Jump to content

Sekstant - Davis Mark 25

bliss X

Recommended Posts

Da er sekstanten jeg har overtatt fra GeirKS i hus, og selvstudiene igang  :smiley: Må si jeg sjelden har følt meg dummere.  :headbang:

Befinner meg nå på side 4 i bruksanvisningen, og allerede her stopper det opp. Det handler om å justere sekstanten, og illustrasjonene i bruksanvisningen kunne vært bedre.

Kan noen hjelpe meg å forstå dette ?

Bilde

Redigert av Lasse (see edit history)

Her skal du altså justere speilet slik at det står vinkelrett på "ramma" (det er kanskje ikke helt riktig betegnelse, men vinkelrett på selve sekstanten i alle fall). Når du holder sekstanten som beskrevet i bruksanvisningen, og stiller den på ca 50 grader og ser inn mot speilet, så skal du se sekstantens bue, og den reflekterte buen i speilet, som en sammenhengende bue. Dersom speilet ikke står vinkelrett på ramma, så vil den buen du ser reflektert i speilet ikke være en jevn fortsettelse av buen som du ser utenfor speilet. For å justere må du skru på justeringsskruen bak speilet.

Dette var i alle fall et forsøk........ :crazy:

Det er på samme måten som når man fokuserte med de gamle speilreflekskameraene; der var ofte en linje som ble "brutt" når avstandsinnstillingen ikke var riktig.

Selv om jeg ikke kjenner Davis, så skulle det ikke være så vanskelig å sammenholde den delen av buen som er reflektert i speilet, med den delen som du ser "rett gjennom"?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, noen spørsmål her kan bli en fin mulighet for repetisjon i "faget". Jeg var i sin tid oppe i muntlig eksamen i navigasjoneinstrumenter, og på lappen jeg trakk sto det 'sekstant'. Det var nok ikke dette instrumentet jeg kunne aller mest om, men det gikk da bra.

Litt på siden kanskje, men Poseidon eller andre kan vel svare:  Jeg var borti en oktant en gang. Noe mindre bue, for det er vel 1/8 av en sirkel, i motsetning til sekstanten som vel er 1/6. Men hva annet skiller den fra en sekstant. Er de til nøyaktig samme bruk, eller..... :confused:    

Hei,

Den enkleste måten å få konstantert en eventuell feilvisning på, er å stille sekstanten inn på null grader og se mot en ubrutt rett linje (horisonten hvis mulig). Da skal du gjennom kikkerten og speilet se en ubrutt linje. Må du stille på sekstanten for å få en ubrutt linje, er feilvisningen det avleste avviket fra null. En god sekstant som er pent behandlet kan ofte ha en feilvisning på opptil 30 sekunder (0,5 gradminutt). Du kan fjerne feilvisningen ved å stille på speilet, men dette anbefales ikke da speilet ofte er fjærbelastet og vil endre seg på nytt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...