176-671 Svart 9.August.2014 Link til dette innlegget Svart 9.August.2014 Ettersom en av de øvrige debattanter tydeligvis er på båtferie uten nettilgang: 20m RG-58 solgt i en bundle som utgir seg for å være et "optimalt system" er svindel. Imidlertid er det fortsatt slik at 20m RG-58 solgt som 20m RG-58 forblir 20m RG-58 (når det er sagt, så finnes det gode og dårlige varianter av enhver kabel. Det verste jeg hittil har sett, er en hvit italienskprodusert variant av RG-58 hvor alle ikke-metalliske bestanddeler smeltet da pluggen skulle loddes på. Og, nei, det var ikke stemplet "Glomex" på den). Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
NilsPils Svart 10.August.2014 Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Jeg vil anbefale deg en antenne hvor du slipper å rotere antenne OG kabel når du monterer antennen. Dessverre har Glomex for en del av sine modeller laget en løsning som er særs lite vedlikeholdsvennlig og som fort kan utsette kabel og plugg for unødvendige belastninger. Gode løsninger lar deg montere antennen der du vil ha den og deretter koble til kabel/plugg. Dette ser jeg klart for meg. Det var greit ved første gangs montering da jeg hadde hele kabelkveilen tilgjengelig. Ved skifting av antenne blir det litt mer omstendelig. Bildet viser antennefestet mitt i dag. Jeg regner med at det skal gå greit å skru løs den syrefaste holderen som er festet med fire treskruer og rotere den mens jeg holder antennen i ro (?). Ellers lurer jeg fremdeles litt på hvilken antenne jeg bør kjøpe dersom jeg må ha ny. Jeg ser det finnes antenner med ferdig tilkoblet kabel, men synes det er lite vedlikeholdsvennlig, spesielt hos meg hvor omtrekking av kabelen er ganske omstendelig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
176-671 Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 "Bør kjøpe" - her vil oppfatningene sikkert sprike i ymse retninger. Fellesnevneren for det som er å få tak i, er at de er overpriset så det holder. Og at forsamlingen ser seg blind på SWR og dBi. Etter å ha prøvd div. modeller, styrer jeg nå unna det meste fra Glomex. Lite monterings- og vedlikeholdsvennlig, og etter en sesong har glassfiber'n allerede begynt å "pulverisere". Denne sesongen valgte jeg å prøve AV7M fra Comrod - se http://www.comrod.com/category.php?categoryID=129 Det er SERCO på Jarlsø/Tønsberg som har stått for montering av denne typen antenne på div. av Redningsselskapets båter i Oslofjorden. Jeg var såpass fornøyd med resultatet på en av båtene jeg testet at jeg bestemte meg for å anskaffe en slik antenne til egen båt også. Denne var heller ikke underpriset, men resultatet ble bra. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
olews Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Mener du at det er svindl å levere en RG58 kabel får du for flate dokumentere det med data for denne kabelen sammenlignet med andre kabler! Vær så snill og kom med disse dataene, side om side slik at andre ikke blir lurt til å kjøpe unødvendig kostbare kabler. At det ikke er bra å levere kabel med høy demping for 20m lengder, er jeg enig i. Men ordet "svindel" er svært alvorlig å bruke. Så hva med en pent oppsatt sammenligning av aktuelle 50 ohm kabler for VHF?? Du kan starte med elfa.se og søke opp kablene der. Det er svindel å med viten og vilje selge folk et mindreverdig produkt. De som pakker sammen 20 m slik elendig kabel tilhører denne gruppen. Om jeg lager tabell (se f.eks. her) så vil du sikkert påstår at jeg lyver og dermed er tabellen ikke til å stole på. Du må altså ta arbeidet med å gå inn på databladene for hver enkelt kabel og selv verifisere at tapene er slik de er. Prisen på mange av de moderne kablene er ikke avskrekkende (Elfa har priser på web også), særlig den som som er laget for radioamatører H1000. Avskrekkende blir det ikke før du skal ha wifi antenne i masta med 20 meter lavtap kabel for 2400 MHz. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lars H. Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Det var da svært så hårsår du er i dag da? Det er du som påstår at det er dårlig kvalitet ute og går på slike kabler, og da er det vel du som må begrunne det?. Jeg har fremdeles flere kveiler med RG58 som jeg rappet med meg fra den gang jeg jobbet i NRK, og at NRK brukte "dritt", nekter jeg å tro på. Og så må du ikke begynne å blande inn radioamatører som bruker alt av frekvenser fra 80m båndet og oppover, pluss WIFI med frekvenser laaaangt over VHF-frekvenser. Kommer en opp i frekvenser på 2 - 3GHz, er selvfølgelig ikke en vanlig RG58 kabel et alternativ. Kanskje på tide å være litt edruelige og holde oss til kabler for maritim VHF? Den linken din om propeller, hva har den med dette å gjøre? Jeg er kanskje litt enkel i hodet, men det forsto jeg ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 Scroll lenger ned på propellsiden, Lars. Ikke det at den tabellen har så mye å si, da verdiene vil variere noe fra produsent til produsent. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 11.August.2014 Link til dette innlegget Svart 11.August.2014 (redigert) Nei, jeg overlater til "kranglefanten" å komme med link om kabel for VHF. Jeg har begrenset datakapasitet her på ferie til å lete meg frem til "fornuftig" info. Sorry! Når det gjelder at kvaliteten varierer fra produsent til produsent, er du nok inne på noe. Jeg ville ikke kjøpt en VHF-kabel fra en tilfeldig selger på e-bay. Slikt sikkerhetsutstyr handler jegkun hos norske velrenomerte forhandlere som feks. ELFA som får produktene fra kjente produsenter.. Redigert 11.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.