Jump to content

Hvor vind/bølgeutsatt blir den planlagte havna i Drøbak?

nordan family 27

Recommended Posts

Vindfangerbukta har fått godkjent havneutvidelse på en del plasser. Plassene blir liggende lengre ut i sundet enn de eksisterende plassene. Hvordan blir dette bølgemessig i forhold til skipsleden, og i forhold til uvær i sundet? Vanlige betong-brygger vil vel ikke skjerme fullt mot bølgene fra skipstrafikken? Er det noen lokale som har noen kvalifiserte synspunkter å bidra med?

Noen som vet om dette blir en trang havn, eller om det blir akseptabel avstand mellom bryggene? Med litt vind - som det vel fort kan bli her - kan det vel trengs litt plass.

Jeg ligger 1 Nm nord for Oscarsborg fullstendig utsatt for nordvesten og all skipstrafikk.

Ikke komfortabelt, men helt ok.

Med de betongbryggene ytterst som bølgedempere, vil anlegget i Vindfangerbuktas nordre del neppe ha store problemer.

Men røre på seg vil det. Kan ikke bli noen andedam før det anlegges molo, skal vi si om en 15-20 år?

Da blir det som på Fagerstrand, veldig bra.

Jeg har båtplass på Sjøsenteret, den eksisterende delen nord for de nye bryggene.

Jeg ligger på den nest ytterste piren (brygge 3). På brygge 4 (ytterste) er det såkallt bølgebryter, men det hjelper ikke stort når Danskebåten (DFDS) kommer, da slår bølgene over brygga, samt at bryggene bølger opp og ned med minst en halv meter på det værste. Hvert år ryker omtrent 15-20 utriggere p.g.a dønningene fra danske båten og noen andre. DFDS båtene er de værste, da de lager dønninger og ikke skarpe bølger. Flere med meg har målt hastigheten til over 15 knop ved flere anledninger.

DFDS har ved flere anledninger blitt politianmeldt, uten synlig reaksjon.

Det er faktisk hastighetsbegrensning i Drøbaksundet ifølge havnereglement for Drøbak. Men den sier bare at det ikke skal lages bølger, som kan skade eiendom eller personer.

Så jeg regner med at de nye plassene blir utsatt for det samme. Det er stipulert en pris på rundt 90000 kr, for en plass. Ventelista er laaaang, men det hjelper å være medlem av Vindfangerbukta Båtforening.

Man regner med 6 års ansennitet for å få plass.

Faxen :sailing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Er medlem der - men har ikke plass. Men jeg er veldig usikker på hvordan forholdene i havna vil oppleves med bølger og vind. Men skal det veldig lang ansiennitet til så blir det jo raskt en ikke-problemstilling for mitt vedkommende. Ligger og vaker i grenseland på ansienniteten i forhold til det du nevner. Innskuddprisen var vel høyere enn som så. Men det er jo fin beliggendehet i fjorden.

Hvordan er det med parkeringskapasitet i havna i dag?

Heitmann har betalt parkering for de som har plass (kr 2200), ellers er det kommunalt utenfor bommen, men her blir det trangt, for på gode dager er det smekk fullt.

Jeg har heldigvis 10 min å gå, om det er nødvendig. Ellers er det parkering for Oscarsborg rett bortenfor, men det ser ut til at det er der bryggene kommer.

Vind er bare et problem når du skal inn i båsen, i kombinasjon med kraftig strøm. Dette er jo en treningssak.

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Er det slik å forstå at det kun er tillatt med båtbredde på 395 cm i en 4,5 meters plass? Min er rett over 4 meter bred, men i den plassen jeg har i dag (4,5 meter) bruker jeg kulefendre på den ene siden da det er så romslig. Men om Vindfangerbikta har en absolutt grense på 395 cm i den bredeste båsen så har jeg en utfordring...i tillegg til ansiennitet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...