Jump to content

Hvordan montere "RA 106 solderless connector" på VHF antennekabel?

Cumulus

Recommended Posts

Hei, har handlet en Glomex RA106 VHF antenne for montering på mastetoppen. Medfølgende kabel skal følgelig kobles til antennen. Koblingen (PL-259 ligner, men passer ikke) er av en type jeg ikke har sett tidligere. På utenlandsk kalles koblingen "RA 106 solderless connector". Glomex svarer ikke på e-post, og jeg har dessverre kastet emballasjen med eventuell instruksjon. Med snev av høydeskrekk :) vil jeg helst ha koblet riktig første gangen. Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan koblingen utføres ?

Mvh

Gunnar J

Bare husk å tre igjennom kabelen FØRST hvis den skal igjennom div ting som bøyler eller skrog etc.

Eller hiv den drittpluggen og kjøp en loddeplugg, den heter PL259, fåes lettest på Permo.no. koster ca 25kr.

Med loddeplugg kan du montere/lodde flere ganger om det blir feil. Det kan du ikke med krympepluggen.

EDIT: Dette gjelder pluggen som skal inn bak på radioen vel og merke. Pluggen opp i antenna er omtrent "umulig" å gjøre feil på hvis du følger tegningen nøye.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Pluggen opp i antenna er omtrent "umulig" å gjøre feil på hvis du følger tegningen nøye.

Helt uenig, det er en fiklete løsning hvor en lett får kortslutning med en løs kordel. Og den tilbakebrettede enden av kabelen som en dytter inn i antennen, gir heller dårlig kontakt, spesielt etter litt korrosjon etter en tid. Jeg ga opp og byttet antennen i en RA 109 med ordentlig PL259 kontakt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det lønner seg å fortinne senterlederen slik at kordellen ikke fliser seg opp. Gjelder jo egentlig alle slike innstallasjoner. også til strøm.

Ellers kan man jo tvinne litt, men lodding er best uten tvil :)

Her er en tråd som viser en måte å lodde en PL259 på http://privatradio.createforumhosting.com/tips-lodding-av-plugg-pl259-til-koaks-antennekabel-t640.html

Føkk deg...

• 2 år senere...

Blåser liv i denne igjen da jeg sliter med å montere en Glomex RA 106 VHF antenne med stålpisk og slik fikle kobling. Jeg trodde at senterleder skulle kobles slik at den er i kontakt med bare pisken. Videre at skjermen bare skal ha kontakt med basen av antennen. Men det er ikke slik, det er elektrisk forbindelse mellom pisken og basen i utgangspunketet, uten at kabelen er koble til i det hele tatt. Er det rett? Det er dessuten ikke tett mellom pisk og og plastsokkel slik at det siver vann inn i huset der koblingen er plassert. Kan vel ikke være riktig, er glad for for råd her.

Det er helt korrekt at du skal måle null ohm mellom pisken og basen i utgangspunketet, uten at kabelen er koble til i det hele tatt.

Slik ser det ut inne i antennen på en tegning jeg fikk fra Glomex:.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for hjelpen.Ser det skal være forbindelse, så da da prøver jeg. Fant forresten denne beskrivelsen av tilkoblingen på nettet, jeg forstår ikke bruksanvisningen på antennepakken:

Place outer nut on cable.

The outer sheath is cut 20 mm from the end and the braid cut to 16 mm long, the braid is then folded back on itself.

The inner 'nut' screws onto the braid.

The inner insulation is cut 8 mm from the end of the cable, the conducor is then folded back on to itself.

There needs to be a gap of 6 mm between the inner 'nut' and the inner conductor that was folded back on itself.

Her litt jeg skrev om denne antennen i høst:

Jeg har tatt noen bilder av hvordan tilkoblingen for denne antennen er slik at det kanskje for de som ikke kjenner antennen er lettere å følge med. Først et bilde av selve "pluggen", dersom en kan kalle det en plugg.

plugg.jpg

Som en ser er skjermen brettet tilbake og den riflet hylsen tredd over den. senterlederen er avisolert og brettet tilbake.

Dette skal så dyttes inn i foten på antennen og skrus fast

fot1.jpgfot2.jpg

Her gjelder det at en får senterlederen på plass helt inn og i det lille hullet på bildet over. Dette ser en ikke hvordan det går, en arbeider i blinde.

Jeg skrudde så fra hverandre antennefoten slik at spolen vises. På bildet under ser en hullet i nylonen der senterlederen skal treffe, Treffer en ikke, får en ikke forbindelse, og i verste fall (og det er lett å få til), vil en i stedet få kontakt mod gods slik at en får direkte kortslutning og kan ødelegge utgangstrinnet på VHF'n.

delene.jpgdelene2.jpg

Så aldri mer Glomex RA106 antenne på meg!

Lars H.

• 2 måneder senere...

Jeg har denne type glassfiberantenne http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/antenner/vhf-antenne/glomex-vhf-antenne-ss-3db og virker som det skal fylles loddetinn inn mot senterlederen men jeg hadde ikke loddebolt så jeg brettet lederen en gang tilbake og puttet en plastbit inni for få press på den. Går det bra eller bør jeg få tak i en loddebolt og fylle på med tinn?

• 1 år senere...

Jeg tar opp denne tråden igjen med et par spørsmål til ekspertene.

Jeg monterte VHF radio og antenne for et par år siden. Til å begynne med virket radioen OK (nesten?). Etter hvert har det blitt merkbart dårligere. På siste båttur nå i ferien fikk jeg mest inn ingenting, bortsett fra noen skrapelyder og grøtete stemmer et par ganger. Antennen er en type Glomex med tilkobling som den Lars H viser bilde av.

- Bør jeg gå rett på antennetilkoblingen eller er det noe annet jeg bør sjekke først?

- Bør jeg skifte antennen til en med loddet tilkobling, eventuelt hvilken type/fabrikat anbefales?

- Kabelen som fulgte med var unødig lang og ligger i en kveil bak radioen. Bør den kuttes på lengden.

- Bør jeg også skifte pluggen mot radioen?

- ?????

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Loddet kabel og kobling er det beste, forslag er gitt i innleggene over.

Kabel som følger med et ofte RG58, som er elendig, avoid at all cost!

Vil du ha tynn kabel må du kjøpe en lavtapskabel, HFX 50 1336 eller RG 223. Den tykke radioamatørkabelen 1000 er aller best, men tykk som en lillefinger.

Jeg har en tabell her.

Inn i radioen er det vanlig PL259 plugg, det er standard.

Ole
S/Y Algol

Ikke fortinn kordellene da får du ikke senterlederen inn I hullet. Det som gjør denne løsningen så dårlig er for det første korrosjon som flere hevder, men det neste er at isolasjonen på innerlederen vil gi seg litt og etterhvert blir det for lite trykk mellom senterleder og plugg. En såkalt ikke gasstett forbindelse som kan holde I lang tid, men som før eller senere svikter

Kabel som følger med et ofte RG58, som er elendig, avoid at all cost!

Tull og tøys! Det er en utmerket kabel. Men den har litt høyere tap enn en del andre kabler, det stemmer. Så denne kabelen egner seg ikke dersom en har antennen oppe i en 10 - 20m høy mast. Men for en motorbåt hvor avstanden mellom VHF'n gjerne er under 5 - 6m, er den ypperlig. Den er tynn og lett å trekke frem til antennen.

Lars H.

signatur.gif

my webcam at sea

Takker for svar så langt, men her jeg veldig amatør, så jeg spør videre.

-For å få loddet tilkobling må jeg kjøpe ny antenne av annet merke, men kabelen kan beholdes?

- Evt. hvilken antenne anbefales?

- Bør jeg kappe overskytende lengde eller eventuelt skifte kabelen som fulgte med antennen? (Å skifte den blir temmelig kronglete, men må jeg så må jeg).

(Dersom jeg kapper kabelen blir lengden maks ca. 5 meter.)

- Er det noen måte å sjekke (bortsett fra visuelt) om det er kommet fuktighet inn i kabelen?

- Ved evt. montering med loddet forbindelse til (ny?) antenne bør jeg bruke noe middel (vaselin, fugemasse, ...?) for å hindre inntrengning av fukt?

.

Redigert:

Forstår av kommentaren til Lars H at jeg sikkert kan beholde kabelen, men kutter vekk overskytende lengde. Det blir da å kutte den ytterste delen mot antenna som vel også er mest utsatt for potensiell fuktighet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Tull og tøys! Det er en utmerket kabel. Men den har litt høyere tap enn en del andre kabler, det stemmer. Så denne kabelen egner seg ikke dersom en har antennen oppe i en 10 - 20m høy mast. Men for en motorbåt hvor avstanden mellom VHF'n gjerne er under 5 - 6m, er den ypperlig. Den er tynn og lett å trekke frem til antennen.

Tapene i en RG58 er mye mye høyere enn en skikkelig kabel. Det er veldokumentert. Alle tynne kabler har tap, men gode tynne kabler er veldig mye bedre enn denne gamle walkie-talkie kabelen fra en gamle dager. Best er selvsagt de moderne tykke kablene.

Trist å se antenner og radioer med 20 meter RG58 levert med. Grenser til svindel.

Ole
S/Y Algol

Mener du at det er svindl å levere en RG58 kabel får du for flate dokumentere det med data for denne kabelen sammenlignet med andre kabler! Vær så snill og kom med disse dataene, side om side slik at andre ikke blir lurt til å kjøpe unødvendig kostbare kabler. At det ikke er bra å levere kabel med høy demping for 20m lengder, er jeg enig i. Men ordet "svindel" er svært alvorlig å bruke.

Så hva med en pent oppsatt sammenligning av aktuelle 50 ohm kabler for VHF??

Her begynner ekspertene (som ofte ellers) å diskutere seg imellom i stedet fro å svare på amatørens enkle (?) spørsmål:

- For å få loddet tilkobling må jeg kjøpe ny antenne av annet merke, men kabelen kan beholdes?

- Evt. hvilken antenne anbefales? Ser at det også leveres antenner med ferdig tilkoblet kabel.

- Vil lengere antenne være en merkbar fordel? (Har 90 cm)

- Er det noen måte å sjekke (bortsett fra visuelt) om det er kommet fuktighet inn i kabelen?

- Ved evt. montering med loddet forbindelse til (ny?) antenne bør jeg bruke noe middel (vaselin, fugemasse, ...?) for å hindre inntrengning av fukt?

Redigert av NilsPils (see edit history)

- For å få loddet tilkobling må jeg kjøpe ny antenne av annet merke, men kabelen kan beholdes? Ja, men gjerne samme merke Glomex RA109. Og loddingen gjelder kun senterledningen i antennekontaktene
- Evt. hvilken antenne anbefales? Ser at det også leveres antenner med ferdig tilkoblet kabel. F.eks.Glomex RA109
- Vil lengere antenne være en merkbar fordel? (Har 90 cm) Litt bedre, men for normal ferdsel i kystnære farvann, er 90cm antennene helt OK
- Er det noen måte å sjekke (bortsett fra visuelt) om det er kommet fuktighet inn i kabelen? En kan måle SWR med dertil egnet måleinstrument, fukt kan gi dårlig måleresultat
- Ved evt. montering med loddet forbindelse til (ny?) antenne bør jeg bruke noe middel (vaselin, fugemasse, ...?) for å hindre inntrengning av fukt? Jeg har brukt vulketape (Biltema) rundt kontakten

Ellers vil jeg si at RA106 antennen er en helt grei antenne, bortsett fra at det er plundrete å få korrekt tilkobling til kabelen.

Lars H.

Jeg vil anbefale deg en antenne hvor du slipper å rotere antenne OG kabel når du monterer antennen. Dessverre har Glomex for en del av sine modeller laget en løsning som er særs lite vedlikeholdsvennlig og som fort kan utsette kabel og plugg for unødvendige belastninger.

Gode løsninger lar deg montere antennen der du vil ha den og deretter koble til kabel/plugg.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...