke manøvrere. Sikkert litt gammeldags, læret i sin tid at når man skulle gå til kai skulle dette foregå på en mest mulig sikker men elegant måte, maskinene skulle brukes minst mulig. Tenk vær, vind og strøm.

Det er jo litt ok også da, når man mestrer dette.

Link to post

.......Har opp gjennom tidene irritert meg grenseløst på båtførere som bruker bråkethrusteren i utide. Ikke fordi den bråker men fordi bruken ofte er 100% unødvendig.

Hiver meg å denne diskusjonen jeg også.... og er enig med ganske mange her inne og gjerne spesielt SveinHa her... med at det til tider er helt unødvendig å bruke denne og kanskje blir litt "hør hva jeg har..." tendens..

Har selv stor båt ... mye overbygg over vann, og litt mindre under.... men stikker likevel 1,5m ned... to maskiner på rak aksling og ingen thruster... Har gjerne "ønsket"... men så langt ingen "behov" selv ved å legge til i 6 knops tidevann og frisk bris som gir en "interessang" opplevlese.... (hvis noen er på disse kanter en eller annen gang, kan de få lov til å få være med nårsomhelst. :yesnod:..).

 

Jeg ser på en baug thruster som det samme som "Slipp ut fra Fengsel Kortet " i Monopol..... dvs.... hvis en tabbe blir gjort, så kan en kompensere og minimalisere effekten av "tabben" med bruk av thrusteren ... (snakker om lystbåter her forresten ... gjerne opp til 60 fot...). en skal altid manøvrere etter forholdene og planlegge hva som skjer... og kanskje kommer til å skje... Sakte fart (beregn driften) og vær sikker på at manskapet forstår hva du som båtfører vil gjøre og at de gjør hva som er forventet... Opp til dags dato har jeg ikke foretatt en eneste manøver med denne båten som har involvert gasspådrag over tomgang (500 RPM)... og det på 1200 NM ... flere havner enn hva jeg orker å tenke på .. i kuling og sterk strøm...

 

Hvis du har drev, så kan jeg forstå at høyere RPM er nødvendig... og hvis man har enkel propell så er jo også det fortåelig.... men sakte skal du gå mot både brygge og fjell...

 

Ett av kravene her borte (RYA) for "International Certificate of Competence" er at du kan manøvrere en båt i trangt farvann, under forskjellige forhold UTEN bruk av thrusteren... bruker du denne, så får du ikke sertifikatet.... Jeg tok mitt (og kystskipper eksamen) ombord i Sealines 43 fot skole og testbåt  (F43), som hadde thruster akter og baug, samt hadde kalesje over akterdekket kun for å skape større vindfang under øvelsene...Spesielt var dette utfordrende under manøvrering og å legge intil med en maskin .(som også er et krav hvis en tar sertifikatet i en båt med to motorer)...

 

For all del, jeg er ikke imot thrustere (skulle gjerne ha hatt en selv), men ikke bruk den i tide og utide...  bruk for å slippe folk på land og holde før springen under sidevind er på osv... er helt OK i mine øyne... men ikke stol på den som et "must" for manøvrering osv.... den kan jo gå galt den også ... som det meste båtutstyr..... drill manskapet og drill deg selv heller ... mye mer imponerende for alle rundt deg hvis du legger til helt stille og ingen roper / sier et ord... bare gjør hva en har diskutert og blitt enige om... "silent mooring" er et godt tegn på god kommunikasjon, planlegging og en veltrenet skipper og manskap...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Baugpropellen på NBn sa takk for seg straks for ferien.

Så det blev ferie utan baugpropell.

Har det gått bra JA det går faktisk og bruke båten utan baugpropell.

Har jeg savnet baugpropell JA det har varit situationer der jeg kunne brukt propell men om  man leser vind og strøm i vannet så går det bra.

Man lær så lenge man lever.

 

Hasse

 

PS

I dag blev Baugpropell reparert garanti sak.

NB 820

Link to post

Truster er sikkert fint å ha, jeg har aldri hatt det, men jeg har jo fra tid til annet ønsket meg det, særlig tidligere med snekker og strak aksel.  Men med Poseidon metoden klarer du det meste.

 

Jeg har sett (og hørt) mange bruke trustere.  Noen bruker dem jo for å styre rundt inne i havna, og lar roret stå i midtstilling.  Jeg traff en i Risør i sommer som hadde tømt startbatteriet fordi han hadde brukt trusteren så mye for å finne en plass.  Han uttalte at: "den bruker mye strøm, men det er morsomt da". Da syns jeg det går litt over stokk og stein.

 

En dag kan det vel hende at jeg også får meg en truster, men da skal båten for øvrig være rimelig velutstyrt først.  Med to maskiner greier du deg jo i de fleste situasjoner.  Men to motorer og hekktruster skal visst være fantastisk.

 

De fleste av de trusterene du ser i bruk på fritidsbåter er dimensjonert for små, slik at de i mange tilfeller ikke klarer å skyve baugen mot vinden ut fra brygga. Hva skal du med en sånn da?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

:lol:

 

Greit at en del sikkert bruker baugpropell mer enn nødvendig, men å ha mer respekt for de uten thruster er vel å ta i.

 

Noen båttyper driver mye mer av enn andre. Skal man inn i trange havner/uthavner er det en fornuftig å ha thruster for å manøvrere tryggere. Først og fremst for bruk når det er litt vind.  Det gjelder både med hensyn på seg selv og andre som måtte ligge fortøyd der.

 

Har sett nok av hårreisende manøvrering der både båter og folk har tatt skade. Så  f.eks en som kjørte langt opp på land da han holdt høy fart inn mot fjellet og ikke fikk gearet til å reversere. Årsak var at det var trangt og han måtte holde høyt fart for at båten ikke skulle drive av for mye. Jeg hadde fortøyd like før med lav fart og litt bruk av thruster.

 

Å snakke om at ekte sjøfolk ikke har thruster sier mer om den som kommer med utsagnet.

 

At noen bruker den for mye er jeg dog enig i. Det gjør imidlertid bare at disse blir dårligere å håndtere båten uten thruster. For min egen del bruker jeg thruster av sikkerhetshensyn og hensyn til egen og andres båter når det gjør manøvreringen sikrere. f.eks når det er mye vind, trangt ol.

 

Hvorfor tror dere alle moderne skip og større båter har thruster?  Fordi det er dårlige sjøfolk ombord?

Nå har vel ikke det å få giret til å reversere ikke så veldig mye med thruster å gjøre, mer hva som kan skje i situasjoner, Har man stor fart blir det da verre. Det handler om å kunne se sine begrensinger å planlegge manøvrene i forveien og alltid ha en utvei hvis noe skulle gå galt.

Har man truster ok, jeg ser ikke noe problem i det. Men hva om den stopper ? En bør kunne håndtere båten i under normale forhold uten å bruke thruster, og helst i med litt vind og strøm også, slik Divemaster beskriver. dvs da har man en ekstra sikkerhets margin i bakhand, men man klarer seg hvis den stopper. Mye av årsaken til at moderne skip har thruster er som sakt av Poseidon at de besparer store kostnader med taubåt etc. Trur nokk denne tråden var mest for å provosere de som har thruster(e).  :wink: :wink:

Link to post

OJ, her var voldsomt mange meninger. Har selv ikke thruster, og vil heller aldri anskaffe dette på 40 foteren og helst heller ikke i framtiden på fremtidige båter.

 

Jada, jeg er også en av dem som blir fortørnet over alt bråket fra hjelperedskapet, men er samtidig av den oppfatning at dersom sikkerhet økes/ivaretaes bedre ved bruken, er dette jo bra ??!

 

En annen ting vi skal huske på, er at nå er der så mange som har thrustere etterhvert, at "nyheten" og det "flotte" ved å ha dette dabber snart av, slik at alle de som "leker seg i havnebasseng rundt og rundt" til andres fornøyelse/irritasjon etter hvert vil roe seg.....

 

Kan med dette beretter om en noe morsom opplevelse fra gjestehavnen i Risør/innerste i sommer. Der lå en kostbar båt rundt 30 fot midt i bassenget og snurret rundt og rundt når jeg ankom, og du kunne se at flere irriterte seg over bråket. For moro skyld la jeg meg i nærheten med 40 foteren med sine 15 tonn og begynte å snurre rundt jeg også. Alle kunne høre at jeg ikke hadde hjelperedskapet. Skal si fyren avsluttet fort og dro lengre utover  :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Alle er vi vel sjømenn, men som i alle andre sammenhenger som eksempelvis yrker, skoler, idrettsledere, organisasjonsledere, så er det vel varierende grad av gode sjømenn eller ikke........ Å kategorisere utfra hva man bruker av tilgjengelig utstyr er nok vanskelig, da man igjen gjerne har egenskaper på andre fronter som oppveier osv................

Link to post

Nå har vel ikke det å få giret til å reversere ikke så veldig mye med thruster å gjøre, mer hva som kan skje i situasjoner, Har man stor fart blir det da verre. Det handler om å kunne se sine begrensinger å planlegge manøvrene i forveien og alltid ha en utvei hvis noe skulle gå galt.

Har man truster ok, jeg ser ikke noe problem i det. Men hva om den stopper ? En bør kunne håndtere båten i under normale forhold uten å bruke thruster, og helst i med litt vind og strøm også, slik Divemaster beskriver. dvs da har man en ekstra sikkerhets margin i bakhand, men man klarer seg hvis den stopper. Mye av årsaken til at moderne skip har thruster er som sakt av Poseidon at de besparer store kostnader med taubåt etc. Trur nokk denne tråden var mest for å provosere de som har thruster(e).  :wink: :wink:

 

Hmm. enig. Men det er vel bedre å risikere mindre med thruster enn uten. At gearet feiler kan skje alle, men det må da være bedre å få en skramme enn å ødelegge for masse penger.

 

Noen vil jo ikke forstå - er du et av dem?

 

At man seiler etter forholdene og går inn der man "tør" er også fornuftig, men kanksje man "tør" mer men thruster?

 

Mitt siste innlegg på denne "tråden"  :sleep:'

Link to post

Båtfolk har forskjellig kunnskapsnivå. Noen har hatt båt i mange år, andre er ferske i gamet. Mulig det er mer elegant å unngå bruk av thrustere, men såvidt jeg skjønner forenkler det mange situasjoner "for oss uten kystskippersertifikat".

 

Hadde jeg hatt baugpropell, hadde jeg garantert brukt den - uten den minste tanke til dere som mener dette er dårlig sjømannskap...

Link to post

Diskusjonen er grei nok den. Det er vel ikke tvil om at det ser elegant ut å legge til på skikkelig vis uten bruk av thrusten. Men du verden hvor mye knotete manøvrering det også er å se blandt folk med laaang båterfaring uten thrust. Akkurat som på landeveien; du kan kjøre bil hele livet uten å bli en god sjåfør. Enten har du det, eller så har du det ikke!

 

For min del har den lille ekstra hjelpa også en annen funksjon; jeg kan komme til i enkelte uthavner på plasser som jeg før bare kunne drømme om uten baugpropellen. Å bakke helt inn i Skratta (øst av Skåtø utafor Kragerø for de som ikke er kjent) ved hjelp av bare ror og clutch ved minste antydning til vind med min båt vil jeg gjerne se skipperen som klarer uten å dunke.

 

Forøvrig traff jeg for et par år siden en båt med roret ute av funksjon som var på vei hjem fra Strømstad til Sandefjord. De tok tilogmed en bekjent av meg som lå og dreiv i Tjømetjæla på slep inn til Tønsberg. Da var baugpropellen kjekk å ha. Registrerte ingen som betvilte hans sjømannskap da han la til to båter.

 

I vårt normale mannskap er det flere som behersker manøvrering av båten rimelig bra. Når vi er sammen på tur har det nærmest gått sport i det å klare seg uten baugpropellen, men den er alltid påslått og klar ved situasjoner det kan bli behov. Dette kan vel kanskje bringe en annen interessant diskusjon på banen; Hvem her vil med hånda på hjertet si at kone/samboer/barn når som helst kan overta kommandoen alene ombord med tanke på manøvrering, navigasjon, kommunikasjon osv. osv...????? Kan ikke erindre at dette har vært tatt opp før.

Link to post

En slik båt som er tung, har kjøl og dobbel motorinstallasjon MÅ jo være grei å manøvrere uten baugthruster. Verre er det med helplanere med 'loft': Kjempevindfang og ikke en millimeter kjøl. Da hjelper det lite med dobbelinstallasjon, vinden har overtaket uansett. Ser nok for meg at jeg kommer til å anskaffe baugthruster selv om jeg har dobbeltinstallasjon men først skal jeg ha meg et år eller 2 for å lære meg å utnytte de 2 DP-drevene.........

 

Har opp gjennom tidene irritert meg grenseløst på båtførere som bruker bråkethrusteren i utide. Ikke fordi den bråker men fordi bruken ofte er 100% unødvendig.

Noe særlig til kjøl hadde den ikke, men klart at den var  mindre var for avdrift enn en stor hel-planer.  På den annen side har du med hel-planer og dobbelaggregat (som mange store har) fordeler manøvreringsmessig i fht aksel/ror.

 

Nå har jeg liten helplaner (Fjord Weekender) med singel-aggregat.  Weekenderen har et formidabelt vindfang i fht lengden, og jeg kan gjerne skrive under på at jeg mål ha tunga rett i munnen og være veldig planleggende og varsom når jeg skal "treffe" landingsplassen hvis sidevind.  Men,...........  må du så må du og du lærer deg virkelig redskapen og påvirkningene når du ikke har (unødvendige) hjelpemidler.

 

I min beste ungdom for mange år sida seilte jeg mye med en kamerat i hans fars Knarr Variant (ca 30 fots seiler).  I/på den båten hadde det aldri noensinne vært en motor........  Seilte til brygge og bakka seilene osv.  "Kameraten" lærte seg en mestring av redskap og omgivelser som var formidabel.  Kompetanse som han hadde stor nytte av senere.  

 

Så, der har du meg............

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...